Με παρέμβασή τους 31 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναδεικνύουν τα προβλήματα που έχουν προκληθεί στην ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού της Σαλαμίνας με το Πέραμα, λόγω της εγκεκριμένης από το υπουργείο Ναυτιλίας μείωσης των δρομολογίων. Η αύξηση του χρόνου αναμονής και τα φαινόμενα συνωστισμού που παρατηρούνται στη γραμμή, εν μέσω της πανδημίας, έχουν προκαλέσει τη δυσαρέσκεια και τη δικαιολογημένη αγανάκτηση κατοίκων και εργαζομένων.

Οι βουλευτές τονίζουν τις ιδιαιτερότητες της σύνδεσης της κοινωνικής και οικονομικής ζωής του νησιού της Σαλαμίνας, με τον Πειραιά και την Αθήνα και ζητούν από τον υπουργό Ναυτιλίας να πληροφορηθούν αν ήρθε σε διαβούλευση με την αυτοδιοίκηση και τους τοπικούς φορείς  πριν προβεί στην έγκριση της μείωσης και της αναδιάρθρωσης των δρομολογίων, αν τηρήθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες που απαιτούνται και με ποια κριτήρια προέβη στην έγκριση.

Τέλος ερωτούν σε ποιες ενέργειες θα προβεί ώστε να αποκατασταθεί η  απρόσκοπτη σύνδεση και να διασφαλιστεί η τήρηση των μέτρων προστασίας.

Αθήνα, 13 Απριλίου 2020

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς:

-κ.  Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Θέμα: «Προβλήματα συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης των κατοίκων αλλά και τήρησης των μέτρων προστασίας από την πανδημία στη γραμμή Πέραμα – Παλούκια Σαλαμίνας».

Η επιβολή περιοριστικών μέτρων στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις ανά την επικράτεια για λόγους προστασίας του πληθυσμού από την πανδημία του κορονοιού είναι αναγκαία αλλά απαιτεί την ταυτόχρονη λήψη μέτρων για την καλύτερη εξυπηρέτηση της νησιωτικής επικράτειας.

Στην περίπτωση της Σαλαμίνας, η έγκριση αλλαγών στα δρομολόγια από το Υπουργείο Ναυτιλίας, ήταν αναγκαίο να λάβει υπόψη ότι η μεγάλη πλειοψηφία των κατοίκων (περίπου 40.0000 κάτοικοι είναι ο πληθυσμός του νησιού σύμφωνα με την απογραφή του 2011 ενώ εκτιμάται ότι σήμερα έχει αυξηθεί σημαντικά κατά δεκάδες χιλιάδες)  εργάζεται στην Αθήνα και στον Πειραιά αλλά και η οικονομική και κοινωνική ζωή του νησιού είναι οργανωμένη με τρόπο που καθορίζεται από τη γειτνίαση της με την Αθήνα και τον Πειραιά (τροφοδοσία σε προϊόντα, εξυπηρέτηση άλλων αναγκών του πληθυσμού όπως επισκέψεις σε ιατρούς, νοσοκομεία κα).

Αυτή η πραγματικότητα έχει ως συνέπεια, η μείωση της κίνησης που παρατηρείται στην υπόλοιπη νησιωτική επικράτεια να μην παρουσιάζεται με ανάλογο τρόπο στην περίπτωση της Σαλαμίνας. Παρά ταύτα, η έγκριση της μείωσης των δρομολογίων των πλοίων που έλαβε χώρα στη γραμμή Παλούκια Σαλαμίνας – Πέραμα, δημιούργησε μεγάλα προβλήματα, όχι μόνο σε ότι αφορά στο χρόνο εξυπηρέτησης των μετακινούμενων αλλά και σε σχέση με φαινόμενα συνωστισμού σε ώρες αιχμής που ενδεχομένως να θέτουν σε κίνδυνο την υγεία των ανθρώπων.

Σύμφωνα με καταγγελίες κατοίκων του νησιού, η αναμονή μετακίνησης τις προηγούμενες μέρες έφτανε μέχρι και τις δύο ώρες, ενώ η μεγάλη πληρότητα με την οποία ταξίδευαν τα πλοία, δημιουργεί ερωτήματα για το αν τηρούνταν τα μέτρα προστασίας του πληθυσμού από την πανδημία του κορονοιού. Ενώ, παρά τις διορθωτικές αλλαγές που έγιναν στα δρομολόγια το συνολικό πρόβλημα δεν έχει λυθεί.

Ο ΣΥΡΙΖΑ έγκαιρα κατέθεσε οκτώ προτάσεις για τους τομείς της ακτοπλοΐας, της ναυτεργασίας και της διασύνδεσης των νησιών, στις οποίες περιλαμβάνεται ο ανασχεδιασμός των δρομολογίων για την καλύτερη εξυπηρέτηση του νησιωτικού πληθυσμού. Ένας τέτοιος σχεδιασμός ήταν αναγκαίος και για τη Σαλαμίνα, ο οποίος θα έπρεπε να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητα της γειτνίασης του νησιού με την Αθήνα και τον Πειραιά ώστε το νησί και οι κάτοικοι του να μην επιβαρύνονται με πρόσθετα προβλήματα σε σχέση με τον υπόλοιπο πληθυσμό.

Στο πλαίσιο των ανωτέρω και αναφορικά με τη λειτουργία της πορθμειακής γραμμής Πέραμα – Παλούκια Σαλαμίνας ,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Με ποια κριτήρια το Υπουργείο Ναυτιλίας ενέκρινε το συγκεκριμένο πρόγραμμα μείωσης και αναδιάρθρωσης των δρομολογίων στη γραμμή; Έλαβε υπόψη το γεγονός ότι η οικονομική και κοινωνική ζωή της Σαλαμίνας είναι άρρηκτα δεμένη με την Αθήνα και τον Πειραιά;
  2. Προηγήθηκε της απόφασης έγκρισης συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών προκειμένου να γνωμοδοτήσει ως προς την πρόταση περικοπής και αναδιάρθρωσης των δρομολογίων; Αν όχι, γιατί; 
  3. Προχώρησε σε διαβούλευση με την αυτοδιοίκηση και τους φορείς του νησιού (Εργατικό Κέντρο, Εμπορικό Σύλλογο κ.α) προκειμένου να διαπιστώσει τις πραγματικές ανάγκες μετακίνησης προτού το Υπουργείο προχωρήσει σε οποιαδήποτε απόφαση έγκρισης της μείωσης και αναδιάρθρωσης των δρομολογίων;
  4. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί το Υπουργείο ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη σύνδεση του νησιού με το Πέραμα χωρίς την επικράτηση χάους στους σταθμούς επιβίβασης και εμπέδωσης του αισθήματος ασφάλειας για τους κατοίκους του νησιού και τους εργαζόμενους σε αυτό;
  5. Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί το Υπουργείο ώστε να διασφαλιστεί ο αποτελεσματικός έλεγχος της τήρησης των απαιτούμενων μέτρων προστασίας των επιβατών από την πανδημία στη γραμμή;

Οι Ερωτώντες βουλευτές

Σαντορινιός Νεκτάριος

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αθανασίου Νάσος

Αλεξιάδης Τρύφωνας

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σια)

Βαρδάκης Σωκράτης

Βέττα Καλλιόπη

Βίτσας Δημήτρης

Γιαννούλης Χρήστος

Δρίτσας Θοδωρής

Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)

Ζαχαριάδης Κώστας

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Καλαματιανός Διονύσης

Κασιμάτη Νίνα

Κάτσης Μάριος

Καφαντάρη Χαρά

Λάππας Σπύρος

Μάρκου Κώστας

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μουζάλας Γιάννης

Μπαλάφας Γιάννης

Παππάς Νικόλαος

Πούλου Γιώτα

Ραγκούσης Γιάννης

Σκουρλέτης Πάνος

Σκουρολιάκος Πάνος

Συρμαλένιος Νίκος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Χρηστίδου Ραλλία