Με παρέμβασή τους 34 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., με πρωτοβουλία του βουλευτή Β’ Πειραιά Τρύφωνα Αλεξιάδη, φέρνουν στη Βουλή το σοβαρό συμβάν που συνέβη τα ξημερώματα της 1ης Φεβρουαρίου στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, με την αποκόλληση της δεξαμενής Νο 2 και την από καθαρή τύχη αποφυγή τραυματισμών ή απώλειας ανθρώπινης ζωής, λόγω της ώρας και λόγω του ότι δεν υπήρχε στη δεξαμενή πλοίο προς επισκευή.

Οι βουλευτές εστιάζουν στην απουσία ελέγχων και στην έλλειψη μέτρων προστασίας στους χώρους εργασίας της Ζώνης του Περάματος – η οποία έχει καταγράψει κατά καιρούς πλήθος θανατηφόρων ή μη εργατικών ατυχημάτων – καθώς και στην απουσία οποιασδήποτε ανακοίνωσης από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σχετικής με το γεγονός.

Ερωτούν δε το αρμόδιο Υπουργείο για τις ενέργειες του σχετικά με την αποτροπή περαιτέρω κινδύνων, τη διερεύνηση του ατυχήματος , την απόδοση ευθυνών, καθώς και για την πλήρη απουσία ενημέρωσης για ένα τόσο σημαντικό συμβάν. Κλείνοντας ερωτούν για την καταλληλότητα της δεξαμενής και αιτούνται τα έγγραφα που να την αποδεικνύουν.

Αθήνα 03.02.2021

ΕΡΩΤΗΣΗ και ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

Θέμα : Η απουσία ελέγχων, αιτία ατυχημάτων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος

Με την προθεσμία ολοκλήρωσης των  – σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης –  υποχρεωτικών επενδύσεων της ΟΛΠ/COSCO να εκπνέει το καλοκαίρι του 2021 και η ολοκλήρωση των επενδύσεων αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού στην Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος να έχει μείνει προς το παρόν μόνο στα χαρτιά, φαίνεται να έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη και η ασφάλεια των εργαζομένων στον χώρο αλλά και των ίδιων των εγκαταστάσεων.

Από ανακοίνωση της «Ριζοσπαστικής Ενότητας Μεταλλεργατών (Ρ.Ε.Μ.)» πληροφορούμαστε για ατύχημα που συνέβη στις 2 τα ξημερώματα της 1ης Φεβρουαρίου και συγκεκριμένα πως «στη ΝΖ Περάματος έσπασε το ποδαρικό (στήριγμα) και έφυγε στη θάλασσα η δεξαμενή Νο2. Από καθαρή τύχη σήμερα δεν έχουμε απώλειες ανθρώπινων ζωών ή τραυματισμούς συναδέλφων καθώς η ζημιά έγινε εκτός ωραρίου εργασίας, ενώ δεν υπήρχε πάνω στο δεξαμενή πλοίο προς επισκευή. Το συγκεκριμένο ατύχημα δημιουργεί τεράστια ερωτηματικά τόσο για τις ευθύνες της διοίκησης του ΟΛΠ όσον αφορά στον έλεγχο και στη συντήρηση της δεξαμενής όσο και για την επάρκεια των σχετικών μελετών σε σχέση με τα θαλάσσια ρεύματα, τις καιρικές συνθήκες κ.λπ. Ερωτηματικά επίσης δημιουργούνται και για το αν η δεξαμενή είναι ελεγμένη από νηογνώμονα και αν είχε τα κατάλληλα πιστοποιητικά. Αν ναι, τότε πως εξηγείται το ατύχημα; Είναι αναγκαίο το Υπουργείο Ναυτιλίας οι αρμόδιες αρχές να ελέγξουν αντικειμενικά και σε βάθος τις αιτίες του ατυχήματος».

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός, ότι παρά τη σοβαρότητα του περιστατικού, ουδεμία σχετική ανακοίνωση εξεδόθη από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Σημειώνεται ότι σε ανάλογα περιστατικά αλλά και σε άλλα μικρότερης σημασίας, το Υπουργείο ενημερώνει συστηματικά με δελτία τύπου τους δημοσιογράφους και την κοινή γνώμη.  

Επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά πως η ανυπαρξία ελέγχων σε συνδυασμό με την ανυπαρξία ουσιαστικών μέτρων προστασίας στους χώρους εργασίας, εκθέτουν τους εργαζόμενους στη ναυπηγοεπισκευή σε τεράστιους κινδύνους. 

Επειδή αυτή τη φορά σταθήκαμε τυχεροί και δεν θρηνήσαμε τραυματισμούς ή απώλειες ανθρώπινης ζωής καθώς η επικινδυνότητα των εργασιών στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος έχει ιστορικά καταγραφεί με πλήθος θανατηφόρων ή μη εργατικών ατυχημάτων,

Επειδή ο κλάδος της ναυπηγοεπισκευής είναι κρίσιμος για τη στήριξη της εθνικής, αλλά και της τοπικής οικονομίας του Πειραιά,

Επειδή η βελτίωση, η αναβάθμιση των υφιστάμενων και η κατασκευή νέων υποδομών, εκτός από συμβατική υποχρέωση μεταξύ ΟΛΠ/COSCO και ελληνικού Δημοσίου, αποτελούν κρίσιμες παρεμβάσεις για την τήρηση και την ενίσχυση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας που διέπουν τις ναυπηγικές εργασίες,

και συντασσόμενοι με την ανακοίνωση της Ρ.Ε.Μ.,

ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1. Πότε ενημερώθηκαν οι αρμόδιες λιμενικές αρχές για το περιστατικό, τι γνωρίζουν γι’ αυτό,  σε ποιες ενέργειες προέβησαν προκειμένου να μην προκληθούν περαιτέρω κίνδυνοι αλλά και για τη διερεύνηση του ατυχήματος ;

2. Θα διεξαχθεί άμεσα έρευνα για τις αιτίες του ατυχήματος και θα αποδοθούν ευθύνες;

3. Για ποιο λόγο το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν ενημέρωσε με δελτίο τύπου για το εν λόγω περιστατικό, παρά το γεγονός ότι ήταν ιδιαίτερα σημαντικό αφού από τύχη δεν είχαμε απώλεια ανθρώπινων ζωών ή τραυματισμούς;

4. Υπάρχουν πρόσφατα πιστοποιητικά ελέγχων που αποδεικνύουν την καταλληλότητα της δεξαμενής;

5. Ποια τα άμεσα μέτρα που πρόκειται να ληφθούν και πως προτίθενται  να διασφαλίσουν την αποφυγή  παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον;

Επιπλέον ζητούμε να κατατεθούν στη Βουλή τα ακόλουθα έγγραφα:

Τα πιστοποιητικά κατασκευής και ελέγχου που διαθέτει η αναφερόμενη δεξαμενή

Οι ερωτώντες βουλευτές

Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αραχωβίτης Σταύρος
Γκιόλας Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Καλαματιανός Διονύσιος
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαηλίδης Ανδρέας
Μπαλάφας Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παππάς Νικόλαος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκουρολιάκος Πάνος
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νικόλαος
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία