Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ρωτούν την κυβέρνηση αν θα επιτρέψει στον ΟΛΠ να προχωρήσει στην ίδρυση ναυπηγείου, θέτοντας σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου και παρά τις αντίθετες προβλέψεις του νόμου 4404/2016. Την ερώτηση υπογράφουν 34 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία και κατατέθηκε με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Ναυτιλίας, Νεκτάριου Σαντορινιού και του Τομεάρχη Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αλέξη Χαρίτση.
Η ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα στο Πέραμα αποτέλεσε αιμοδότη για την οικονομία και την απασχόληση στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά για πολλές δεκαετίες, ενώ ακόμα και σήμερα, παρά τα προβλήματα που αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει ο κλάδος, στη δραστηριότητα απασχολούνται χιλιάδες εργαζόμενοι σε εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, χωρίς να υπολογίζονται οι επιχειρήσεις που λειτουργούν υποστηρικτικά. Η τεχνογνωσία που διαθέτουν οι εργαζόμενοι αλλά και το απόθεμα γνώσης και εμπειρίας των μικρομεσαίων επιχειρηματιών του κλάδου, των οποίων οι επιχειρήσεις λειτουργούν όχι μόνο ανταγωνιστικά, αλλά κυρίως συμπληρωματικά, σε ένα συνεργατικό πλαίσιο, αποτελούν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ναυπηγοεπισκευής της χώρας μας.
Τον σπουδαίο ρόλο των επιχειρήσεων στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου, σε διεθνές επίπεδο, αλλά και την σημαντική συνεισφορά τους στην οικονομία και στην απασχόληση, αναγνώρισε έμπρακτα ο ΣΥΡΙΖΑ με σειρά μέτρων και πρωτοβουλιών για την προστασία και συνέχιση της λειτουργίας τους (πχ. επέκταση μισθώσεων, ρύθμιση χρεών και διαγραφή προσαυξήσεων από τη διοίκηση του κρατικού ΟΛΠ το 2016, θεσμοθέτηση της ανεμπόδιστης πρόσβασης στις υποδομές με τη Σύμβαση Παραχώρησης κ.α).
Ταυτόχρονα, μέσω της Σύμβασης παραχώρησης που κυρώθηκε με το νόμο 4404/2016, η προηγούμενη Κυβέρνηση αφαίρεσε τη δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας ναυπηγείου από τον ΟΛΠ, καθώς μια τέτοια εξέλιξη θα δημιουργούσε ιδιωτικό μονοπώλιο στον κλάδο, θέτοντας σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων καθώς και χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Στο ίδιο πλαίσιο, υπενθυμίζεται ότι η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), κατά τη θητεία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, απέρριψε την πρόταση της ΟΛΠ για δημιουργία ναυπηγείου Mega Yachts, καθώς και για την ίδρυση ναυπηγείου γενικότερα στο λιμάνι, αναφέροντας με σαφήνεια ότι η λειτουργία ναυπηγείου είναι αντίθετη με το νόμο 4404/16. Επισημαίνεται ακόμη, ότι και η Περιφέρεια Αττικής, με την προηγούμενη διοίκηση της, απέρριψε το αίτημα του ΟΛΠ για να λάβει άδεια ναυπηγείου, ενώ το Συμβούλιο της Επικρατείας, κρίνοντας προσφυγή του ΟΛΠ κατά της Απόφασης, παρά τα όσα αναληθή αναφέρθηκαν σε πανομοιότυπα δημοσιεύματα, δεν απεφάνθη ότι ο ΟΛΠ πρέπει να λάβει άδεια, καθώς δήλωσε αναρμόδιο να το κρίνει.
Τέλος, στη Σύμβαση Παραχώρησης η οποία κυρώθηκε με το νόμο 4404/16 στηρίχθηκε η πρόσφατη Απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ 186/2020) η οποία ουσιαστικά δεν επιτρέπει στην ΟΛΠ ΑΕ την ίδρυση και λειτουργία ναυπηγείων.
Όμως, παρά το γεγονός ότι οι διατάξεις της Σύμβασης Παραχώρησης αλλά και οι αποφάσεις της ΕΣΑΛ και της ΡΑΛ δεν επιτρέπουν την ίδρυση ναυπηγείου, η επιμονή του ΟΛΠ να θέτει εκ νέου το ζήτημα, αλλά και οι κυβερνητικοί χειρισμοί, έχουν δημιουργήσει έντονη ανησυχία στις επιχειρήσεις και στους εργαζόμενους του κλάδου.
Η άκριτη στήριξη της Κυβέρνησης στο σύνολο των σχεδίων του ΟΛΠ, τόσο προεκλογικά όσο και μετά την κατάθεση του σχεδίου Master Plan τον Αύγουστο του 2019 αλλά και η αμφιλεγόμενη στάση της, μετά τις αντιδράσεις εργαζόμενων και επιχειρηματιών, δημιούργησε κλίμα ανησυχίας. Χρειάστηκε δε να περάσει ένας χρόνος από την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία και σειρά δυναμικών κινητοποιήσεων, για να δηλώσει στη Βουλή ο κ. Πλακιωτάκης ότι η Σύμβαση Παραχώρησης δεν προβλέπει την ίδρυση ναυπηγείου και την εμπλοκή του ΟΛΠ σε ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητας καθώς και ότι δεν πρόκειται η κυβέρνηση να προχωρήσει στην αναθεώρηση της Σύμβασης. Τον Ιούνιο μάλιστα, η διοίκηση του ΟΛΠ, σύμφωνα με δημοσιεύματα, είχε διαβεβαιώσει τους ναυπηγοεπισκευαστές ότι δεν προτίθεται να προχωρήσει στην ίδρυση ναυπηγείου δηλώνοντας την πρόθεση της να αποτυπώσει τη βούληση της σε ιδιωτικό συμφωνητικό.
Ωστόσο, πριν λίγες ημέρες η διοίκηση του ΟΛΠ υπαναχώρησε από αυτή της τη θέση αρνούμενη να προχωρήσει στην υπογραφή του ιδιωτικού συμφωνητικού. Για την αναστάτωση που προκλήθηκε από αυτή την υπαναχώρηση δεν τοποθετήθηκε κανένα κυβερνητικό στέλεχος, με αποτέλεσμα να ενταθούν οι φήμες, βάσιμες ή αβάσιμες, που αναφέρουν ότι η διοίκηση του ΟΛΠ έχει τη διαβεβαίωση από Υπουργούς ότι θα έχει υποστήριξη για την ευόδωση του αιτήματος της.