ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΡΥΦΩΝΑ ΑΛΕΞΙΑΔΗ (10.3.2016)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
Αθήνα, σήμερα στις 10 Μαρτίου 2016, ημέρα Πέμπτη και ώρα 09.34΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του ΣΤ΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΛΑΜΠΡΟΥΛΗ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης):
Εισερχόμεθα στην έκτη με αριθμό 622/7-3-2016 επίκαιρη ερώτηση του πρώτου κύκλου του Βουλευτή Β΄ Πειραιά των Ανεξαρτήτων Ελλήνων κ. Δημητρίου Καμμένου προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με τη διαχείριση των αιγιαλών.
Θα απαντήσει ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, κ. Τρύφων Αλεξιάδης.
Κύριε Καμμένε, έχετε τον λόγο.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Καλημέρα, κύριε Υπουργέ.
Μπαίνουμε στην τουριστική περίοδο και βρισκόμαστε σε μια κατάσταση, στην οποία θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τη διαχείριση των αιγιαλών σε σχέση με τα έσοδα αλλά και τη νομιμότητα και την κανονικότητα που πρέπει να διέπει το Κράτος πλέον, εφ’ όσον έχουμε έρθει στη διαχείριση και στην Κυβέρνηση τον τελευταίο ενάμιση χρόνο.
Δεδομένου ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει ήδη κρίνει αντισυνταγματική τη συλλήβδην διαδικασία παραχώρησης του δικαιώματος μίσθωσης στους δήμους και το Υπουργείο Οικονομικών δεν έχει προχωρήσει ακόμα σε καμία νομοθετική ρύθμιση για το εν λόγω θέμα, προκύπτουν κάποια ερωτηματικά.
Η απόφαση τουΣυμβουλίου της Επικρατείας δεν εξέπληξε κανέναν και δεν θα έπρεπε να προκαλεί έκπληξη ότι αποτυπώνει την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί σε πολλές παραλίες, οι οποίες «καταλαμβάνονται» στην κυριολεξία από ομπρέλες, ξαπλώστρες, καθίσματα, τραπέζια, εξαιτίας της έλλειψης ελέγχων. Ωστόσο, έπρεπε ήδη το Υπουργείο σε συνεργασία με τους φορείς να έχει βρει μια φόρμουλα για τη διαχείριση των παραλιών με νόμιμο τρόπο.
Αυτό βέβαια –πέρα από τη νομιμότητα και τα έσοδα του δημοσίου και των δήμων-έχει να κάνει και με την εικόνα της χώρας μας ως προς τον τουρισμό, που είναι και η βαριά βιομηχανία της χώρας μας. Το ζήτημα κρίνεται ιδιαιτέρως σοβαρό.
Επιπροσθέτως, οι δήμοι, κατά δήλωσή διαφόρων δημάρχων, όπως θα αναπτύξω στη δευτερολογία μου, έχουν απώλεια εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ από τα έσοδα από τη διαχείριση των αιγιαλών.
Ερωτάσθε, κύριε Υπουργέ:
Πώς προτίθεστε να διαχειριστείτε το θέμα των αιγιαλών, μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας;
Τι θα γίνει με τους δήμους, που είχαν συμπεριλάβει τα έσοδα από τη διαχείριση των αιγιαλών στον προϋπολογισμό τους, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν με ακύρωση πολλά έργα τους, χάνοντας τα έσοδα;
Εκτός από την αντισυνταγματικότητα της διαχείρισης των αιγιαλών, θα μεσολαβήσετε να δοθεί παράταση της παραχώρησης των αιγιαλών τουλάχιστον για φέτος, έτσι ώστε να μην χαθούν τα έσοδα από τους δήμους, μέχρι το κράτος να μεριμνήσει και να φέρει με τον τρόπο που πρέπει και τον νόμο που πρέπει για να ξεκαθαρίσει τη διαχείριση των αιγιαλών και τη σχέση με τους δήμους;
Τέλος, προτίθεστε να ζητήσετε από τους δήμους να βρεθεί μια οριστική πρόταση για την επίλυση του ζητήματος για τα επόμενα χρόνια, θα κάνουμε, δηλαδή, μια διαβούλευση μαζί τους;
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Ευχαριστούμε τον κ. Καμμένο.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Βουλευτά, θα συμφωνήσω μαζί σας ότι υπάρχει ένα πρόβλημα που πρέπει να λύσουμε. Δεν συμφωνώ, όμως, σε καμία περίπτωση, με τη διατύπωση για χαοτική κατάσταση στο Υπουργείο Οικονομικών ή για έλλειψη άμεσων αντανακλαστικών του Υπουργείου και των αρμόδιων φορέων. Νομίζω ότι όταν κατατεθούν τα στοιχεία, θα διαπιστώσετε και μόνος σας ποια είναι η πραγματικότητα.
Η απόφαση του ΣτΕ βγήκε τον Νοέμβριο του 2015. Στο Υπουργείο Οικονομικών ήρθε τον Ιανουάριο του 2016 -γιατί δεν εκδίδεται την επόμενη ημέρα. Άμεσα προχωρήσαμε σε σύσκεψη με τα συναρμόδια Υπουργεία, με το Υπουργείο Εσωτερικών και τα άλλα Υπουργεία, γιατί ξέρετε πλέον ότι η απόφαση πρέπει να βγει από το Υπουργείο Εσωτερικών, Οικονομικών, Πολιτισμού, Περιβάλλοντος και με τις δομές και τις λειτουργίες του δημοσίου δεν είναι εύκολος ο συντονισμός και δεν είναι εύκολο να γίνουν αυτά τα πράγματα.
Παρ’ όλα αυτά υπήρξε άμεσα κινητοποίηση και ενεργοποίηση όλων και έτσι αυτήν τη στιγμή έχουμε δεδομένο, ότι, με βάση αυτήν την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, σταματάει μία προηγούμενη χαοτική κατάσταση, η οποία δεν τιμούσε τη χώρα. Η απόφαση αυτή πιστεύω, ότι θα βοηθήσει πάρα πολύ σε θέματα προστασίας των παράκτιων οικοσυστημάτων που κινδυνεύουν από υπερεκμετάλλευση και η όλη διαδικασία και η υλοποίηση της απόφασης (από το Υπουργείο Οικονομικών) θα γίνει με απόλυτο σεβασμό, με γνώμονα πάντα τη διασφάλιση των συμφερόντων του ελληνικού δημοσίου και της περιβαλλοντικής προστασίας.
Τονίζω ξανά ότι το Υπουργείο Οικονομικών, (όπως και με προηγούμενη απόφαση για τις αντικειμενικές αξίες, έτσι και τώρα) ακολουθεί τις αποφάσεις των δικαστηρίων, σέβεται τη Δικαιοσύνη, συνεργάζεται μαζί της. Άλλωστε εμείς προσπαθούμε να επιβάλουμε τη φορολογική δικαιοσύνη και γνωρίζουμε ποια είναι τα προβλήματα.
Σε ό,τι αφορά τώρα τα συγκεκριμένα θέματα, να πω ότι για το ναυαγοσωστικό έργο είναι υποχρεωτική η πρόσληψη των ναυαγοσωστών από τους φορείς που έχουν τη διαχείριση αυτών των χώρων. Δεν είναι θέμα του Υπουργείου Οικονομικών. Άρα, όποιος έχει τον αντίστοιχο χώρο πρέπει να προχωρήσει στην πρόσληψη ναυαγοσωστών. Δεν προκύπτει ότι η αρμοδιότητα της ανάθεσης αυτής είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των δήμων. Ανήκει σε κάθε φορέα που έχει μία λουτρική ή αντίστοιχη εγκατάσταση.
Η καθαριότητα των παραλιών ανήκει αποκλειστικά στις αρμοδιότητες των δήμων, με βάση τη συγκεκριμένη νομοθεσία. Με βάση έγγραφο του Υπουργείου Πολιτισμού, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία συλλογής στοιχείων σχετικά με τους χερσαίους και ενάλιους κηρυγμένους αρχαιολογικούς χώρους και ήδη έχουν συλλεχθεί στοιχεία από τις περισσότερες εφορείες αρχαιοτήτων. Η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων έχει καταρτίσει πίνακα με όλους τους κηρυγμένους ενάλιους αρχαιολογικούς χώρους.
Τέλος, με έγγραφο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας –όλα αυτά τα έγγραφα θα τα καταθέσω για να έχετε μια πληρέστερη ενημέρωση-, στη νέα υπουργική απόφαση θα προσδιορίζονται θέσεις αποκλεισμού απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας, βάσει προστατευτέων αντικειμένων και υποχρεώσεων που απορρέουν από το εθνικό και κοινοτικό δίκαιο, και εξετάζονται περαιτέρω όροι και περιορισμοί για την αποτελεσματικότερη προστασία του φυσικού περιβάλλοντος των παράκτιων οικοσυστημάτων.
Άρα, δεν υπάρχει χαοτική κατάσταση. Υπάρχει άμεση ενεργοποίηση και η διαβεβαίωση που έχω από τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας και από τον αρμόδιο γενικό γραμματέα, τον κ. Μαντζάκο, είναι ότι το πολύ μέχρι το τέλος Μαρτίου θα έχει βγει η κοινή υπουργική απόφαση από τα τέσσερα Υπουργεία που θα λύνει αυτό το θέμα. Θα είμαστε έτοιμοι πολύ πιο πριν από την τουριστική περίοδο, για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα αυτά.
(Στο σημείο αυτό ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομιών κ. Τρύφων Αλεξιάδης καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης):Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.
Κύριε Καμμένο, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Ευχαριστώ, πάρα πολύ, κύριε Υπουργέ. Είναι σημαντικά τα νέα που μας δίνετε σήμερα. Βγαίνει και μια είδηση η οποία είναι πάρα πολύ σημαντική και για το Υπουργείο Τουρισμού και για το Υπουργείο Εσωτερικών και για τους ίδιους τους δήμους,οι οποίοι πλέον θα μπουν σε μία κανονικότητα, την οποία καμία κυβέρνηση δεν είχε καταφέρει μέχρι σήμερα να τη φέρει.
Από εδώ και πέρα το θολό τοπίο πρέπει να ξεκαθαριστεί. Και επειδή εδώ θα πρέπει να λέμε αλήθειες στον λαό, καθώς καταγραφόμαστε και στα Πρακτικά να πω ότι ο κάθε δήμος, ειδικά στις περιοχές με υψηλό τουριστικό ενδιαφέρον, έχει ίδιον συμφέρον και ίδιον όφελος κάποιο κομμάτι να είναι νόμιμο και κάποιο παράνομο, διότι αυτά δεν ελέγχονταν ποτέ. Όλοι έχουμε πάει διακοπές και ξέρουμε τι γίνεται.
Συγχρόνως, όμως, να είμαστε προσεκτικοί, διότι -ευτυχώς ή δυστυχώς- το νόμιμο έσοδο, το οποίο είχαν από αυτόν στον οποίο έδιναν την υπεργολαβία ή την εκμίσθωση του αιγιαλού για τη διαχείρισή του αγγίζει κάποιες δεκάδες ή εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ ανά δήμο.
Αυτό το έσοδο ήταν ένα συμπληρωματικό νομιμότατο έσοδο, με παραστατικά του δήμου. Πρέπει να κοιτάξουμε φέτος, το συντομότερο δυνατό να έχουμε τη διευθέτηση, όπως μας διαβεβαιώνετε, έτσι ώστε να μην απωλέσει ο δήμος αυτό το έσοδο. Γιατί αν απολεσθεί και αυτό το έσοδο από τον δήμο, μαζί με τα κλειστά μαγαζιά, άρα έχουμε λιγότερα τέλη, λιγότερους φόρους, λιγότερο νερό, λιγότερα έσοδα γενικότερα, θα είναι δύσκολο για τον δήμο να αντεπεξέλθει στο έργο του, το οποίο δεν είναι μόνο να πληρώνει υπαλλήλους, αλλά να κάνει και έργα στον δήμο. Είναι κομμάτι του προϋπολογισμού του από το έσοδο αυτό.
Να κλείσω λέγοντας ότι είναι σημαντικό να μας ενημερώσετε και, αν θέλετε, να επανέλθω με μια άλλη ερώτηση, στο τέλος του μήνα ή το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου, να δούμε κατά πόσο έχει προχωρήσει η διαδικασία, γιατί, απ’ ό,τι μας είπατε, είναι τέσσερα τα συναρμόδια υπουργεία. Θα πρέπει να τα συντονίσουμε, για να δώσουμε την ευκαιρία στους δήμους και τα τουριστικά πρακτορεία να οργανωθούν, να υπάρξει κανονικότητα, να έχουν τα έσοδά τους και να έχουμε μια καλή και ασφαλή εικόνα και με τους ναυαγοσώστες, όπως είπατε σωστά, στις παραλίες μας για τους τουρίστες.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τη δευτερολογία σας.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Πολύ σύντομα, δύο λόγια μόνο θα πω.
Όπως έχω εξηγήσει, θα υπάρχει πλέον με τη νέα υπουργική απόφαση ένα νέο περιβάλλον. Χωρίς να θέλω να χαϊδέψω αυτιά, είτε στο Υπουργείο Οικονομικών είτε σε άλλα Υπουργεία, δεν μας τιμούσε η κατάσταση αυτή που υπήρχε μέχρι τώρα σε ορισμένες περιοχές. Υπήρχαν ορισμένες περιοχές που δεν γινόταν σωστή διαχείριση.
Πλέον η απόφαση του ΣτΕ δημιουργεί το πλαίσιο για να προστατευτούν οι παραλίες, να προστατευτούν οι αρχαιολογικοί χώροι, τα παραθαλάσσια οικοσυστήματα και θα εξασφαλίσουμε πια και τα έσοδα των δήμων και του δημοσίου. Διότι με την όλη αυτή διαδικασία, θα αναβαθμιστούν και θα προστατευτούν καλύτερα οι παραλίες μας και έτσι μπορούμε να έχουμε καλύτερα έσοδα για όλους, αλλά κυρίως να εξυπηρετήσουμε τη βαριά βιομηχανία μας, τον τουρισμό.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Ευχαριστούμε τον κ. Υπουργό.
Συνεχίζουμε με την τέταρτη με αριθμό 616/3-3-2016 επίκαιρη ερώτηση του πρώτου κύκλου του Βουλευτή Β΄ Αθηνών της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑ.ΣΟ.Κ.–ΔΗΜ.ΑΡ. κ. Ανδρέα Λοβέρδουπρος τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με τα ομόλογα φυσικών προσώπων.
Θα απαντήσει ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Αλεξιάδης.
Κύριε Λοβέρδο, έχετε τον λόγο για την πρωτολογία σας.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, πριν μπω στην επίκαιρη ερώτησή μου, σας παρακαλώ πάρα πολύ να μας πείτε αν έχετε μια εικόνα χρονοδιαγράμματος για το πότε θα κατατεθεί το σχέδιο νόμου που επιφέρει τροποποιήσεις και συμπληρώσεις στον ν. 1354/2015, με δεδομένο ότι από την 16η Δεκεμβρίου για τα μισθολογικά θέματα του δημοσίου και για ειδικές κατηγορίες, λόγου χάρη για τους υπαλλήλους της ΥΠΑ, είχατε επιφυλαχθεί ως Υπουργείο Οικονομικών να δείτε τα ειδικά θέματα και να επανέλθετε με συμπληρώσεις.
Τώρα μαθαίνουμε ότι, επειδή θέλετε να ρυθμίσετε ένα θέμα σχετικά με τα μισθολογικά των ΑΔΑ, των ανεξάρτητων διοικητικών αρχών, θα καλύψετε μέσα σ’ αυτό το σχέδιο νόμου και όλα τα υπόλοιπα θέματα. Θα ήταν πολύ καλό να μάθει η Εθνική Αντιπροσωπεία το χρονοδιάγραμμά σας, γιατί και εμείς ως Βουλευτές λαμβάνουμε συνεχείς ερωτήσεις από ενδιαφερομένους φορείς και δεν έχουμε εικόνα.
Τώρα, επί της ουσίας της ερώτησής μου, όταν έγινε το PSI, κύριε Υπουργέ, ήμουν Υπουργός Υγείας. Είχα στην εποπτεία μου πάρα πολλές επιχειρήσεις των οποίων τα ληξιπρόθεσμα χρέη του δημοσίου προς αυτές είχαν ρυθμιστεί με ομόλογα του ελληνικού δημοσίου, με μια περικοπή του ύψους της οφειλής του ελληνικού δημοσίου της τάξης του 30%, 35% και 40%.
Επίσης, υπήρχαν άλλες κατηγορίες πολιτών, όπως οι δικαστές, αλλά και οι μικροί επενδυτές που είχαν εμπιστευτεί το ελληνικό δημόσιο ακόμα και το 2010-2011. Για λόγους ισότητος και λόγους αποκλεισμού ευδοκίμησης προσφυγών άλλων επενδυτών σε ελληνικά ομόλογα, κυρίως ασφαλιστικών ταμείων, αλλά και μικρών επενδυτών και εκτός Ελλάδος, η απόφαση που ελήφθη σχετικά με το PSI ήταν πάρα πολύ αυστηρή έως εξοντωτική γι’ αυτούς τους μικρούς επενδυτές.
Τότε, σε εκείνη τη δραματική συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, είχαμε αποφασίσει να μην αφήσουμε ποτέ αυτό το θέμα και να κάνουμε ό,τι μπορούμε κάποια στιγμή να βοηθήσουμε αυτό τον κόσμο.
Εγώ προσωπικά, ως Βουλευτής, μετά τις εκλογές του Ιουνίου του 2012 που δεν ήμουν Υπουργός, είχα καταθέσει σε όλους τους Υπουργούς τα έτη 2012 και 2013 σχετικές επίκαιρες ερωτήσεις, πράγμα που κάνω και σήμερα. Γιατί αυτό που υποσχέθηκα θα το τηρήσω, κύριε Υπουργέ. Δεν πρόκειται να ξεχάσω αυτές τις κατηγορίες των πολιτών. Θεωρώ ότι η ελληνική πολιτεία έχει υποχρέωση με τον άλφα ή το βήτα τρόπο να ικανοποιήσει κάποια από τα αιτήματά τους.
Έχω επίκαιρες ερωτήσεις, κύριε Αλεξιάδη, από τον Οκτώβριο του 2012, τον Δεκέμβριο του 2012 και τον Οκτώβριο του 2013 και επανέρχομαι σήμερα. Δεν πρέπει να ξεχάσουμε τι είχα προτείνει και με αυτό κλείνω.
Είχα προτείνει να γίνει ένας συμψηφισμός με την εισφορά αλληλεγγύης, επειδή είναι πάρα πολύ δύσκολο η ελληνική πολιτεία να πάρει ευθέως κάποια μέτρα υπέρ τους, καθώς αυτό θα δημιουργήσει δεδομένα για τις εκκρεμείς υποθέσεις σε άλλες χώρες -όπως στη Γερμανία όπου υπάρχουν εκκρεμείς υποθέσεις και απ’ ό,τι μαθαίνω, μία εξ αυτών οδηγείται και στο Συνταγματικό Δικαστήριο- και για να μην υπάρχει,λοιπόν, τέτοιου είδους κατάσταση η οποία θα θέσει εν κινδύνω όσα είχαν επιτευχθεί τον Φεβρουάριο του 2012.
Η εισφορά αλληλεγγύης είναι εισφορά όλων των Ελλήνων πολιτών και συνδρομή τους στην κρίση. Οι μικροομολογιούχοι έχουν συνδράμει την ελληνική πολιτεία και έχουν εκφράσει την αλληλεγγύη τους.
Επανέρχομαι λοιπόν, κύριε Πρόεδρε, και ρωτάω το Υπουργείο Οικονομικών αν έχει κάτι στο μυαλό του και στη δευτερολογία μου θα πω και κάτι περισσότερο.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης):Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Βουλευτά, θέτετε ένα θέμα σε σχέση με τα μισθολογικά ζητήματα.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Η ερώτηση.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Αυτό είναι μεν γενικής αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, αλλά όχι δική μου. Είναι του κ. Χουλιαράκη. Άρα, δεν πρέπει να πάρω εγώ θέση σε αυτό το ζήτημα. Πρέπει να απευθυνθείτε για αυτά τα ζητήματα στον κ. Χουλιαράκη.
Σε ό,τι αφορά την ερώτησή σας, ένα τμήμα της είναι φορολογικού περιεχομένου και απαντώ εγώ. Υπάρχει και ένα τμήμα της που αφορά άλλη αρμοδιότητα και πρέπει να απευθυνθείτε εκεί.
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της εισφοράς αλληλεγγύης και του επιχειρήματος που έχετε ότι δεν είναι φόρος εισερχόμενος αδιάκριτα στο δημόσιο ταμείο, αλλά εισφορά υπέρ των αναξιοπαθούντων πολιτών, και προτείνετε αυτόν τον συμψηφισμό ή, τέλος πάντων, τη μείωση, να σας πω τα εξής: Με βάση την αιτιολογική έκθεση του άρθρου 29 του ν.3986, με τον οποίο επιβλήθηκε η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, η τελευταία επιβλήθηκε για σκοπούς δημοσιονομικούς, για την κάλυψη του τεράστιου δημοσιονομικού ελλείμματος και χρέους της χώρας μας. Δεν έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα, για να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για συγκεκριμένο σκοπό, όπως για την παροχή φοροελαφρύνσεων στους μικροομολογιούχους.
Καταθέτω όλα τα σχετικά έγγραφα, για να έχετε μια πλήρη εικόνα και των απαντήσεων των υπηρεσιών.
(Στο σημείο αυτό ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών κ. Τρύφων Αλεξιάδης καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Βεβαίως, συμφωνώ μαζί σας ότι είναι λογικότατο το αίτημα αυτών των πολιτών, οι οποίοι εμπιστεύτηκαν τα χρήματά τους στο ελληνικό δημόσιο και το ελληνικό δημόσιο δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στη στοιχειώδη υποχρέωσή του.
Πρέπεινα ανοίξουμε τον διάλογο για το πώς θα ικανοποιήσουμε την αδικία που έγινε σε αυτούς τους ανθρώπους, με φορολογικό ή οποιονδήποτε άλλον τρόπο. Πρέπει να ανοίξει αυτός ο διάλογος. Δεν μπορεί, όμως, να γίνει στις παρούσες συνθήκες, όπως καταλαβαίνετε, όταν έχουμε ανοικτά τα θέματα διαπραγμάτευσης και όταν έχουμε ανοικτό το θέμα του χρέους. Εννοώ ότι δεν μπορεί να γίνει σήμερα αυτό. Δεν μπορούμε να υποσχόμαστε τα πάντα στους πάντες. Όμως,είναι λογικό το αίτημά τους. Έχουμε κι εμείς, ως πολιτικός χώρος, την ευαισθησία γι’ αυτό το ζήτημα και βεβαίως, πρέπει να βρεθεί τρόπος να αποκατασταθεί το εισόδημα που έχασαν ή, τέλος πάντων, να μειωθεί η αδικία τους.
Πρέπει, επίσης, να ανοίξουμε και έναν διάλογο για το πώς έγινε όλη αυτή η ιστορία με το PSI και ποιοι συμπεριελήφθησαν στο PSI και τι έγινε. Διότι προσπαθούμε να κάνουμε μια συζήτηση για την αποκατάσταση μιας αδικίας, ενώ πρέπει να κάνουμε την κουβέντα για το πώς δημιουργήθηκε η αδικία, για να είμαστε πολιτικά δίκαιοι και να μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα θέματα. Και να δούμε αν υπήρχε και άλλη πολιτική δυνατότητα τότε και αν υπάρχει άλλη δυνατότητα πολιτική τώρα.
Θέλω να σας διαβεβαιώσω, λοιπόν, ότι το Υπουργείο Οικονομικών,δεδομένων των δημοσιονομικών προβλημάτων που υπάρχουν και όλων αυτών που έχουμε μπροστά μας αυτή την περίοδο, δεν μπορεί τώρα να δώσει μια λύση στο πρόβλημα αυτών των πολιτών.
Βεβαίως,είναι μέσα στα ενδιαφέροντά μας και τους στόχους μας και είναιμέσα σε αυτά που προγραμματίζουμε να αντιμετωπίσουμε, μόλις έχουμε την αντίστοιχη δημοσιονομική δυνατότητα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης):Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.
Κύριε Λοβέρδο, έχετε το λόγο, για τη δευτερολογία σας.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Το PSI, κύριε Υπουργέ –τα έχουμε πει, όμως, αυτά πάρα πολλές φορές και δεν θέλω να πάρω χρόνο από την ομιλία μου- ήταν μια λυτρωτική παρέμβαση στα ζητήματα του ελληνικού χρέους, αφού από τα 160 δισεκατομμύρια οφέλους της ελληνικής πολιτείας, ένα σημαντικό κομμάτι ήταν καθαρό κούρεμα. Είχε αυτή την παρενέργεια.
Χαίρομαι που δεσμεύεστε και εσείς, όπως και οι προηγούμενοι συνάδελφοί σας, ότι δεν θα ξεχάσετε και ότι στην πρώτη ευκαιρία θα μπορέσετε να δούμε τα ζητήματα των μικροεπενδυτών με πρακτικό, ουσιαστικό και αποτελεσματικό ενδιαφέρον.
Θεωρώ ότι από την πλειάδα των ενδεχομένων, αυτό που θα αντέξει και την ουσία του θέματος και τη διαπραγμάτευση είναι ένας συμψηφισμός,μέρους ή του όλου, με την εισφορά αλληλεγγύης. Σας το προτείνω. Το έχω ζυγίσει. Το έχω δει και από νομικής πλευράς. Έχω συμβουλευθεί και καθηγητές του Ιδιωτικού Διεθνούς Δικαίου. Πιστεύω ότι εκεί μπορεί να αναζητηθεί η λύση.
Το χρονοδιάγραμμα το ρυθμίζει το Υπουργείο Οικονομικών με καλύτερο τρόπο. Σ’ αυτό δεν μπορώ να παρέμβω, ούτε να κάνω εύκολη δημαγωγία, δεν το συνηθίζω. Όμως, στο προκείμενο τα δεδομένα του είναι καταφανή.
Τώρα, σ’ ό,τι αφορά τη δική σας δυνατότητα ανταπαντήσεως, να σας πω ότι εγώ απευθύνθηκα στον κ. Τσακαλώτο.Ενημερώθηκα μετά ότι αρμόδιος είναι ο κ. Χουλιαράκης. Δεν μπορούσε να είναι εδώ την περασμένη Δευτέρα, γιατί ήταν στις Βρυξέλες. Μας ενημέρωσε με τον πιο κατάλληλο τρόπο. Και ενώ περίμενα σήμερα ότι θα είναι ο κ. Χουλιαράκης, ενημερώθηκα, από χθες βέβαια, ότι θα είστε εσείς.
Έχετε δίκιο, μέρος μόνο του θέματος μπορείτε να καλύψετε. Ωστόσο, το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών ως ένα τμήμα της ελληνικής διοικήσεως έχει την ευθύνη του συνολικού προβλήματος.
Ειδικό ερώτημα: Μαθαίνω -και δεν ξέρω αν είναι αληθές- ότι, επειδή κάποιοι από αυτούς του μικρούς επενδυτές που εμπιστεύθηκαν το ελληνικό Δημόσιο έχουν προσφύγει στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, στο ΔΕΚ, το ελληνικό Δημόσιο στρέφεται εναντίον τους και ότι η στάση των δικηγόρων του ελληνικού Δημοσίου είναι ενάντια.
Αν αυτό είναι αλήθεια, θέλω να μου το πείτε. Αν δεν ξέρετε, να επιφυλαχθείτε. Γιατί σ’ ό,τι αφορά τη στάση μας-που είναι κοινή, είναι πάγκοινη η στάση όλων των Κομμάτων του Κοινοβουλίου- απέναντι στο θέμα, θέλουμε να ξέρουμε αν στην ίδια κατεύθυνση λειτουργεί και κεντρικά, διά των δικηγόρων της, η ελληνική πολιτεία.
Τέλος, θέλω πω ότι έχει απασχολήσει πάρα πολύ έντονα την ελληνική κοινωνία –δεν απευθύνομαι σε εσάς,κύριε Υπουργέ- η χθεσινή δήλωση Τουσκ, η οποία,κύριε Πρόεδρε, επικαλούμενη την απόφαση των είκοσι οκτώ της περασμένης Δευτέρας, κάνει λόγογια «κλειστά σύνορα με απόφαση των είκοσι οκτώ».
Αν αυτό είναι αλήθεια -εγώ επιφυλάσσομαι-, τότε σημαίνει ότι ηδήλωση του Πρωθυπουργού –που περιμέναμε μέχρι τα χαράματα να τον ακούσουμε, και εγώ ήμουν ένας από αυτούς- ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αποφάσεων του Συμβουλίου των Αρχηγών έγινε δεκτή από τη Σύνοδο Κορυφής ήταν απολύτως ψευδής και αυτή.
Αν είναι έτσι, τον Πρωθυπουργό δεν θα πρέπει να τον πιστεύουμε, ούτε όταν μας λέει ότι είναι μέρα ,ενώ είναι μέρα. Και για γεγονότα είναι ανεπίτρεπτο κανείς να ψεύδεται.
Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης):Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Εγώ θα σεβαστώ, κύριε Βουλευτά, το περιεχόμενο της ερώτησή σας.
Θα ήθελα και εγώ να παρεκτραπώ σε σχόλια σαν αυτά που προσπαθήσατε να κάνετε για τον Πρωθυπουργό της χώρας και για την εξωτερική μας πολιτική σε μία περίοδο που όλοι καταλαβαίνουμε και την κρισιμότητα των θεμάτων και που όλοι πρέπει να συνταχθούμε σε μία εθνική προσπάθεια και όχι να προσπαθούμε ο καθένας πολιτικά να καταγγείλει τον άλλον. Δεν θα ακολουθήσω, όμως, εγώ αυτόν τον δρόμο. Εγώ θα μείνω στο θέμα της ερώτησης.
Αυτή την περίοδο το Υπουργείο Οικονομικών προσπαθεί να ανταποκριθεί στα θέματα της διαπραγμάτευσης, στην υλοποίηση της συμφωνίας και σ’ ό,τι έχουμε υποχρέωση να κάνουμε. Στα πλαίσια αυτά ξέρετε ότι αυτές τις μέρες υπάρχει μία διαπραγμάτευση με τα όριά της, με τις δυσκολίες της και πιστεύουμε με μία θετική κατάληξη, η οποία θα μας οδηγήσει και στα επόμενα θέματα. Άρα, είναι συγκεκριμένο το τι κάνουμε αυτή την περίοδο.
Μετά από αυτή την περίοδο και μετά από τη διαδικασία που θα ξεκινήσει ο διάλογος για το θέμα του χρέους, θα ανοίξει ο διάλογος, και ο διάλογος με την κοινωνία, για τις μεγάλες φορολογικές αλλαγές που χρειαζόμαστε για να κάνουμε το φορολογικό σύστημά μας πιο δίκαιο και πιο αναλογικό.
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σας για την αδικία που έγινε σε αυτούς τους πολίτες. Και η πρότασή σας για συμψηφισμό με εισφορά αλληλεγγύης είναι κάτι το οποίο θα λάβουμε υπόψη. Όμως, καθημερινά στο Υπουργείο Οικονομικών προσπαθούμε να καταγράψουμε τις αδικίες που έχουμε να διαχειριστούμε.
Θα μπορούσα να μιλάω και με τις ώρες γι’ αυτά, Για τον ΕΝΦΙΑ του ακινήτου που πρέπει να πληρώσει η «Κιβωτός» για να βάλει ορφανά παιδιά στη Βόνιτσα, για τον ΕΝΦΙΑ που επιβαρύνει «Το Χαμόγελο του Παιδιού», το ΦΠΑ στους οίκους ευγηρίας, για το φόρο πολυτελείας στα αυτοκίνητα των πολυτέκνων; Δεν είναι πολιτική μας επιλογή αυτά τα ζητήματα. Και επειδή ακούμε συχνά κριτική και αυτά που βάλατε και αυτά που ανέφερα και πολλά άλλα, να πω ότι είναι μία πολιτική αναγκαιότητα, που έχει συγκεκριμένα όρια. Όμως, πιστεύουμε ότι πολύ σύντομα αυτά τα όρια θα αρθούν και θα μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αυτά τα προβλήματα των πολιτών.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Λαμπρούλης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.
Εισερχόμαστε στην με αριθμό 619/4-3-2016 Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή Δωδεκανήσου της Νέας Δημοκρατίας κ.Εμμανουήλ Κόνσολαπρος τον ΥπουργόΟικονομικών,σχετικά με την αναστολή της αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ στη δεύτερη ομάδα των νησιών του Αιγαίου, που αντιμετωπίζουν τις αρνητικές συνέπειες από το μεταναστευτικό ζήτημα και που πρόκειται να τεθεί σε ισχύ την 1ηΙουνίου.
Στην ερώτηση θα απαντήσει ο Αναπληρωτής Υπουργός, κ. Τρύφων Αλεξιάδης.
Ορίστε, κύριε Κόνσολα, έχετε το λόγο.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΟΝΣΟΛΑΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πραγματικά είναι πολύ μικρός ο χρόνος για να μπορέσει κανείς να αναπτύξει σε όλη του τη διάσταση το πολύ σημαντικό θέμα που ανέφερε ο Πρόεδρος πριν, σχετική με την ερώτησή μας. Όμως, θα προσπαθήσω, κύριε Υπουργέ, να είμαστε ουσιαστικοί και στο σύντομο χρόνο να μπορέσουμε να δώσουμε μία οριστική απάντηση στο πολύ σημαντικό ζήτημα για τα νησιά.
Γνωρίζετε, κύριε Υπουργέ, από το παρελθόν -είμαι σίγουρος- την πολύ σημαντική θεσμοθέτηση από το παρελθόν των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. Γνωρίζετε επίσης ότι αυτό δεν ήταν ένα προνόμιο, αλλά ήταν μία προϋπόθεση ανάπτυξης κοινωνικής συνοχής, αλλά και ανάπτυξης του τουριστικού και του επιχειρηματικού πνεύματος στην περιοχή. Και ξέρετε πολύ καλά τη συνεισφορά αυτής της διάταξης στον εθνικό κορβανά. Ωστόσο, όμως, έχει προγραμματιστεί από την 1η Ιουλίου η κατάργηση και της δεύτερης ζώνης των νησιών από το μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά.
Κύριε Υπουργέ, ξέρετε -και έχετε γίνει κοινωνός στο παρελθόν- ότι υπήρχε μεθοδευμένη προσπάθεια στο να μπορέσει να περισταλεί αυτή η νομοθετική ρύθμιση που ευεργέτησε στο σύνολο την ελληνική κοινωνία. Μάλλον, από μερικούς υπήρξε αυτοσκοπός, υπήρχε μονομανία. Ξέρετε, είχε δαιμονοποιηθεί το 2015 η επιχειρηματικότητα στο Αιγαίο και είχαμε ακούσει συζητήσεις και στην Εθνική Αντιπροσωπεία. Υπήρχε μία μεθόδευση και μία κατηγορία για τα νησιά ότι εκεί υπάρχει συναλλαγή, υπάρχει «μαύρο» χρήμα, υπάρχει φοροδιαφυγή. Μακριά από μένα. Γνωρίζετε πιο καλά από μένα τι σημαίνει φοροδιαφυγή και πιθανόν να υπήρχε, όμως, στο σύνολό τους, δεν ήταν η αιτία. Σας θυμίζω τη θέση που πήρε ο κ. Βαρουφάκης το 2015 σε σχετική επίκαιρη ερώτησή μου εδώ στη Βουλή, όπου ανοιγόκλεινε το θέμα.
Όμως, το ΦΠΑ όπως ξέρετε, δεν νομιμοποιήθηκε ηθικά από τους πολίτες της Δωδεκανήσου, των νησιών γενικότερα, γιατί ξέρετε κάτι; Αυτοί που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα στα νησιά γνωρίζουν πολύ καλά τις τεράστιες δυσκολίες. Είχε δημιουργηθεί ένα μοντέλο οικονομίας, μία μικρή κλίμακα οικονομίας, που ήταν πολύ σημαντική για την εθνική προσπάθεια της χώρας αυτή την ώρα ιδιαίτερα.
Κύριε Υπουργέ, τα συνολικά έσοδα από το ΦΠΑ για το 2014 σας θυμίζω ότι ήταν 13.613.000.000 περίπου. Το 2015 τι συνέβη; Ήταν μόλις 15 εκατομμύρια παραπάνω, ενώ ο προϋπολογισμός και η στόχευση του Υπουργείου ήταν για περίπου 450 εκατομμύρια ευρώ. Άρα, πόσο σίγουροι
Ξέρετε, κύριε Υπουργέ, είναι σίγουρο ότι εξαιτίας αυτής της απόφασης της Κυβέρνησης που ήταν μονομερής, έχει πληγεί η ανταγωνιστικότητα και η τοπική οικονομία, επίσης. Υπάρχει μία μεγάλη πρόκληση σε σχέση με τις παράλιες ακτές για τον τουρισμό, δημιουργεί ύφεση και συρρίκνωση …
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Κύριε Κόνσολα, αν έχετε την καλοσύνη, έχετε και τη δευτερολογία σας,για να ολοκληρώσετε.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΟΝΣΟΛΑΣ: Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
Στην Κω, κύριε Υπουργέ, οι προκρατήσεις είναι στο μείον 36% για φέτος. Υπήρχαν εκατόν ογδόντα χιλιάδες ακυρώσεις τον περσινό Αύγουστο. Η Λέσβος έχει μείον 90%. Η Χίος μείον 60%. Η Σάμος μείον 40%. Το ίδιο και η Λέρος.
Τι πρέπει, λοιπόν, να κάνουμε; Πρέπει η πολιτεία να ανασχέσει αυτό το μέτρο μέσα από την άρση αυτής της πρόβλεψης και να μπορέσουμε έτσι να δώσουμε μια διάσταση ανταγωνιστικότητας και διάθεσης από την πολιτεία συμπαράστασης στους επιχειρηματίες και στους νησιώτες, εξαιτίας του ότι έχουν πληγεί από τις εισροές του μεταναστευτικού ρεύματος αυτή την περίοδο.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Ευχαριστούμε τον κ. Κόνσολα.
Στην ερώτηση θα απαντήσει ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, κ. Τρύφων Αλεξιάδης.
Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο για τρία λεπτά.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Βουλευτά, πριν ακριβώς από μία εβδομάδα, στις 3 Μαρτίου, απάντησα σε ερώτηση του κ. Μηταράκη ακριβώς για το ίδιο θέμα και ανέλυσα πλήρως όλα τα δεδομένα. Με μεγάλη χαρά, όμως, θα απαντήσω και στη δική σας ερώτηση και γιατί υπάρχει αυτονόητη κοινοβουλευτική υποχρέωση, αλλά και γιατί τα θέματα αυτά είναι ζητήματα που μας απασχολούν και είναι στην πρώτη γραμμή των ενδιαφερόντων μας.
Ειδικότερα στα θέματα νησιωτικότητας:Πρέπει να σταθούμε και σαν κοινωνία και σαν Ευρώπη στο πλάι των νησιών για τη δοκιμασία που υφίστανται και για τη συνεισφορά τους, όπως είπατε, μέχρι τώρα, αλλά και για τη συνεισφορά τους αυτή την περίοδο ειδικά. Διότι αυτό που γίνεται στα νησιά αυτή την περίοδο και με το κύμα αλληλεγγύης των νησιωτών, πρόκειται πραγματικά για μαθήματα πολιτισμού που πιστεύω ότι θα μείνουν στη σύγχρονη ευρωπαϊκή ιστορία. Και μακάρι να ακολουθήσουν και άλλοι.
Να διευκρινίσω, όμως, εδώ κάτι: Αναφέρετε στην ερώτησή σας ότι τα νησιά αυτά που βρίσκονται στα σύνορά μας με την Τουρκία είναι στη δεύτερη ομάδα. Δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Έχουμε τρεις ομάδες νησιών. Η πρώτη ομάδα νησιών επιλέχθηκε με συγκεκριμένα κριτήρια. Δεν την επιλέξαμε στην τύχη. Αποκλείσαμε τα νησιά που είναι στα σύνορα, εκτός της Ρόδου λόγω ειδικών, οικονομικών και άλλων καταστάσεων, και πήραμε από τα υπόλοιπα νησιά με συγκεκριμένα κριτήρια, με συγκεκριμένους πίνακες, τα νησιά που είχαν τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα σε τουρισμό, που είχαν τις μεγαλύτερες υποδομές. Είμαστε μπροστά σε ένα πρόβλημα: Πρέπει τον Ιούνιο του 2016 και τον Ιανουάριο του 2017 να επιλέξουμε τις άλλες δύο ομάδες. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε καταλήξει, λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν. Θα έπρεπε να έχουμε καταλήξει για να δώσουμε ένα μήνυμα στα νησιά ως προς το τι θα κάνουν. Προκειμένου, όμως, να οδηγηθούμε σε μια γρήγορη κακή απόφαση, είναι καλύτερα να εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα ώστε να πάμε σε μία απόφαση που δεν θα δημιουργήσει προβλήματα.
Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, δεν έχει αποφασιστεί ότι τα νησιά που είναι στα σύνορα θα είναι στη δεύτερη ομάδα. Δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Είναι στα θέματα που συζητάμε και προσπαθούμε να δούμε το πώς θα τα αντιμετωπίσουμε. Θα είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις που έχει ως συμφωνία ο ν. 4336, αλλά χωρίς να δημιουργήσουμε αυτονόητα προβλήματα. Διότι, αν αυτή τη στιγμή προσθέσεις ένα ακόμα πρόβλημα στα νησιά αυτά, τα αποτελέσματα θα είναι συγκεκριμένα.
Θέλω να σταθώ, όμως, στη σύγκριση που κάνετε για τον ΦΠΑ. Αν συγκρίνετε το 2013-2014, θα δείτε ότι ενώ το 2013-2014 αυξήθηκε ο αριθμός των τουριστών, έπεσε η είσπραξη του ΦΠΑ στα συγκεκριμένα νησιά. Είχαμε μείωση του ΦΠΑ. Το 2014-2015, λόγω των πολλών ελέγχων που κάναμε το καλοκαίρι, αλλά και λόγω της αύξησης των συντελεστών, είχαμε στα νησιά αύξηση των συντελεστών. Θα προσπαθήσω να βρω τα στοιχεία ακριβώς για κάθε νησί για να έχετε για το 2013, 2014 και 2015 την πλήρη εικόνα για το τι γίνεται. Ο ΦΠΑ γενικά το 2014-2015 και 2015-2016 κινήθηκε πάρα πολύ καλά, αν λάβουμε υπόψη ότι το 2015 λόγω των capitalcontrols και της οικονομικής κρίσης είχαμε μια μεγάλη πτώση της κατανάλωσης.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.
Προχωρούμε με τον Βουλευτή, κ. Εμμανουήλ Κόνσολα, Βουλευτή Δωδεκανήσου της Νέας Δημοκρατίας, στη συνέχιση της ανάπτυξης της επίκαιρης ερώτησής του για τρία λεπτά.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΟΝΣΟΛΑΣ:Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακούσαμε τον Υπουργό προηγουμένως να επιχαίρει ενδεχόμενα για το γεγονός ότι παρά τα capitalcontrols, καλά πήγε η είσπραξη από τον ΦΠΑ.
Κύριε Υπουργέ, δεν ξέρω αν πρέπει να επιχαίρουμε για την αύξηση των τουριστικών συντελεστών στα νησιά, για την αύξηση των συντελεστών στα είδη πρώτης ανάγκης, αλλά κυρίως για την αύξηση ενός συντελεστή που εμείς είχαμε αποφασίσει γιατί είχαμε καταθέσει τεκμήρια στην Εθνική Αντιπροσωπεία, την αύξηση του συντελεστή στην εστίαση όπου εκεί καταλαβαίνετε πολύ καλά ότι με τη μείωση είχαμε αύξηση εσόδων. Αυτό είναι ένα μόνο παράδειγμα.
Θα πω ότι τα στοιχεία τα οποία θέσατε τα σέβομαι, δεν τα αμφισβητώ, αλλά δυστυχώς αποτυπώνεται μια φιλοσοφία της Κυβέρνησης που πραγματικά επί ταχείρω δρομολογεί το τουριστικό προϊόν συνολικά. Δεν ξέρω αν υπάρχει αξιοπιστία από την Κυβέρνηση σ’ ό,τι αφορά τον προγραμματισμό και την τεκμηρίωση για την αναστολή της αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ που ζητάμε σήμερα.
Κύριε Υπουργέ, θέλω να σας θυμίσω και να στρέψω τη μνήμη σας λίγες μέρες πριν στην Αίθουσα της Γερουσίας όπου ο Πρόεδρος της Εθνικής Αντιπροσωπείας, ο κ. Βούτσης, είπε ότι οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά κινήθηκαν σε τιμωρητική διάθεση από τους δανειστές. Θα το επαναλάβω. Ο κ. Βούτσης είπε ότι στα νησιά επιβλήθηκε αυτό με τιμωρητική διάθεση από την πλευρά των εταίρων μας. Ξέρετε, όμως, κι εμείς είχαμε πιέσεις, αλλά δεν υποκύψαμε γιατί είχαμε τεκμήρια.
Σας θυμίζω τη μελέτη του Ινστιτούτου Φορολογικών και Οικονομικών Μελετών. Σας θυμίζω δεκάδες μελέτες που απέδειξαν ότι οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά ήταν όχι προνόμιο, αλλά η ελάχιστη προϋπόθεση επιβίωσης και ανάσχεσης ενός αρνητικού κλίματος, ιδιαίτερα σ’ αυτήν τη συγκυρία.
Αλήθεια, ποιος προκάλεσε αυτήν την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ; Μάλλον, κύριε Υπουργέ, την προκάλεσε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, η συζήτηση, οι παλινωδίες, οι αναντιστοιχίες και οι αντιφάσεις. Σας θυμίζω το δημοψήφισμα, τη δημιουργική ασάφεια του αλήστου μνήμης κ. Βαρουφάκη.
Σας ανέφερα πριν και κάποια στοιχεία για τις κρατήσεις. Φυσικά, δεν τα αμφισβητήσατε. Σας δείχνουν σε ποιο επικίνδυνο σημείο βρίσκονται οι προκρατήσεις για το τουριστικό προϊόν.
Να σας θέσω, όμως, και τα στοιχεία για το τουριστικό προϊόν που αφορά την κρουαζιέρα. Ακούστε, λοιπόν. Μυτιλήνη: Θα δεχθεί φέτος δώδεκα κρουαζιερόπλοια σε σχέση με τα πενήντα τρία που δέχθηκε πέρσι. Χίος: Δώδεκα, από σαράντα δύο πέρσι. Κως: Τριάντα, από σαράντα ένα. Σύμη: Είκοσι, από τριάντα έξι.
Κύριε Υπουργέ, χρειάζεται να δώσουμε μία πρόσθετη ώθηση σ’ αυτά τα νησιά. Δεν πρέπει να μπούμε σ’ αυτήν τη λογική τού να διαλέξουμε το ένα ή το άλλο. Εγώ σέβομαι αυτό που λέτε ότι ήταν μία βιαστική απόφαση, αλλά μήπως πρέπει να ξαναδούμε την απόφαση της ανάκλησης αυτής της τραγικής απόφασης για τη χώρα, της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά; Στη Ρόδο γιατί αποφασίσατε; Διότι από τη Ρόδο γίνεται η μεταφορά προϊόντων, υπηρεσιών και αγαθών. Κατά συνέπεια, ουσιαστικά καταργούνται στο σύνολό τους οι συντελεστές για όλο το Αιγαίο.
Κύριε Υπουργέ, προκειμένου να τονώσουμε την τοπική οικονομία και να υπάρχει αναπτυξιακό πρότυπο, πρέπει να μιλήσετε και με το Υπουργείο Ανάπτυξης. Δεν είναι δική σας αρμοδιότητα. Πρέπει στον αναπτυξιακό νόμο να δώσουμε πρόσθετα κίνητρα για τρεις λόγους που περιέγραψα, πρώτον, για την προηγούμενη κατάσταση, δεύτερον, γιατί δημοσιονομικό όφελος επί της ουσίας δεν υπάρχει και τρίτον, γιατί αποτελεί πλήγμα για τον τουρισμό. Σας παρακαλώ να ξανασκεφθείτε την ανάκληση αυτής της απόφασης από την Κυβέρνηση.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης):Ευχαριστούμε τον κ. Κόνσολα.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Τρύφων Αλεξιάδης έχει τον λόγο για να δευτερολογήσει.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Κύριε Βουλευτά, είμαι αναγκασμένος συχνά να επανέρχομαι με μία επιχειρηματολογία και να ξαναλέω το ίδιο και το ίδιο επιχείρημα σε μία μονότονη επιχειρηματολογία από τη δική σας την πλευρά, διότι προσπαθείτε να επιρρίψετε στην Κυβέρνηση τις ευθύνες για τα χάλια του φορολογικού συστήματος. Οι ευθύνες για τα χάλια του φορολογικού συστήματος δεν είναι δική μας πολιτική επιλογή.
Επειδή συχνά ακούω πολιτικά σας στελέχη να μιλάνε για την υπερφορολόγηση, εμάς αίτημά μας δεν είναι φόροι, φόροι, φόροι. Να ξαναθυμίσω το παράδειγμα. Στον τομέα της περιουσίας όπου υποτίθεται ότι ως πολιτικός χώρος έχετε και μία μεγαλύτερη ευαισθησία, από εξακόσια εκατομμύρια που ήταν οι φόροι στην περιουσία προ μνημονίων, έχουν φτάσει βεβαίως στα 3,3 δισεκατομμύρια. Η είσπραξη είναι 2,65 δισεκατομμύρια. Άρα, αυτήν τη διαρκή κριτική ότι εμείς μέσα στον ένα χρόνο –δεν έχουμε κλείσει ενάμιση- φταίμε για όλα τα δεινά του τόπου, δεν μπορώ να την καταλάβω.
Πολλές φορές υφιστάμεθα από σας μια κριτική στην προσπάθεια της Κυβέρνησης να δώσει λύση σ’ ένα πρόβλημα, χωρίς να αναλύετε το ποιος φταίει για τη δημιουργία του προβλήματος. Ποιος έφερε τη χώρα εδώ; Ποιος δημιούργησε αυτά τα οικονομικά και τα κοινωνικά προβλήματα;
Όμως, ας έλθουμε στο θέμα του ΦΠΑ. Επειδή διαρκώς γίνεται μια κριτική σε σχέση με τον ΦΠΑ και επειδή η Αντιπολίτευση προσπαθεί πονηρά να κάνει τον κόσμο να ξεχάσει ποιοι ψήφισαν αυτές τις διατάξεις και να πει για εμάς, για την Κυβέρνησης, «εσείς το ψηφίσατε, εσείς φταίτε», υπενθυμίζω τα εξής: Ο ν.4344 – Ιούλιος 2015- η αρχική αύξηση των συντελεστών για τα νησιά ψηφίστηκε από διακόσιους είκοσι εννιά Βουλευτές. Ο ν.4326 -η δεύτερη κατηγορία- ψηφίστηκε στις 13 Αυγούστου από διακόσιους είκοσι έναν Βουλευτές.
Άρα, δεχόμαστε μια κριτική γιατί υλοποιούμε μια συμφωνία για να κρατήσουμε τη χώρα μέσα στην Ευρώπη και σε μια συγκεκριμένη πορεία, την οποία έχετε ψηφίσει και εσείς.
Αντιλαμβάνομαι την πολιτική κριτική σας, αντιλαμβάνομαι και τα αδιέξοδα και τα προβλήματα της εποχής μέχριτέλος πάντων αυτό που λένε «να κάτσει η μπίλια»και να δούμε πού πολιτικά θα κατευθυνθείτε, από εδώ ή από εκεί, αλλά βρείτε αλλού να κάνετε κριτική στην Κυβέρνηση. Η Κυβέρνηση έχει μια σταθερή πορεία και είμαστε έτοιμοι, αν υπάρχουν προτάσεις-που δεν έχουν κατατεθεί μέχρι τώρα- για οποιοδήποτε ισοδύναμο, να αλλάξουμε αυτή τη φορολογία με μια πιο δίκαιη και αναλογική φορολογία.
Ξεκάθαρα, για την Κυβέρνηση η αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά και γενικά η αύξηση της έμμεσης φορολογίας, δεν είναι μέσα στο πολιτικό μας DNA. Είναι μια πολιτική αναγκαιότητα που είμαστε αναγκασμένοι να διαχειριστούμε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.