Τελευταίες συνεδριάσεις της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων για την τρέχουσα κοινοβουλευτική περίοδο και ο Τρύφων Αλεξιάδης, ως εισηγητής της μειοψηφίας σε σχέδιο νόμου του Υπ. Οικονομικών, ευχήθηκε τη νέα περίοδο τα μέλη που θα αποτελούν την Επιτροπή να έχουν το πολιτικό θάρρος να θέσουν προς συζήτηση ειδικά θέματα του φορολογικού συστήματος, που αφορούν την ελληνική κοινωνία και την ελληνική πολιτική σκηνή.

Υπενθύμισε τα όσα υποκριτικά έλεγε η ΝΔ, όταν χωρίς να διαλυθεί η Βουλή, μετά τις ευρωεκλογές το 2019, ο ΣΥΡΙΖΑ ανακοίνωσε ότι θα διεξαχθούν πρόωρες εκλογές. «Το επιχείρημα της ΝΔ ήταν ότι τη στιγμή που έχουν εξαγγελθεί εκλογές, δεν πρέπει να έρχονται βασικά νομοθετήματα. Έτσι, για τον Ποινικό Κώδικα που τον φέραμε σαν αναγκαιότητα και ήταν αποτέλεσμα νομοπαρασκευαστικών επιτροπών, ικανότατων στελεχών της δικαιοσύνης, για πάνω από δέκα χρόνια, ακούσαμε τα “εξ αμάξης” και κριτική από τη ΝΔ. Φαντάζομαι μια από τις επόμενες μέρες εκπρόσωπος της ΝΔ να μας εξηγήσει αν ήταν λάθος η κριτική που έκαναν τότε. Αν υπάρχει κάτι επείγον, όπως για παράδειγμα το νομοσχέδιο για το έγκλημα των Τεμπών, σωστά η Βουλή συζητάει το θέμα αποζημίωσης. Υπάρχει κάτι επείγον σε αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο από τη στιγμή που έχουν προκηρυχθεί εκλογές, έπρεπε να ψηφιστεί τώρα;».

Ο Βουλευτής Β’ Πειραιά και αν. Τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αποκάλυψε δε ότι στο υπό συζήτηση «νομοσχέδιο συρραφής άσχετων διατάξεων με ετερόκλητα ζητήματα, υπάρχει διάταξη για τη “θέσπιση πανευρωπαϊκού ατομικού συνταξιοδοτικού προϊόντος”, που αποτελεί βόμβα στα θεμέλια του συνταξιοδοτικού συστήματος. Ζήτημα που έπρεπε να είναι αντικείμενο διαλόγου με τους κοινωνικούς, παραγωγικούς φορείς και τους εργαζόμενους. Συνταξιοδοτικό θέμα που αφορά κυρίως το Υπουργείο Εργασίας και όχι το Υπουργείο Οικονομικών. Προσπάθεια υποκατάστασης της αναγκαίας λειτουργίας του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης με κάποιο άλλο σύστημα, λίγο πριν τις εκλογές, χωρίς να πάρει κανένας είδηση και χωρίς να υπάρχει αναγκαία και ουσιαστική διαβούλευση και συζήτηση».

Κάλεσε την κυβέρνηση να αποσύρει τα επίμαχα άρθρα, ενώ παράλληλα μίλησε για την αποτυχία της δημόσιας διαβούλευσης του νομοσχεδίου, «μια και η κατάθεση μόλις 5 σχολίων, είναι γεγονός που αποδεικνύει τη μείωση του ενδιαφέροντος που δείχνουν οι πολίτες και οι φορείς, όταν καταλαβαίνουν ότι η κυβέρνηση δυστυχώς δεν λαμβάνει υπόψη τα όσα κατατίθενται στη διαβούλευση».
Στη συνέχεια μίλησε με θερμά λόγια για την αναφερόμενη στο νομοσχέδιο ενίσχυση του ρόλου και των αρμοδιοτήτων του ΣΔΟΕ και συνέχισε: «Εύχομαι η κυβέρνηση που θα προκύψει, να ενισχύσει και να αναβαθμίσει το ΣΔΟΕ, να το βοηθήσει να λειτουργήσει στα πρότυπα ευρωπαϊκών και άλλων διεθνών υπηρεσιών, στη λογική των βέλτιστων πρακτικών. Εύχομαι το ΣΔΟΕ να αποκτήσει την αίγλη που είχε κάποτε. Σήμερα δεν έχει τον αριθμό των ατόμων, που πρέπει να έχει, με 130 άτομα στην Αθήνα και περίπου 80 στη Θεσσαλονίκη. Για να μπορέσει να ανταπεξέλθει και σε αυτόν τον νέο ρόλο του, θα πρέπει να ενισχυθεί».

Ο Τρ. Αλεξιάδης στη συνέχεια εστίασε την κριτική του «στο θέμα της μεταφοράς στην ΕΤΑΔ A.E. ακινήτων που προέρχονται από την κατάσχεση, δέσμευση κτλ., λόγω διαφόρων παράνομων δραστηριοτήτων». Τόνισε την αντίθεσή του με τη μεταφορά τέτοιων αρμοδιοτήτων στην ΕΤΑΔ, με τη μορφή που έχει σήμερα ως θυγατρική του Υπερταμείου με αποκλειστικό σκοπό τα κέρδη και τη διαφορετική οπτική του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τα ακίνητα, ως μέρος κοινωνικής στεγαστικής πολιτικής.

Δήλωσε την πεποίθησή του, η χρήση τους «να καλύπτει κοινωνικές στεγαστικές ανάγκες είτε προσώπων, με την υλοποίηση πολιτικών σχετικών με το δημογραφικό και την ενίσχυση νέων ζευγαριών, είτε φορέων πρόνοιας που τελευταία πληθαίνουν.
Το Δημόσιο έχει στο χαρτοφυλάκιό του πάρα πολλά ακίνητα, δυστυχώς αναξιοποίητα, χωρίς καταγραφή, χωρίς μητρώο κ.λπ. Πρέπει να του δοθεί η δυνατότητα παρέμβασης στα θέματα στεγαστικής πολιτικής, καθώς η κερδοσκοπική εκτίναξη των τιμών των ενοικίων και η λαίλαπα του Airbnb σαρώνει στεγαστικές ανάγκες των πολιτών».

Δείτε το σχετικό video:

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Εισηγητής της Μειοψηφίας): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Θεωρούσα σε προηγούμενη συνεδρίαση ότι ήταν η τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής. Βλέπω ότι έχουμε και άλλη, αλλά από ότι έμαθα στη Διάσκεψη Προέδρων μάλλον δεν θα έχουμε άλλες εκτός από αυτό το νομοσχέδιο. Βεβαίως, αυτή η κυβέρνηση μας εκπλήσσει συνεχώς δυσάρεστα, οπότε τίποτα δεν είναι σίγουρο.

Σε κάθε περίπτωση, δεν θέλω να επαναλάβω τα καλά λόγια που είπα για σας, αυτό που θέλω να επαναλάβω είναι ότι χάθηκε σε αυτή την Επιτροπή η δυνατότητα, όχι με δική σας ευθύνη, να συζητηθούν ειδικά θέματα του φορολογικού συστήματος ή της αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών. Εύχομαι στη νέα περίοδο της Βουλής, όσοι από εμάς εκλεγούμε, να έχουμε το θάρρος να δώσουμε τη δυνατότητα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων – αν θέλει να με ακούσει και η πολιτική ηγεσία για αυτά τα θέματα που θέτω – να συζητήσει τα ζητήματα που αφορούν την ελληνική κοινωνία και την ελληνική πολιτική ζωή. Δεν είμαι πολύ αισιόδοξος, αλλά το εύχομαι.

Σε ότι αφορά το θέμα των φορέων, συμφωνώ με τους φορείς που είπε ο εκπρόσωπος της ΝΔ. Δηλαδή, τη Γενική Διεύθυνση του ΣΔΟΕ, την Αρχή Καταπολέμησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, το Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων, το Δικηγορικό Σύλλογο, την Ένωση Εισαγγελέων Ελλάδος, την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, το Σύλλογο Εργαζομένων Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, το Οικονομικό Επιμελητήριο. Θέλω να προσθέσω, αν δεν διαφωνεί ο κ. Σπανάκης, την Ομοσπονδία Εφοριακών, την ΠΟΕ ΔΟΥ, η οποία εκπροσωπεί τους εργαζόμενους στο ΣΔΟΕ. Είναι περίπου 10 φορείς, ίσως δεν δεχτούν και όλοι, αλλά νομίζω ότι μπορούμε να το καλύψουμε.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ – ΠΕΤΡΟΣ ΣΠΑΝΑΚΗΣ (Εισηγητής της Πλειοψηφίας): Συμφωνώ σε κάθε περίπτωση, απλά είναι η Γενική Διεύθυνση που είναι υπηρεσιακοί παράγοντες του ίδιου κλάδου.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Εισηγητής της Μειοψηφίας):Σε ότι αφορά τώρα το θέμα της ουσίας του νομοσχεδίου, υπάρχει ένα ζήτημα θεσμικό. Εγώ θα ξεκινήσω από το τι έλεγε η ΝΔ ως κόμμα, όταν εμείς μετά τις ευρωεκλογές ανακοινώσαμε ότι θα διεξαχθούν πρόωρες εκλογές για πολιτικούς λόγους, χωρίς να διαλύσουμε τη Βουλή. Τότε η ΝΔ είχε ένα επιχείρημα, δεν ξέρω αν το θεωρεί λάθος αυτό το επιχείρημα και αν πρέπει να το αλλάξει, ότι τη στιγμή που έχουν εξαγγελθεί εκλογές δεν πρέπει να έρχονται βασικά νομοθετήματα. Έτσι, για τον ποινικό κώδικα που ήταν αποτέλεσμα νομοπαρασκευαστικών επιτροπών, ικανότατων στελεχών της δικαιοσύνης πάνω από δέκα χρόνια, που τον φέραμε σαν αναγκαιότητα, ακούσαμε τα εξ αμάξης και κριτική από τη ΝΔ. Φαντάζομαι μια από τις επόμενες μέρες ο εκπρόσωπος της ΝΔ θα μας εξηγήσει αν ήταν λάθος η κριτική που έκανε τότε. Αν υπάρχει κάτι επείγον, όπως για παράδειγμα το νομοσχέδιο για το έγκλημα των Τεμπών, σωστά η Βουλή συζητάει το θέμα αποζημίωσης. Με την ίδια λογική υπάρχει κάτι επείγον σε αυτό το νομοσχέδιο το οποίο από τη στιγμή που έχουν προκηρυχθεί εκλογές έπρεπε να ψηφιστεί τώρα;

Το λέω αυτό, γιατί εκτός των άλλων διατάξεων στις οποίες θα αναφερθώ συγκεκριμένα, σε αυτό το νομοσχέδιο υπάρχει μία μεγάλη αλλαγή, που έχει σχέση με όλους τους Έλληνες και έμμεση σχέση με το Υπουργείο Οικονομικών. Διότι, η θέσπιση πανευρωπαϊκού ατομικού συνταξιοδοτικού προϊόντος, που είναι μια βόμβα στα θεμέλια του συνταξιοδοτικού συστήματος, έχει σχέση με άλλο Υπουργείο και όχι με το Υπουργείο Οικονομικών. Έρχεται, λοιπόν, με το 46ο και τα επόμενα άρθρα σε αυτό το νομοσχέδιο, ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, το οποίο έπρεπε να είναι αντικείμενο διαλόγου με κοινωνικούς παραγωγικούς φορείς και με τους εργαζόμενους. Εγώ θα ήθελα και τον εκπρόσωπο της ΝΔ, γιατί δεν κατάλαβα τη θέση του γι’ αυτό το ζήτημα, επειδή είναι μια βόμβα στα θεμέλια του συνταξιοδοτικού συστήματος δηλαδή, η θέσπιση ατομικού συνταξιοδοτικού προϊόντος. Πάμε να υποκαταστήσουμε την αναγκαία λειτουργία του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης με κάποιο άλλο σύστημα, στη λεγόμενη «τούρλα του Σαββάτου» λίγο πριν τις εκλογές, χωρίς να πάρει κανένας είδηση και χωρίς να υπάρχει αναγκαία και ουσιαστική διαβούλευση και συζήτηση; Θεωρώ ότι είναι λάθος. Εμείς καλούμε την κυβέρνηση, σε κάθε περίπτωση, να αποσύρει από το άρθρο 46 και μετά το συγκεκριμένο νομοθέτημα ή να μας εξηγήσει για ποιο λόγο έπρεπε να έρθει έτσι αυτό το νομοθέτημα, σε νομοσχέδιο άλλου Υπουργείου.

Τα συνταξιοδοτικά θέματα αφορούν κυρίως το Υπουργείο Εργασίας και όχι το Υπουργείο Οικονομικών, εκτός και αν αυτή η διαδικασία είναι ο προάγγελος, – αυτό που κρύβεται πίσω από την κουρτίνα-, άλλων εξελίξεων στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης όπου θα πρέπει να έρθει το Υπουργείο Οικονομικών να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη των Ελλήνων φορολογουμένων και των συνταξιούχων, για να χρηματοδοτήσει άλλες ανώμαλες καταστάσεις. Ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης, ο αρμόδιος Υφυπουργός και ο εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, πρέπει με σαφήνεια να το ξεκαθαρίσουν ακόμη και σήμερα.

Σχετικά με το νομοσχέδιο, δεν χαλά τις παραδόσεις της η κυβέρνηση, έχουμε ακόμη ένα νομοσχέδιο χωρίς αρχή, μέση και τέλος. Ένα νομοσχέδιο συρραφής άσχετων διατάξεων, με το οποίο ρυθμίζονται ετερόκλητα ζητήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών και με ερωτηματικό αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, διότι θεωρώ ότι υπάρχει η αρμοδιότητα άλλων Υπουργείων. Το παρόν είχε αναρτηθεί στη δημόσια διαβούλευση. Προσέξτε όμως τώρα, τι ενδιαφέρον παρουσιάζουν ορισμένα στοιχεία. Από το κατατεθειμένο σχέδιο νόμου, λείπει σε σχέση με το κείμενο της διαβούλευσης, το μέρος δ΄ που αφορούσε τον ν.4557/18, δηλαδή το πλαίσιο αντιμετώπισης των κινδύνων νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης τρομοκρατίας. Το ερώτημα και ελπίζω να υπάρχει απάντηση, είναι γιατί τα πρώτα τρία μέρη του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου κρίθηκαν ως επείγοντα και κατατέθηκαν και το τέταρτο δεν κατατέθηκε; Μήπως οι λόγοι της απαλοιφής του, σχετίζονται από τη σωρεία δικαιολογημένων αντιδράσεων που είχαν οι επιχειρήσεις, λογιστές, συμβολαιογράφοι, μεσίτες, ορκωτοί κτλ. και είχαν σχέση με τον υπό έκδοση κανονισμό της ΑΑΔΕ; Καταλαβαίνω και σέβομαι τα θέματα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, αλλά εδώ πρέπει να υπάρχει μία απάντηση. Επίσης, θέλω να τονίσω και είναι ανησυχητικό για όλους μας, ότι στη διαβούλευση κατατέθηκαν μόλις 5 σχόλια. Γεγονός που αποδεικνύει τη μείωση του ενδιαφέροντος που δείχνουν οι πολίτες και οι φορείς στη δημόσια διαβούλευση, όταν καταλαβαίνουν ότι η κυβέρνηση δυστυχώς δεν λαμβάνει υπόψη τα όσα κατατίθενται στη διαβούλευση.

Επειδή όποτε βγαίνουμε στα κανάλια να μιλήσουμε ως εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ – δεν το έχουν αυτό το πρόβλημα εκπρόσωποι της Νέας Δημοκρατίας, μπορούν να πουν ότι θέλουν – μας ρωτούν πού θα βρείτε τα χρήματα; Διαβάσαμε την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, που συνοδεύει αυτό το νομοσχέδιο. Στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, προβλέπεται δαπάνη για τη σύσταση και λειτουργία του κεντρικού μητρώου διαχείρισης, δαπάνη για την ΕΤΑΔ Α.Ε., που αντιστοιχεί στα έξοδά της για διαχείριση δεσμευμένων και δημευμένων ακίνητων περιουσιακών στοιχείων, δαπάνη από καταβολή τόκων. Στο ερώτημα πού θα βρεθούν τα χρήματα; πώς θα καλυφθούν αυτά τα έξοδα; δεν υπάρχει απάντηση. Πιθανά να είναι τυπογραφικό λάθος ή λάθος μεταφοράς κάποιου αρχείου. Ο κ.Σπανάκης που συχνά στα κανάλια με ρωτάει, πού θα βρεθούν τα χρήματα ή πώς θα καλύψουμε δημοσιονομικά αυτά τα οποία προτείνουμε, παράκληση σε μια από τις επόμενες τοποθετήσεις του να μου εξηγήσει ακριβώς το πού θα βρεθούν τα χρήματα, για να μην έχουμε κάποιες εξαγγελίες στον αέρα ή τη γνωστή θεωρία των «λεφτόδεντρων» που κατά καιρούς χρησιμοποιεί η Νέα Δημοκρατία, «λεφτόδεντρα» τα οποία ανθίζουν όταν λέει κάτι η Νέα Δημοκρατία και μαραίνονται όταν είναι να αναφέρει κάτι ο ΣΥΡΙΖΑ.

Θέλω να αναφερθώ τώρα σε δύο σημαντικά κατά τη γνώμη μας ζητήματα του νομοσχεδίου. Τα υπόλοιπα στις επόμενες συνεδριάσεις, αφού ακούσουμε και τους φορείς. Πρώτα από όλα, θα κάνω κάτι ασυνήθιστο, με πολιτική γενναιότητα όμως, το οποίο στην περίοδο που ήταν κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ δεν το ακολούθησε η τότε αντιπολίτευση. Θα δώσω συγχαρητήρια στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών και συγκεκριμένα στον Υφυπουργό κ. Βεσυρόπουλο, για τη ρύθμιση που έφερε για το ζήτημα της ενίσχυσης των αρμοδιοτήτων του ΣΔΟΕ, με τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα.

Είναι ένα πολύ θετικό βήμα, συγχαρητήρια κύριε Υπουργέ. Λύνεται ένα σημαντικό πρόβλημα, ενισχύεται μία υπηρεσία που πρέπει να ενισχυθεί. Είναι σωστό να έχει το ΣΔΟΕ αυτή την αρμοδιότητα και είμαστε θετικοί στο να γίνει κάτι τέτοιο. Είμαστε θετικοί να ενισχυθεί ο ρόλος και η αρμοδιότητα του ΣΔΟΕ. Εύχομαι η κυβέρνηση που θα προκύψει, να ενισχύσει το ΣΔΟΕ, να αναβαθμίσει το ΣΔΟΕ, να το βοηθήσει να λειτουργήσει στα πρότυπα ευρωπαϊκών και άλλων διεθνών υπηρεσιών, στη λογική των βέλτιστων πρακτικών και εύχομαι το ΣΔΟΕ να αποκτήσει την αίγλη που είχε κάποτε και να αναβαθμιστεί όσο είναι δυνατόν.

Υπάρχει ένας μεγάλος διάλογος, για το τι έγινε το 2015. Κληρονομήσαμε στις αρχές του 2015 από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ΠΑΣΟΚ, τη δέσμευση ότι θα μεταφερθούν όλες οι αρμοδιότητες του φορολογικού μηχανισμού από το Υπουργείο Οικονομικών στην τότε Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και στη μετεξέλιξή της σε φορέα πλήρους ανεξαρτησίας. Το νομοθετήσαμε και το θέσαμε και υπόψη του ελληνικού λαού που το ψήφισε στις εκλογές που έγιναν το φθινόπωρο του 2015. Το κληρονομήσαμε, δεν ήταν πολιτική μας επιλογή δεν ήταν στο πρόγραμμά μας.

Κληρονομήσαμε, ότι κληρονομήσαμε, από τον προκάτοχό του κυρίου Τσακαλώτου, ο οποίος με χαρά μετά από μια συνεδρίαση το Φεβρουάριο 2015, είπε ότι ήδη είμαστε σε καλό δρόμο. Συμφωνήσαμε κάποια πράγματα μεταξύ των οποίων την πλήρη ανεξαρτησία της ΓΓΔΕ και τη μεταφορά όλων των υπηρεσιών σε μία άλλη αρχή. Ο κ.Τσακαλώτος λοιπόν από τον προκάτοχό του, κληρονόμησε αυτή τη δέσμευση. Καταφέραμε όμως μέσα από δύσκολες διαπραγματεύσεις, μέσα από συμβιβασμούς, μέσα από λάθη, από παραλείψεις, καταφέραμε όμως να κρατήσουμε το ΣΔΟΕ και πολύ σωστά το κάναμε, έξω από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και το κάναμε σωστά. Όχι με τη λογική να χρησιμοποιήσουμε το ΣΔΟΕ όπως παλαιότερα κάποιοι χρησιμοποιούσαν την ΥΠΕΔΑ στα τέλη της δεκαετίας του 80, αρχές της δεκαετίας του 90, για να ελέγχει ενοχλητικά μέσα ενημέρωσης, ούτε για να αντιγράψουμε άλλες πρακτικές. Τελευταία, βλέπουμε να υπάρχουν και πρόσφατα τέτοιες πρακτικές, να ενοχλούν οι φορολογικές υπηρεσίες έντυπα τα οποία ενοχλούν την εκάστοτε εξουσία. Το κρατήσαμε εκτός ΑΑΔΕ, διότι έτσι γίνεται σε πολλές χώρες και πρέπει να παραμείνει κάτω από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών.

Το ΣΔΟΕ όμως σήμερα δεν έχει τον αριθμό των ατόμων, που πρέπει να έχει και επειδή κύριε Υπουργέ, σωστά όπως είπα πριν και μπράβο σας, ενισχύετε το ΣΔΟΕ, το οποίο έχει σήμερα 130 άτομα στην Αθήνα και περίπου 80 στη Θεσσαλονίκη, για να μπορέσει να ανταπεξέλθει και σε αυτόν τον νέο ρόλο του, θα πρέπει να ενισχυθεί. Εμείς είμαστε θετικοί να ενισχυθεί και για το γενικότερο ρόλο του και ειδικά για να μπορέσει να ασκήσει και αυτές τις αρμοδιότητες.

Το δεύτερο σημείο κριτικής και βασικής κριτικής, είναι στο θέμα της μεταφοράς στην ΕΤΑΔ ακινήτων που θα προέρχονται από την κατάσχεση, δέσμευση κτλ., διαφόρων παράνομων δραστηριοτήτων.

Προσέξτε τώρα, η ΕΤΑΔ είναι μία εταιρεία που ανήκει στο Υπερταμείο. Επιθυμούν να μετατρέψουν το Υπερταμείο σε κάτι άλλο, είναι εν πολλοίς και ζητούμενο στις εκλογές. Αν βγει η κυβέρνηση Μητσοτάκη ξέρουμε πολύ καλά τι θα κάνουν με το Υπερταμείο, έχουμε πάρα πολλά δεδομένα. Αν βγει μια άλλη κυβέρνηση, εμείς, θα παλέψουμε το Υπερταμείο να γίνει εργαλείο ανάπτυξης και αντιμετώπισης κοινωνικών και άλλων ζητημάτων. Δεν συμφωνούμε λοιπόν, με τη μεταφορά στην ΕΤΑΔ όπως είναι σήμερα, αυτών των αρμοδιοτήτων. Δεν συμφωνούμε, διότι θεωρούμε ότι τα όποια ακίνητα –για τα κινητά και τα περιουσιακά στοιχεία υπάρχει πρόβλεψη στο νόμο, δεν αναφέρομαι σε αυτά – πρέπει να πάνε στην ΕΤΑΔ με τη λογική πως θα έχουμε κέρδη και πως θα αποφευχθούν σκοποί κερδοσκοπίας. Θεωρούμε, ότι τα όποια ακίνητα πρέπει να είναι μέρος μιας κοινωνικής στεγαστικής πολιτικής. Πρέπει να καλύπτουν κοινωνικές στεγαστικές ανάγκες είτε προσώπων, είτε φορέων, είτε φορέων πρόνοιας, έχουμε δει τελευταία πάρα πολλές τέτοιες ανάγκες. Επίσης, πρέπει να είναι αντικείμενο ενίσχυσης πολιτικών σχετικών με το δημογραφικό, όπως ενίσχυση νέων ζευγαριών. Το Δημόσιο έχει στο χαρτοφυλάκιό του πάρα πολλά ακίνητα, δυστυχώς αναξιοποίητα, και χωρίς καταγραφή, χωρίς μητρώο κ.λπ..

Σωστά γίνονται κάποια βήματα σε αυτό το νομοσχέδιο σ΄αυτήν την κατεύθυνση. Πρέπει να υπάρξει στο δημόσιο δυνατότητα παρέμβασης στα θέματα στεγαστικής πολιτικής είτε γιατί κάποιοι επιλέγουν να εκτινάσσουν τις τιμές των ενοικίων για λόγους κερδοσκοπίας, είτε γιατί η πολιτική και η λαίλαπα του Airbnb σαρώνει στεγαστικές ανάγκες των πολιτών.

Αυτά αρχικά, κύριε Πρόεδρε και κυρίες και κύριοι βουλευτές και στις επόμενες συνεδριάσεις θα είμαστε πιο αναλυτικοί στα ζητήματα του νομοσχεδίου.