ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΡΥΦΩΝΑ ΑΛΕΞΙΑΔΗ (18.4.2016)

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

Αθήνα, σήμερα στις 18 Απριλίου 2016, ημέρα Δευτέρα και ώρα 17.05΄  συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του ΣΤ΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΥ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.

Εισερχόμαστε στην ημερήσια διάταξη των

ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ

Προχωρούμε στη δεύτερη με αριθμό 772/11-4-2016 επίκαιρη ερώτηση του πρώτου κύκλου του Βουλευτή Άρτας της Νέας Δημοκρατίας κ. Γεωργίου Στύλιου προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με την εξίσωση ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης και αμόλυβδης βενζίνης. Θα απαντήσει ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Αλεξιάδης.

Παρακαλώ, κύριε Στύλιο, έχετε τον λόγο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, επικρατεί έντονη φημολογία στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και στον έντυπο και στον ηλεκτρονικό Τύπο σχετικά με αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης ή ακόμη και την εξίσωσή του με αυτόν της βενζίνης. Δηλαδή, για να μιλήσουμε συγκεκριμένα με αριθμούς, φημολογείται ότι ο φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης θα αυξηθεί από τα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο που είναι σήμερα, στα 679 ευρώ ανά χιλιόλιτρο.

Κύριε Υπουργέ, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη τετράδα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τον υψηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στη βενζίνη. Επιπλέον, στην ήδη αυξημένη αυτή τιμή επιβάλλεται ένας από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ. Πιθανόν προσπαθείτε να εκμεταλλευθείτε τη συγκυρία της διεθνούς πτώσης της τιμής του πετρελαίου για καθαρά εισπρακτικούς λόγους.

Θέλω να σας επισημάνω ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια χιλιάδες Έλληνες αγόρασαν πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο, κατά κανόνα ακριβότερο από το αντίστοιχο βενζινοκίνητο. Είναι προφανές ότι η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης θα επηρεάσει την παραγωγή προϊόντων, καθώς και τις υπηρεσίες, επιβαρύνοντας με επιπλέον κόστος την οικονομία και, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, χρεώνοντας τελικά τους καταναλωτές.

Τέλος, σας θυμίζω ότι σε επίκαιρη ερώτηση που συζητήσαμε εδώ στη Βουλή, σε σχέση με τα τέλη κυκλοφορίας και την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, είχατε πει επί λέξει: «Δεν σχεδιάζουμε να αυξήσουμε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, ούτε έχουμε σκοπό να χρησιμοποιήσουμε την αύξηση στον φόρο για να βρεθεί κάποιο ισοδύναμο ή κάτι τέτοιο».

Με βάση τα παραπάνω, ερωτάσθε, κύριε Υπουργέ: Προτίθεστε να αυξήσετε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης; Σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσει η Κυβέρνηση, προκειμένου να απαλύνει τους καταναλωτές από την υπερφορολόγηση στα καύσιμα;

Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ευχαριστώ και εγώ.

Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Βουλευτά, έχω απαντήσει σε σχετική ερώτησή σας, όπως είπατε και εσείς, στις 18 Ιανουαρίου, και θα απαντήσω και στη σημερινή ερώτηση.

Ξεκαθαρίζω από την αρχή ότι υπάρχουν θέματα που αφορούν τη διαπραγμάτευση και θα είναι ανεύθυνο για έναν Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών ή για τον Υπουργό Οικονομικών να βγαίνει είτε στις τηλεοράσεις είτε στη Βουλή και να αρχίσει να εξαγγέλλει μέτρα τα οποία είναι στο στάδιο της διαπραγμάτευσης. Με αυτό δεν υπονοώ (για να μην αρχίσουν τέτοιοι τίτλοι και πρωτοσέλιδα) ότι θα κάνουμε την «α» ή την «β» ενέργεια.

Απλά, για θέματα που αφορούν τη διαπραγμάτευση, όπως καταλαβαίνετε, για λόγους υπευθυνότητας, για λόγους σοβαρότητας δεν μπορούμε πριν αυτή οριστικοποιηθεί -διότι όλοι καταλαβαίνουμε ότι είναι στο τέλος όλη αυτή η διαδικασία- να κάνουμε ανακοινώσεις. Θα ήταν ανεύθυνο, όχι για εμάς σαν Κυβέρνηση, αλλά θα ήταν ανεύθυνο για τη χώρα.

Σ’ ό,τι αφορά, λοιπόν, αυτό το θέμα και τη φημολογία, ας περιμένουμε. Πολύ σύντομα νομίζω ότι θα γίνουν οι ανακοινώσεις και θα ξέρουμε όλοι τι ακριβώς θα γίνει.

Αυτό που θέλω να υπενθυμίσω, είναι ότι η Κυβέρνηση διαπραγματεύεται την υλοποίηση δύο νόμων που ψήφισε η ελληνική Βουλή, τον ν. 4334 και τον ν. 4336, με αυξημένη πλειοψηφία. Αυτό συζητάμε για νομοθέτηση και οτιδήποτε άλλο εκφεύγει του ρόλου μας.

Σ’ ό,τι αφορά, όμως, το θέμα της ερώτησή σας και την αναφορά στη δική μου ομιλία στις 18 Ιανουαρίου, επιτρέψτε μου να παρατηρήσω κάτι, με κάθε σεβασμό στη ιδιότητά σας και στο κοινοβουλευτικό σας έργο. Αναφέρετε στα Πρακτικά της ερώτησης ένα τμήμα της απάντησής μου. Είδα και εγώ τα Πρακτικά εκείνα. Η πλήρης απάντησή μου είναι: «Δεν σχεδιάζουμε δηλαδή μέσα στο 2016 να αυξήσουμε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, διότι τα τέλη κυκλοφορίας για το 2016 έχουν εισπραχθεί, ούτε έχουμε σκοπό να χρησιμοποιήσουμε την αύξηση στον φόρο για να βρεθεί κάποιο ισοδύναμο ή κάτι τέτοιο».

Αυτήν ήταν η απάντησή μου σε μία ερώτησή σας που αφορούσε το αν θα αυξήσουμε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, σχετιζόμενο με τα τέλη κυκλοφορίας.

Εσείς πήρατε αυτό το τμήμα των Πρακτικών -το οποίο εγώ θα καταθέσω για να μην υπάρχει καμμία παρεξήγηση-, αφαιρέσατε αυτό που δεν σας βόλευε και αυτό που λέτε είναι ότι δεν σχεδιάζουμε, αφαιρώντας το δηλαδή μέσα στο 2016 –αυτό αφαιρέθηκε-, να αυξήσουμε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης. Αφαιρέσατε τη φράση «…διότι τα τέλη κυκλοφορίας του 2016 έχουν εισπραχθεί» και αφήσατε το υπόλοιπο, το οποίο και αναφέρετε.

Θεωρώ λοιπόν ότι η απεικόνιση, όπως αυτή γίνεται στην ερώτηση, δεν είναι αυτό ακριβώς που είπα. Εγώ ξεκαθαρίζω ότι είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Το ένα είναι το τι θα συμφωνηθεί στη διαπραγμάτευση για όλα τα θέματα και το άλλο είναι το τι θα κάνουμε με τα τέλη κυκλοφορίας του 2017.

Υπάρχει μια Επιτροπή στο Υπουργείο Οικονομικών από όλα τα συναρμόδια Υπουργεία, η οποία συζητάει όλα τα πιθανά σενάρια, ώστε να βρούμε πολύ έγκαιρα τις πολύ σωστές λύσεις. Προσπαθούμε από τώρα -ξεκινήσαμε από τον Μάρτιο του 2016- να συζητήσουμε τι θα γίνει τον Δεκέμβριο του 2016, ακριβώς για να μη δημιουργήσουμε προβλήματα στην αγορά και στους πολίτες. 

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.

Ορίστε, κύριε Στύλιο, έχετε και πάλι τον λόγο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ, για την απάντηση.

Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω το εξής: Αποκρύπτοντας κάποιο μέρος από τα Πρακτικά, θα ήταν πολύ αφελές από την πλευρά μου να πιστεύω ότι αυτό δεν είναι γνωστό ή ότι δεν το γνωρίζετε ή ότι δεν είναι γνωστό σε εμένα. Όμως, θα ήθελα να σας πω ότι δεν το ανέφερα για λόγους οικονομίας στην ερώτηση.

Καταλαβαίνω και αντιλαμβάνομαι από την απάντησή σας ότι δεν συνδέετε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης με τα τέλη κυκλοφορίας. Συνεπώς, αυτό είναι κάτι που ξεκαθαρίζουμε. Δεν έχει καμμία σχέση.

Σε σχέση τώρα με την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, δεν γνωρίζουμε τι θα προκύψει ακόμα από τη διαπραγμάτευση. Θα δούμε τα αποτελέσματα της διαπραγμάτευσης. Όμως, δεν μπορώ να μην πω ότι η αξιολόγηση και η διαπραγμάτευση θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί από την Κυβέρνησή σας τον Οκτώβριο, βία τον Νοέμβριο του 2015. Ωστόσο, έχουμε φτάσει στον Απρίλιο του 2016 και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Η ευθύνη είναι συνολική της Κυβέρνησης και την αναλαμβάνετε πλήρως.

Επίσης, θέλω να σας πω για να το γνωρίζετε και εσείς, αλλά και οι Έλληνες πολίτες, ότι τις υψηλότερες τιμές στην αμόλυβδη βενζίνη έχουν χώρες, όπως η Νορβηγία, η Δανία και η Σουηδία, δηλαδή χώρες των οποίων οι πολίτες έχουν πολύ μεγαλύτερη και πολύ υψηλότερη αγοραστική ικανότητα από αυτή που έχουν οι Έλληνες πολίτες.

Επίσης, θα ήθελα να σας μεταφέρω ότι υπάρχει ανησυχία στην κοινή γνώμη για τυχόν επερχόμενες αυξήσεις στο υγραέριο κίνησης και στο φυσικό αέριο, αφού αρκετοί συμπολίτες μας έχουν μετατρέψει το αυτοκίνητό τους ώστε αυτό να δουλεύει με υγραέριο και φυσικό αέριο, προσπαθώντας να επωφεληθούν από τις χαμηλές τιμές, να μειώσουν το κόστος και να μπορούν να ανταπεξέλθουν. Και δεν μιλάμε μόνο για τα αυτοκίνητα των ιδιωτών, αλλά και για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα.

Θέλω, επίσης, να σας θυμίσω ότι η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ σε αντίθεση με τις προεκλογικές της εξαγγελίες, όπως είχατε πει και στη συγκεκριμένη ερώτηση, δεν έχει προχωρήσει στην πάταξη του λαθρεμπορίου και στο παραεμπόριο καυσίμων. Για άλλη μια φορά λοιπόν, κατά τη δική μου εκτίμηση, στρέφεστε στην υπερφορολόγηση.

Επιπλέον, θα ήθελα να σας επισημάνω ότι υπάρχει υστέρηση στα έσοδα σε σχέση με τον στόχο για τον Μάρτιο κατά 1 δισεκατομμύριο περίπου και ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των ιδιωτών έχουν αυξηθεί κατά 2,4 δισεκατομμύρια το 2015 σε σχέση με το τέλος του 2015 και κατά 16 δισεκατομμύρια σε σχέση με το τέλος του 2014.

Επίσης, οι ληξιπρόθεσμες του δημοσίου προς τους ιδιώτες έχουν αυξηθεί κατά 700 εκατομμύρια από το τέλος του 2015 και κατά 2,3 δισεκατομμύρια από το 2014. Δεν νομίζω ότι μπορούν να λυθούν τα προβλήματα και να δοθούν λύσεις με ιδεοληψίες και υπερφορολόγηση.

Σας ρωτώ λοιπόν, κύριε Υπουργέ: Υπάρχουν ανταποδοτικές μελέτες βάσει των οποίων θα προκύψουν τα μέτρα ή θα είναι μέτρα που θα συμφωνηθούν από την αξιολόγηση; Προτίθεται η Κυβέρνηση να προστατεύσει τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους καταναλωτές; Και αν ναι, με ποιον τρόπο;

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κι εμείς σας ευχαριστούμε.

Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε και πάλι τον λόγο.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):  Κύριε Πρόεδρε, κύριε Βουλευτά, όσον αφορά τα της διαπραγμάτευσης, όταν αυτή ολοκληρωθεί, πιστεύω ότι θα έρθουν και θα σας ενημερώσουν αναλυτικά οι αρμόδιοι Υπουργοί. Τότε θα έρθει και ο κ. Τσακαλώτος και ο κ. Σταθάκης, για τους οποίους ακούω συχνά εδώ διάφορες μομφές και κριτικές.

Και θέλω να ξεκαθαρίσω κάτι: Είναι δύο πολιτικοί, οι οποίοι σηκώνουν ένα τεράστιο πολιτικό βάρος και με την έννοια της πολιτικής ευθύνης, αλλά και με την έννοια του ωραρίου εργασίας, διότι δείτε το πρόγραμμά τους και δείτε αν μπορούν αυτοί οι άνθρωποι όχι να έρθουν στη Βουλή και να απαντήσουν, που είναι και αυτό μια υποχρέωση και το κάνουν όταν μπορούν, αλλά εάν μπορούν να ανταποκριθούν σε όλη αυτή την τεράστια πίεση της διαπραγμάτευσης, διότι δεν διαπραγματεύονται μόνο στα θέματα του Υπουργείου τους, διαπραγματεύονται ένα σωρό θέματα που αφορούν μια σειρά από Υπουργεία και όλα τα θέματα της ελληνικής οικονομίας.

Άρα, αυτοί που κάνουν εύκολη κριτική στο ότι δεν έρχονται στη Βουλή, δεν είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, αγνοούν τον σημαντικό πολιτικό ρόλο που έχουν και την πολιτική ευθύνη. Και αυτή τη στιγμή πρέπει σαν Έλληνες να σταθούμε στο πλάι τους και όχι να τους υπονομεύουμε με την όποια κριτική.

Σε ό,τι αφορά αυτό που είπατε για τον ειδικό φόρο κατανάλωσης και την υπερφορολόγηση, συμφωνώ απολύτως μαζί σας, αλλά να πάμε όμως, σε μια ιστορική αναδρομή; Έχει φέρει αυτή η Κυβέρνηση κάποια αύξηση –δεν θυμάμαι εγώ- στον ειδικό φόρο κατανάλωσης; Αυτή η θέση που λέτε στη χώρα, η πρώτη θέση στην Ευρώπη, έγινε από νόμους που έφεραν οι κυβερνήσεις Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ και μια σειρά από άλλες φορολογίες. Έχουμε τη θέση που έχουμε σήμερα –και πρέπει να απολογηθούμε εμείς για αυτό- από νόμους που έχουμε κληρονομήσει -και κακώς δεν τους διαχειριστήκαμε όπως έπρεπε- από προηγούμενες Κυβερνήσεις.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Αναπληρωτή Υπουργού)

Μισό λεπτό, κύριε Πρόεδρε.

Σε ό,τι αφορά όμως, το θέμα του λαθρεμπορίου των καυσίμων, σας παρακαλώ μην βιάζεστε, το είπα και άλλη φορά. Στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων θα γίνει αναλυτική συζήτηση – μόλις βρεθεί ο χρόνος, φαντάζομαι μέσα στον Μάιο- για τον πλήρη απολογισμό του Υπουργείου Οικονομικών για το 2014-2015. Και θα ήταν πολύ χρήσιμο εκεί, αφού καταθέσουμε εμείς τα στοιχεία του 2015, να έρθουν και οι άλλοι Υπουργοί και να πουν και αυτοί τα στοιχεία τους.

Σε σχέση όμως, με το λαθρεμπόριο των καυσίμων δεν έχετε δίκιο. Δεν έχετε δίκιο, γιατί από τα στοιχεία που θα συζητηθούν στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων την Τετάρτη, όπου θα συζητήσουμε τον Απολογισμό για τα στοιχεία του 2015, θα δείτε το τι κάναμε στο λαθρεμπόριο των καυσίμων και ως προς τους ελέγχους και ως προς τις κατασχέσεις και κυρίως, το τι κάναμε ως προς την υλοποίηση σημαντικότατων αποφάσεων που είχαν ψηφιστεί το 2010, το 2011,  το 2012, το 2013, αλλά είχαν μείνει στα ντουλάπια του Υπουργείου, δεν είχαν εκδοθεί οι αποφάσεις για να υλοποιηθούν. Άρα, δεν έχετε δίκιο σε αυτό. Θα δείτε τα στοιχεία ακριβώς, γιατί πέρα από την όποια πολιτική αντιπαράθεση πρέπει να δούμε και τα στοιχεία.

Επίσης, σε σχέση με τα έσοδα δεν είναι σωστά τα στοιχεία που είπατε. Θα σας φέρουμε την Τετάρτη στην Επιτροπή την πορεία των ληξιπροθέσμων. Τα ληξιπρόθεσμα, εάν τα συγκρίνουμε 2014, 2015, 2016, το 2015 –μια περίοδο κρίσης, μια περίοδο capital controls, μια εποχή και μια περίοδο που το δημόσιο δεν μπορούσε να πάρει αναγκαστικά μέτρα εκτέλεσης- εάν αθροίσουμε την αύξηση των ληξιπροθέσμων για κάθε μήνα του 2015, θα δείτε ότι είναι πολύ μικρότερη από την αύξηση των ληξιπροθέσμων του 2014, την χρονιά του success story.

Και για το 2016 μην βιάζεστε, γιατί τα προσωρινά στοιχεία του Μαρτίου δείχνουν ότι στα ληξιπρόθεσμα του Μαρτίου του 2016 έχουμε ένα πρωτοφανές θετικό οικονομικό σήμα όπου τα ληξιπρόθεσμα αυξήθηκαν μόνο κατά 200 εκατομμύρια. Θα μας ακούσει κάποιος και θα πει «Διακόσια εκατομμύρια είναι λίγα;» Στους προηγούμενους μήνες ή στα προηγούμενα χρόνια, κάθε μήνα τα ληξιπρόθεσμα προς το δημόσιο, αυξανόταν κατά 1.200.000.000 ευρώ, είχαν φτάσει στο 1.600.000.000 ευρώ, άρα έχουμε μια πτώση των ληξιπροθέσμων –καταλαβαίνουμε για ποιους λόγους έγινε αυτό- αλλά δεν επιβεβαιώνεται αυτό που είπατε. Αλλά με στοιχεία την Τετάρτη στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων θα τα συζητήσουμε όλα αυτά ήρεμα.

(Στο σημείο αυτό ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών κ. Τρύφων Αλεξιάδης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και  Πρακτικών της Βουλής)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ευχαριστώ.