Άρθρο στον ιστότοπο ieidiseis.gr
Η κυρία Μενδώνη είναι ένα πολιτικό πτώμα, τραυματίστηκε θανάσιμα κάτω από τα αρχαία του Μετρό της Θεσσαλονίκης, κάτω από τα τσιμέντα της Ακρόπολης, κάτω από τις ασχήμιες για τον τύμβο των Σαλαμινομάχων. Όσο η κυβέρνηση δεν προχωρά στην ταφή της η μυρωδιά γίνεται ανυπόφορη σε όλο τον χώρο του πολιτισμού. Κι ελπίζω η επέτειος για τα 200 χρόνια από την έναρξη της επανάστασης του 1821, είτε στις 14, είτε στις 21 ή στις 25 του Μάρτη, να φέρει και την απελευθέρωση του ευαίσθητου τομέα του πολιτισμού από τα δεσμά μιας εμμονικής κακοδιαχείρισης, εργαλειοποίησης του Κ.Α.Σ., καλύμματος σκανδάλων από το Ταμείο Αλληλοβοήθειας του ΥΠΠΟ ως την πρόσφατη προσπάθεια συγκάλυψης με τον διορισμένο Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, κάτω από την επίδειξη μιας δήθεν σιδηράς πυγμής. Μυρίζει αφόρητα το άθαφτο πτώμα, ας προχωρήσει η κυβέρνηση στην πολιτική ταφή.
Σύμφωνα με τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων «έχει πολλάκις συνδέσει το όνομά της με καταστροφικές για τον πολιτισμό επιλογές», το πανελλαδικό της αποτύπωμα πια είναι ορατό. Οι οιμωγές από τη ρωμαϊκή οδό decumanus maximus του σταθμού Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης, ατσαλώνονται μεσ’ τη φωτιά του καψαλισμένου τάφου του Ατρέα στις Μυκήνες, καταλαγιάζουν στην πλημμύρα της τσιμεντωμένης Ακρόπολης κι ύστερα βουτάνε μεγαλοπρεπώς στα νερά της ιστορικής Ναυμαχίας της Σαλαμίνας.
Στα μέρη μας, εκεί που μεθοδευμένα συμμετείχε στο να συντελεστεί το περιβαλλοντικό έγκλημα αδειοδότησης διαλυτηρίου πλοίων στον αρχαιολογικό χώρο της Κυνόσουρας, που αποτελεί Ζώνη Α΄ απολύτου προστασίας, θέμα που αναδείξαμε με ερώτησή μας στη Βουλή 43 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία από τον Σεπτέμβρη του 2020, θέμα που έχει προκαλέσει σωρεία αποκαλυπτικών δημοσιευμάτων, κινητοποιήσεις και αντιδράσεις όχι μόνο των κατοίκων, αλλά έχει ξεπεράσει τα ελλαδικά σύνορα. Τελευταίο επεισόδιο στην ανιστόρητη απόφαση αποτελεί η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην ερώτηση που κατέθεσε η 6μελής ομάδα των Ευρωβουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία σχετικά με την αδειοδότηση από την κυβέρνηση της ΝΔ «διαλυτηρίου πλοίων εντός αρχαιολογικής Ζώνης Α΄ απολύτου προστασίας στη Σαλαμίνα».
Η απάντηση της Κομισιόν αδειάζει την κυβέρνηση, εστιάζοντας στον αντι-περιβαλλοντικό νόμο 4685/2020 που περιορίζει την ενημέρωση κοινού και υπηρεσιών αναφέροντας «η Επιτροπή είναι ενήμερη για τη θέσπιση του νόμου 4685. Δεδομένου ότι το ισχύον ελληνικό νομικό πλαίσιο δεν έχει μεταφέρει ορθά όλες τις διατάξεις της οδηγίας για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΕΠΕ), κινήθηκε διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας» και διευκρινίζει «ότι το χρονικό διάστημα για τη διαβούλευση με το ενδιαφερόμενο κοινό σχετικά με την περιβαλλοντική έκθεση δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 30 ημερών» και όσο αφορά τις εγκαταστάσεις διάλυσης πλοίων στην απάντηση του κ. Sinkevičius εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναφέρεται: «Τα κράτη μέλη χορηγούν άδεια σε μονάδες ανακύκλωσης πλοίων εφόσον συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του άρθρου 13 και ενημερώνουν χωρίς καθυστέρηση την Επιτροπή για κάθε άδεια. Μέχρι σήμερα, η Επιτροπή δεν έχει ενημερωθεί για καμία μονάδα ανακύκλωσης πλοίων που να βρίσκεται στην Ελλάδα και η οποία θα μπορούσε να έχει αδειοδοτηθεί δυνάμει του εν λόγω κανονισμού».
Αναμένοντας την απάντηση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στην ερώτηση που υποβάλλαμε από τον Σεπτέμβριο του 2020 (!), κυρία Μενδώνη, δεν βρέχει…
(*) από το ποίημα του Κ. Καβάφη « Η ναυμαχία»