Το δημοσιο συμφερον μοναδικο πολιτικο μας κριτηριο

Tα σημαντικότερα σημεία της ομιλίας μου, ως εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών για την οικονομική αποζημίωση των Fraport Greece και Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών λόγω της πανδημίας.

Ανάμεσα στα πολλά προβλήματα με τα οικονομικά και τις υποχρεώσεις της χώρας που παρέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2015 από την προηγούμενη κυβέρνηση, ήταν και οι «καυτές πατάτες»  των θεμάτων της δημόσιας περιουσίας, που αφορούσαν λιμάνια, αεροδρόμια, δρόμους κ.α. Είναι άστοχο να κρίνεται ο ΣΥΡΙΖΑ γι αυτά που κληρονόμησε από τους προηγούμενους – από αυτούς μάλιστα που είχαν συμμαχήσει, στήριζαν και συμμετείχαν στις προηγούμενες κυβερνήσεις – και όχι για αυτά τα οποία έκανε με τις συμβάσεις που βρήκε. Να τολμήσει η κυβερνητική παράταξη να κάνει διάλογο είτε στο πιο αγαπημένο μέσο μαζικής ενημέρωσής της – εκεί που κάθε μέρα έχει μονότονους μονολόγους – είτε στη Βουλή, είτε οπουδήποτε αλλού. Βάλτε ένα φιλικά διακείμενο φορέα να διοργανώσει ένα συνέδριο, μια ημερίδα για το πώς φτάσαμε στην κρίση, ποιος ευθύνεται. 

Σαν βουλευτής Πειραιά, δηλώνω πως υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος σημαίνει αποδοχή και εφαρμογή των όρων της υπάρχουσας σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της COSCO για το λιμάνι του Πειραιά, όπως δήλωσε με σαφήνεια και ο γραμματέας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Δ. Τζανακόπουλος στη μεγάλη συγκέντρωση του ΣΥΡΙΖΑ στη Νίκαια. Να μην τολμήσει κανείς να μεθοδεύσει αναθεωρήσεις σύμβασης, μετακινήσεις μετοχών ή οτιδήποτε άλλο. 

Σχετικά με την υπό συζήτηση σύμβαση, με γνώμονα και κριτήριο τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου και με δεδομένο τα προβλήματα λόγω της πανδημίας, ζητήσαμε κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Επιτροπή Οικονομικών να γνωστοποιηθούν συγκεκριμένα  στοιχεία που παρουσιάζονται μόνο ως παραπομπές σε άγνωστα έγγραφα. Η ενημέρωση που επελέγη από πλευράς Υπουργείου μέσω ενός εκπροσώπου από κάθε κόμμα και όχι του συνόλου της Βουλής, δεν αρμόζει στον δημόσιο διάλογο, ειδικά όταν αφορά δημόσιο χρήμα. Ο όγκος των εγγράφων – αφού μόνο το σκεπτικό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους αποτελείται από 70 σελίδες (!) – και ο χρόνος που χρειαζόταν για να μελετηθούν, η απουσία εκπροσώπου της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών και η αδυναμία συζήτησης κατά την επίδειξη των εγγράφων στους εκπροσώπους των κομμάτων, η παρουσίαση μόνο της «επιτελικής σύνοψης» και όχι του συνόλου της μελέτης των ελεγκτικών εταιριών και των οικονομικών στοιχείων της Fraport, μαρτυρά την προβληματική διαδικασία που ακολουθήθηκε.

Εξίσου προβληματικό σημείο η υπογραφή από το ΤΑΙΠΕΔ, ως εκπροσώπου του Ελληνικού Δημοσίου, σύμβασης – μέσω ανάθεσης – με συγκεκριμένη ελεγκτική εταιρεία στις 23 Μαρτίου, με την εταιρεία να παραδίδει τα αποτελέσματα την επόμενη μέρα, στις 24 Μαρτίου (!)  Τι θαύμα είναι αυτό; Στις 23 Μαρτίου ανατέθηκε σε κάποια εταιρεία, χωρίς διαγωνισμό, να κάνει συγκεκριμένη δουλειά και το παραδοτέο παραδόθηκε την επόμενη μέρα. Και διαβάζουμε ότι η εταιρεία αυτή που παρέδωσε τη συγκεκριμένη μελέτη, δεν αναλαμβάνει ευθύνη για ακρίβεια και πληρότητα των πληροφοριών και αναφέρει ότι δεν έγινε συλλογή πρωτογενών στοιχείων, αλλά συλλογή δημοσιευμένων στοιχείων από Fraport και διάφορες άλλες εταιρείες και κυρίως από ΤΑΙΠΕΔ.

Να δοθούν απαντήσεις στα ζητήματα που σας θέσαμε στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων σχετικά με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους με τις ασάφειες που αφορούν μεγάλη διακύμανση ποσών και την απλή αναφορά περί «απώλειας εσόδων» που δεν έχουν διευκρινιστεί ποια θα είναι αυτά τα ποσά. 

Για το θέμα των αντικειμενικών αξιών, ένα θέμα το οποίο αφορά την ελληνική κοινωνία, αφορά τους Έλληνες πολίτες, αφορά κυρίως τη μεσαία τάξη, για την οποία τόσα λέγατε προεκλογικά … Θα αναλάβετε την πρωτοβουλία κ. Υπουργέ των Οικονομικών  στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, στην Ολομέλεια ή όπου αλλού θέλετε, για να γίνει ένας διάλογος στο θέμα των αντικειμενικών αξιών όπου έχει εκτιναχθεί σε μεσαίες και λαϊκές συνοικίες το φορολογικό βάρος και όχι μόνο, γιατί συμπαρασύρει και μια σειρά από άλλα βάρη; Εμείς ειδικά στη Β΄ Πειραιά έχουμε σε φτωχές, σε λαϊκές συνοικίες αυξήσεις που φτάνουν και το 40%. Και αν γίνει μελέτη των περιοχών που εντάχθηκαν στο σχέδιο πόλης -σωστά εντάχθηκαν, αλλά πρέπει να δούμε και το ποια τιμή είχαν πριν και ποια τιμή έχουν τώρα- θα δούμε πολύ μεγαλύτερες αυξήσεις. Απαντήστε, σας παρακαλώ πολύ, αν εννοείτε πραγματικά ότι θέλετε διάλογο και απαντήστε αν αυτός ο διάλογος θα γίνει και πότε. Έχουμε την κοινοβουλευτική δυνατότητα να προκαλέσουμε κάτι τέτοιο, αλλά θεωρούμε ότι σε τόσο απλά ζητήματα πρέπει να υπάρχει η μίνιμουμ συνεννόηση και η μίνιμουμ δημοκρατική ευαισθησία. 

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, έχουμε σήμερα να συζητήσουμε ένα απλό θέμα. Έχουμε ένα απλό θέμα, με την έννοια ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έκανε μία Σύμβαση για το συγκεκριμένο θέμα με τη συγκεκριμένη εταιρεία και ερχόμαστε τώρα να δούμε την απαίτηση της συγκεκριμένης εταιρείας λόγω της πανδημίας COVID.

Ξεκινώντας από αυτό το σημείο, κύριε Υπουργέ, κάνω μία παράκληση. Εγώ διαβάζω εδώ και χρόνια με μεγάλη προσοχή, την έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής. Νομίζω ότι πρέπει κι εσείς να τη μελετήσετε και πρέπει να γίνουν οι διορθώσεις που επισημαίνει, τουλάχιστον στο δεύτερο άρθρο για το θέμα της πανδημίας COVID.

Δεν είναι ανάγκη κάθε φορά -διότι ευγενικά το λένε οι άνθρωποι, γιατί εκτός από επιστημονική επάρκεια έχουν και μια πολύ καλή διπλωματική γλώσσα- ότι πρέπει να γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένη ασθένεια και όπως λένε, το έχουν επαναλάβει και σε προηγούμενες εκθέσεις. Δεν είναι δυνατόν η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής να επαναλαμβάνει και να επαναλαμβάνει απλά πράγματα και η Κυβέρνηση να μην θέλει να τα λαμβάνει υπόψη.

Συζητάμε σήμερα ένα απλό ζήτημα για το οποίο εμείς έχουμε πάρει ξεκάθαρη θέση. Επειδή, όμως, όπως και στην Επιτροπή, παρά την προειδοποίησή μου και εδώ θα ακούσουμε διάφορες κριτικές, θέλω να επισημάνω κάτι. Το 2015 δεν κληρονομήσαμε τον παράδεισο. Το 2015 κληρονομήσαμε μία συγκεκριμένη κατάσταση και στον τομέα της οικονομίας και στον τομέα των υποχρεώσεων της χώρας και στα οικονομικά της χώρας. Μακάρι κάποια στιγμή η κυβερνητική παράταξη να τολμήσει να κάνει διάλογο είτε στο πιο αγαπημένο μέσο μαζικής ενημέρωσής της, εκεί που κάθε μέρα έχετε τους μονότονους μονολόγους, είτε στη Βουλή είτε οπουδήποτε αλλού θέλετε. Βάλτε ένα φιλικά διακείμενο φορέα να διοργανώσει ένα συνέδριο, μια ημερίδα για το πώς φτάσαμε στην κρίση, ποιος ευθύνεται.

Το 2015, λοιπόν, παραλάβαμε μια συγκεκριμένη κατάσταση και ένα από τα πολλά προβλήματα που παραλάβαμε, μία από τις πολλές «καυτές πατάτες» ήταν τα θέματα της δημόσιας περιουσίας, όπου και στα θέματα των λιμανιών και στα θέματα των αεροδρομίων και στο θέμα των ιδιωτικών δρόμων και σε μια σειρά από άλλα ζητήματα, κληρονομήσαμε μία κατάσταση. Αυτό για το οποίο θα κριθούμε είναι το τι κάναμε εμείς, όχι το τι κληρονομήσαμε εμείς. Διότι έρχονται διάφοροι ένθεν κακείθεν και μας κάνουν κριτική για το τι κληρονόμησε ο ΣΥΡΙΖΑ.

Ας πρόσεχαν κάποιοι ως προς το σε ποιες κυβερνήσεις συμμετείχαν και με ποιους είχαν συμμαχίες τα προηγούμενα χρόνια και όχι τώρα ως μετανοήσαντες να έρχονται εδώ και να κάνουν κριτική σε μας. Ας πρόσεχαν ποιες κυβερνήσεις στήριζαν και το πού συμμετείχαν. Ας έρθουμε να δούμε το συγκεκριμένο. Αυτό που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ στη συγκεκριμένη σύμβαση ήταν κάτι ορθό ή όχι; Επ’ αυτού θα κριθούμε.

Κι επειδή λέμε για συμβάσεις με μεγάλες εταιρείες και εμείς οι Βουλευτές Πειραιά αντιμετωπίζουμε αντίστοιχα προβλήματα με μία άλλη σύμβαση που υπάρχει με την εταιρεία COSCO, για άλλη μια φορά το λέμε και από το Βήμα της Βουλής -το είπε χτες με σαφήνεια και ο Γραμματέας του ΣΥΡΙΖΑ ο Δημήτρης Τζανακόπουλος σε μία πολύ μεγάλη συγκέντρωση του ΣΥΡΙΖΑ που έγινε στον Πειραιά, στη Νίκαια, λίγο πιο πάνω από τον ηρωικό τόπο όπου έγινε το μπλόκο της Κοκκινιάς και οι εκτελέσεις- πως σε ό,τι αφορά το ζήτημα της σύμβασης της COSCO εμείς στηρίζουμε και δεχόμαστε μόνο αυτά που λέει η σύμβαση και μην τολμήσει οποιοσδήποτε να προσπαθήσει μεθοδεύσεις, μετακίνησης μετοχών ή άλλες περίεργες καταστάσεις, αναθεωρήσεις σύμβασης κλπ., πέρα από αυτά που λέει η σύμβαση. Εμείς θα υπερασπίσουμε το δημόσιο συμφέρον, θα υπερασπίσουμε τη σύμβαση, θα υπερασπίσουμε τα συμφέροντα του Πειραιά και του λιμανιού ακριβώς με αυτή τη λογική.

Αυτό κάνουμε κι εδώ. Αντιλαμβανόμαστε ότι το θέμα της πανδημίας δημιούργησε μια συγκεκριμένη κατάσταση και θέλουμε να λυθεί αυτή η κατάσταση μέσα στα πλαίσια που ορίζει η Σύμβαση. Γι’ αυτό ήρθαμε και είπαμε στην Επιτροπή -κι εμείς θεωρούμε ότι η συζήτηση που γίνεται στην Επιτροπή δεν είναι μια συζήτηση για να κουράζουμε τους πρακτικογράφους, μπράβο τους κάνουν πολύ καλή δουλειά, ή να χάνουμε ώρες εμείς ή όσοι μας παρακολουθούν, είναι για να γίνεται ουσιαστικός διάλογος- ότι βεβαίως και πρέπει να αντιμετωπιστεί το θέμα.

Μας ενδιαφέρει πάρα πολύ, γι’ αυτό προχωρήσαμε και μέσα στην πίεση που είχαμε και στα προβλήματα που είχαμε το 2015 σε αυτή τη Σύμβαση. Μας ενδιαφέρει να δοθεί μία λύση, αλλά με κριτήριο αυτό στο οποίο ορκιστήκαμε όλοι, με κριτήριο τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου.

Γι’ αυτό ζητήσαμε και συγκεκριμένα στοιχεία. Γι’ αυτό και είπαμε ότι δεν μπορούμε να δεχθούμε να έρχεται μία Σύμβαση η οποία έχει δεκαέξι-δεκαεπτά σημεία που παραπέμπουν σε κάποια άλλα έγγραφα και αυτά τα έγγραφα να μην τα έχουμε εμείς υπόψη και να ζητάτε να ψηφίσουμε τη Σύμβαση. Δηλαδή ποιος θα υπογράψει ένα συμβόλαιο ή οτιδήποτε άλλο που λέει ότι με βάση το τάδε έγγραφο ή με βάση το τάδε τοπογραφικό ή με βάση την τάδε απόφαση αγοράζω ή πουλώ χωρίς να το ξέρει αυτό το πράγμα; Αυτό ζητάτε να κάνει η ελληνική Βουλή.

Καταθέσαμε, λοιπόν, αυτό το αίτημα ως Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ και μπράβο σας, κύριε Υπουργέ, που δεχθήκατε να γίνει ενημέρωση ενός εκπροσώπου από κάθε κόμμα. Εδώ ανοίγω παρένθεση που αφορά το Προεδρείο της Βουλής ως προς το πώς θα λειτουργήσει αυτό. Δηλαδή θα έρχονται εδώ νομοθετήματα στα οποία θα στέλνουν εκπροσώπους τα κόμματα να μελετούν τα στοιχεία και δεν θα τα λαμβάνει υπόψη όλη η Βουλή; Δεν καταλαβαίνω, προσωπικά δεδομένα είναι; Είναι ποιες ταινίες βλέπει ο Αλεξιάδης ή ποιες ιστοσελίδες παρακολουθεί ή ποια ποδοσφαιρική ομάδα είναι ή τι του αρέσει να τρώει, να πίνει; Δεν είναι προσωπικά δεδομένα αυτά. Θα έπρεπε να είναι στον δημόσιο διάλογο, ειδικά όταν αφορούν δημόσιο χρήμα.

Διότι, σας το είπα και στην Επιτροπή, σας το λέω κι εδώ. Δεν τον βλέπω τον αρμόδιο Υπουργό να έρχεται, τον αρμόδιο «υπουργό ενοικίων». Γιατί απ’ ό,τι έμαθα ξεκίνησε ο ανασχηματισμός κι έχετε ορίσει αρμόδιο «υπουργό ενοικίων». Όταν βγήκατε εσείς ως αρμόδιος Υπουργός -και σωστά κάνατε- υπογράψατε σωστά -ως προς την αρμοδιότητα, όχι ως προς το περιεχόμενο- την αύξηση των αντικειμενικών αξιών.

Ήρθε ένας άλλος Υπουργός, που είναι αναρμόδιος και για τις αντικειμενικές αξίες και για τα ενοίκια και είπε, προς χαρά των ιδιοκτητών και όχι των ενοικιαστών, που είναι κυρίως η μεσαία τάξη που κάποτε λέγατε ότι θα προστατεύσετε, ότι τώρα πρέπει να αυξηθούν και τα ενοίκια γιατί αυξήθηκαν οι αξίες των ακινήτων.

Επειδή, λοιπόν, αυτός ο Υπουργός είπε ότι κάθε χρήμα, κάθε ευρώ που σπαταλά το Δημόσιο είναι δάνεια του μέλλοντος, γι’ αυτό μας ενδιαφέρει πάρα πολύ να δούμε το τι ακριβώς γίνεται με τις συμβάσεις αυτές που αφορούν το Ελληνικό Δημόσιο. Γι’ αυτό θέσαμε και συγκεκριμένα ερωτήματα στην Επιτροπή.

Πολύ σωστά, λοιπόν, εσείς δεχθήκατε να γίνει -και έγινε- σε έναν εκπρόσωπο από κάθε κόμμα η παρουσίαση αυτών των δεδομένων. Εμείς στείλαμε ικανό και έμπειρο στέλεχος από το Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο έχει εμπειρία σε αυτά τα ζητήματα και μελέτησε όλα αυτά τα έγγραφα. Κάθισε πάνω από τρεις ώρες ο άνθρωπος. Θα μπορούσε να είναι τρεις μέρες εκεί να τα μελετήσει. Απ’ ό,τι με πληροφόρησε άλλοι εκπρόσωποι κομμάτων δεν κάθισαν ούτε μισή ώρα. Μπορεί, όμως, να έχουν ταχεία αντίληψη και εμείς να μην τα παίρνουμε πάρα πολύ γρήγορα. Όμως, όπως μου είπε με έκπληξη, μόνο το σκεπτικό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους έχει εβδομήντα σελίδες. Εβδομήντα σελίδες σκεπτικό! Πόσες ώρες χρειάζεται αυτό για να μελετηθεί; Για όλα αυτά τα έγγραφα, τα οποία είχατε εκεί για να δει κάποιος, πόσες ώρες χρειαζόταν;

Άρα, εδώ μπαίνει ένα ζήτημα που αφορά και το Προεδρείο της Βουλής και όλους εμάς ως προς το πώς λειτουργούμε και το τι γίνεται με αυτό το ζήτημα.

Σωστό, λοιπόν, το ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών επέδειξε τα έγγραφα, κατά τη γνώμη μου προβληματικό το ότι δεν υπήρχε εκπρόσωπος της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών εκεί για να συζητήσει με τους εκπροσώπους των κομμάτων, αλλά αυτό είναι πολιτική σας επιλογή και προχωρούμε.

Όμως, κύριε Υπουργέ, λύστε μας κάποιες απορίες, οι οποίες γεννήθηκαν από αυτή τη συνάντηση. Πιθανόν να οφείλονται σε κάποια δική μου μειωμένη αντίληψη ή σε οτιδήποτε άλλο.

Πρώτα απ’ όλα μια παρατήρηση. Σας βλέπω να πηγαίνετε συχνά και να δίνετε συνεντεύξεις σε ένα κανάλι που είναι ο φίλος μου ο Άρης και παλαιότερα ήταν και ο φίλος μου ο Μπάμπης. Ενημερώστε το φίλο μου τον Άρη, που είχε αγωνία αν το σπίτι που κάηκε στην τελευταία φωτιά ήταν ασφαλισμένο, ότι ρωτάει η Μονάδα Αποκρατικοποιήσεων αν έχει ασφάλιση και απαντά η εταιρεία ότι δεν τα έχει ασφαλίσει ! Επειδή μπορεί να μπει τέτοιο ερώτημα, ενημερώστε ότι όχι, δεν ήταν ασφαλισμένο.

Πάμε, όμως, σε ό,τι αφορά στα σημεία 14 και 15 για τις μελέτες των ελεγκτικών εταιρειών και των οικονομικών στοιχείων της Fraport κ.λπ. Καταρχάς, δεν καταλαβαίνουμε για ποιο λόγο μας επιδείξατε μόνο την επιτελική σύνοψη και όχι το σύνολο της μελέτης. Δηλαδή, αναφέρεστε σε μία μελέτη, ζητούμε εμείς και βάζουμε θέμα να δούμε τη μελέτη, λέτε, «ελάτε δείτε την» και πάμε εκεί και έχετε μόνο την επιτελική σύνοψη; Για ποιο λόγο;

Εξηγήστε μας και κάτι άλλο, γιατί μπορεί εγώ με τη μειωμένη αντίληψη πάλι να μην το κατάλαβα καλά. Υπέγραψε το ΤΑΙΠΕΔ, που εκπροσωπεί το Ελληνικό Δημόσιο, σύμβαση με συγκεκριμένη ελεγκτική εταιρεία στις 23 Μαρτίου -όχι με κάποια διαδικασία διαγωνισμού ή οτιδήποτε άλλο, με ανάθεση- και η εταιρεία αυτή είχε τέτοιο μηχανισμό, τέτοιες ικανότητες, τόσο κόσμο, τόσα πολλά στοιχεία που το παρέδωσε την επόμενη μέρα, στις 24 Μαρτίου; Τι θαύμα είναι αυτό; Μπορεί να κάνω κάποιο λάθος εγώ στις ημερομηνίες ή να με έχουν ενημερώσει λάθος. Να ζητήσω συγνώμη από τώρα αν έχει γίνει κάτι λάθος. Παράκληση, όμως, κύριε Υπουργέ, ξεκαθαρίστε το μας αυτό, διότι σε λίγο θα κληθούμε να ψηφίσουμε και πρέπει να έχουμε στοιχεία. Το ξαναλέω: Στις 23 Μαρτίου ανατέθηκε σε κάποια εταιρεία, χωρίς διαγωνισμό, να κάνει συγκεκριμένη δουλειά και το παραδοτέο παραδόθηκε την επόμενη μέρα. Και διαβάζουμε ότι η εταιρεία αυτή που παρέδωσε τη συγκεκριμένη μελέτη, δεν αναλαμβάνει ευθύνη για ακρίβεια και πληρότητα των πληροφοριών και αναφέρει ότι δεν έγινε συλλογή πρωτογενών στοιχείων, αλλά συλλογή δημοσιευμένων στοιχείων από Fraport και διάφορες άλλες εταιρείες και κυρίως από ΤΑΙΠΕΔ.

Αυτά όλα είναι θέματα τα οποία δεν μπορούν να ξεπεραστούν έτσι. Πρέπει να απαντηθούν.

Επίσης, πρέπει να απαντηθούν και τα ζητήματα που σας θέσαμε στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων σχετικά με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Λείπει ο Αναπληρωτής Υπουργός. Είστε, όμως, εσείς εδώ ο αρμόδιος Υπουργός. Πάμε σε μία έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους με αρκετές ασάφειες, με μεγάλη διακύμανση ποσών και σε κάποια ζητήματα με αναφορά απώλειας εσόδων που δεν έχουν διευκρινιστεί ποια θα είναι αυτά τα ποσά. Λέει γενικά και αόριστα, «απώλεια εσόδων».

Κλείνω, κύριε Υπουργέ, με το θέμα των αντικειμενικών αξιών, ένα θέμα το οποίο αφορά την ελληνική κοινωνία, αφορά τους Έλληνες πολίτες, αφορά κυρίως τη μεσαία τάξη, για την οποία τόσα λέγατε προεκλογικά και αφορά όλα αυτά τα ζητήματα. Σας ζήτησα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων -διότι εγώ είμαι καλόπιστος άνθρωπος και επιθυμώ το διάλογο και μέσα στη Βουλή και έξω από τη Βουλή- κάτι πολύ απλό. Είδα τη συνέντευξή σας, της ίδιας μέρας, στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, όπου λέγατε ότι, «Με προσοχή ακούμε και εξετάζουμε κάθε πρόταση που δύναται να ενδυναμώσει την εν λόγω μεταρρύθμιση». Να τα δεχθώ όλα αυτά, διότι ειδικά στα φορολογικά ζητήματα εγώ έχω παραγράψει από τα πολιτικά μου επιχειρήματα τα όσα ακραία έλεγαν κάποιοι από τη Νέα Δημοκρατία -ούτε τα ονόματά τους δεν θέλω να ξαναπώ- για τους είκοσι εννέα «άδικους φόρους» του ΣΥΡΙΖΑ και ότι θα τα καταργούσαν και όλα αυτά, αλλά θέλω να καταλάβω -γι’ αυτό σας κάλεσα και στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων- το εξής: Η Βουλή πώς θα συμμετέχει σε αυτό το διάλογο, σε αυτή τη μεταρρύθμιση; Πού θα γίνει αυτός ο διάλογος; Εμείς σας προτείναμε στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων να ορίσετε μία «άνετη» ημερομηνία και να καλέσουμε κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς, να καλέσουμε το Οικονομικό Επιμελητήριο -εντάξει, δεν τους καλέσατε να συζητήσουμε για το Ταμείο Ανάκαμψης, καλέστε τους, όμως, τουλάχιστον για αυτά- να καλέσουμε την ΠΟΜΙΔΑ, να καλέσουμε φορείς που έχουν γνώση πάνω στο αντικείμενο και να συζητήσουμε το θέμα των αντικειμενικών αξιών, του ΕΝΦΙΑ και όλα αυτά.

Κάνατε μία ολόκληρη ανάλυση, αλλά απάντηση δεν δώσατε. Επειδή κρίνονται πολλά από αυτό, η παράκληση είναι σήμερα να απαντήσετε: Θα πάρετε την πρωτοβουλία εσείς στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, στην Ολομέλεια ή όπου αλλού θέλετε, για να γίνει ένας διάλογος στο θέμα των αντικειμενικών αξιών όπου έχει εκτιναχθεί σε μεσαίες και λαϊκές συνοικίες το φορολογικό βάρος και όχι μόνο, γιατί συμπαρασύρει και μια σειρά από άλλες καταστάσεις; Εμείς ειδικά στη Β΄ Πειραιά έχουμε σε φτωχές, σε λαϊκές συνοικίες αυξήσεις που φτάνουν και το 40%. Και αν γίνει μελέτη των περιοχών που εντάχθηκαν στο σχέδιο πόλης -σωστά εντάχθηκαν, αλλά πρέπει να δούμε και το ποια τιμή είχαν πριν και ποια τιμή έχουν τώρα- θα δούμε πολύ μεγαλύτερες αυξήσεις. Απάντησε σας παρακαλώ πολύ αν εννοείτε πραγματικά ότι θέλετε διάλογο και απαντήστε αν αυτός ο διάλογος θα γίνει και πότε. Έχουμε την κοινοβουλευτική δυνατότητα να προκαλέσουμε κάτι τέτοιο, αλλά θεωρούμε ότι σε τόσο απλά ζητήματα πρέπει να υπάρχει η μίνιμουμ συνεννόηση και η μίνιμουμ δημοκρατική ευαισθησία.

Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας.