ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΡΥΦΩΝΑ ΑΛΕΞΙΑΔΗ (26.5.2016)

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

Συνεχίζουμε με την δωδέκατη με αριθμό 858/12-5-2016 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου του ΣΤ΄ Αντιπροέδρου της Βουλής και  Βουλευτή Δωδεκανήσου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ κ. Δημητρίου Κρεμαστινού προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με την κατάρρευση της οικονομίας της Δωδεκανήσου.

Τώρα αν πω εγώ σχετικά με την κατάρρευση σε σχέση άλλες περιοχές, θα πει ο κ. Καματερός ότι ειρωνεύομαι τη νησιωτικότητα.

Κύριε Κρεμαστινέ, έχετε τον λόγο.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ (ΣΤ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κύριε Πρόεδρε και κύριε Υπουργέ, θα διαφωνήσω με ό,τι είπατε προηγουμένως σχετικά με τον ΦΠΑ και την ψήφισή του, γιατί απλούστατα και στο πρώτο και στο δεύτερο μνημόνιο εμπεριέχεται ρητά η υποχρέωση να δεχθούμε εξίσωση του ΦΠΑ στα νησιά, δηλαδή αύξηση του ΦΠΑ στην ουσία. Και τότε δεν ήρθε ποτέ ο εφαρμοστικός νόμος στη Βουλή. Μάλιστα, εγώ προσωπικά, για εθνικούς λόγους καθαρά, με παρεμβάσεις μου και στον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας ζητούσα να μην έρθει ο εφαρμοστικός νόμος στη Βουλή.

Κατά συνέπεια, αφού ήταν και στο πρώτο και στο δεύτερο μνημόνιο, πώς είναι δυνατόν να το βάλουμε στο τρίτο και να το εφαρμόσουμε κιόλας; Αυτή είναι η πραγματικότητα σχετικά με τον ΦΠΑ.

Το θέμα, όμως, δεν είναι μόνο ο ΦΠΑ, είναι και η επιβολή του τέλους διανυκτέρευσης, είναι και η έκπτωση στις τιμές των αλκοολούχων ποτών που κάνουν γενικά τη νησιωτική περιοχή μη ανταγωνιστική σε σχέση με την απέναντι ακτή, την τουρκική ακτή, όπου υπάρχουν και συμφέροντα -αν θέλετε- των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διότι υπάρχουν εταιρείες οι οποίες έχουν αυτά τα συγκροτήματα και οι οποίες έχουν κάθε λόγο να συρρικνωθεί ο τουρισμός των νησιών.

Και ο συνταγματικός νομοθέτης όταν λέει ότι πρέπει ο κοινός νομοθέτης να λαμβάνει πρόνοια για την ανάπτυξη των νησιών σε κάθε νόμο -και ειδικότερα σε αυτούς τους νόμους- δεν το λέει για να ευνοήσει τους νησιώτες, αλλά για να ευνοήσει την παραμεθόριο. Οι πληθυσμοί αυτοί εάν δεν έχουν βιοποριστικές δυνατότητες ώστε να επιβιώσουν, θα φύγουν από τα νησιά, θα μεταναστεύσουν και θα έχουμε τεράστιο πρόβλημα ακόμα και εθνικό. Δεν μπορεί ο άλλος να κάθεται σε ένα βραχονήσι απάνω και να μην μπορεί να ζήσει. 

Ο κίνδυνος, λοιπόν, της μη εφαρμογής του συνταγματικού νόμου είναι τεράστιος. Και κατά τη γνώμη μου, όπως στο πρώτο και δεύτερο μνημόνιο δεν ήρθε ποτέ εφαρμοστικός νόμος, δεν θα έπρεπε να έρθει και τώρα εφαρμοστικός νόμος, έστω και αν η τρόικα το απαιτούσε. Ήδη το απαιτούσε από το πρώτο μνημόνιο.

Κατά συνέπεια, θα πρέπει να τεθεί το εξής θέμα κατά την γνώμη μου, κύριε Υπουργέ: Μπορεί γενικότερα να παραβιάζεται το Σύνταγμα και ουσιαστικά να καταργείται το ελληνικό κράτος, γιατί -αν θέλετε- οι Βρυξέλλες ζητούν να παραβιάζεται, διότι περί αυτού πρόκειται…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Έχετε και δευτερολογία, κύριε Κρεμαστινέ.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ (ΣΤ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Έχουμε παραβίαση του Συντάγματος εις βάρος της εθνικής οικονομίας της χώρας.

Δεν είναι δηλαδή θέμα τοπικό των Βουλευτών -όπως είπε ο φίλος μου, ο κ. Καματερός- που πάνε για να πάρουν μερικές ψήφους. Δεν είναι αυτό το θέμα. Είναι θέμα ουσιαστικότατο.

Βεβαίως, πρέπει να πω ότι ο τελευταίος που έχει την ευθύνη είστε εσείς προσωπικά, που ξέρετε πόσο σας εκτιμώ και σας αγαπώ. Η Κυβέρνηση, όμως, έχει ευθύνη και πρέπει να το δει αυτό το θέμα, όπως το είδαν και οι άλλες κυβερνήσεις στο πρώτο και το δεύτερο μνημόνιο.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Τον λόγο έχει ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών κ. Τρύφων Αλεξιάδης.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Κύριε Πρόεδρε, κύριε Κρεμαστινέ, οι ευθύνες της διακυβέρνησης είναι συλλογικές κι έχω το ποσοστό της ευθύνης μου κι εγώ σαν μέλος της Κυβέρνησης. Όμως, σαφέστατα στο θέμα των επιβαρύνσεων που αναγκαστήκαμε να επιβάλουμε και στην περιοχή της Δωδεκανήσου και στην υπόλοιπη χώρα έχουμε εξηγήσει τον οδικό χάρτη που μας οδήγησε εκεί.

Υπάρχουν διαφορετικές πολιτικές εκτιμήσεις. Κάποιοι λένε ότι δεν έπρεπε να έχουμε το α΄ ή το β΄ μέτρο, έπρεπε να έχουμε το γ΄, το δ΄. Κάποιοι άλλοι λένε ότι δεν έπρεπε να έχουμε αυτά τα μέτρα ή κάποιοι άλλοι λένε δεν έπρεπε ότι να έχουμε καθόλου συμφωνία και ο καθένας καταθέτει το πολιτικό του αφήγημα. Επ’ αυτού, όμως, νομίζω πως δεν μπορούμε στη διάρκεια μιας επίκαιρης ερώτησης να έχομε μια αναλυτική συζήτηση.

Σε ό,τι αφορά τα συγκεκριμένα που ρωτάτε στην ερώτησή σας, η οποία είχε κατατεθεί πριν το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε την Κυριακή στη Βουλή, πραγματικά με τις διατάξεις του νομοσχεδίου καταργείται η έκπτωση 50% στον φόρο κατανάλωσης αλκοόλ στα Δωδεκάνησα, εξαιρείται η αιθυλική αλκοόλη που προορίζεται για την παρασκευή ούζου, τσίπουρου και τσικουδιάς και επιβάλλεται τέλος διανυκτέρευσης στα ξενοδοχεία, όχι μόνο στη Δωδεκάνησο, αλλά παντού, από 1/1/2018.

Αυτές είναι οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις που έχουν μπει στο νομοσχέδιο μέσα από το πολιτικό σκηνικό, μέσα από το πολιτικό πλαίσιο, το οποίο αναλύθηκε πάρα πολλές φορές τις προηγούμενες ημέρες εδώ.

Θα σας καταθέσω έγγραφα και της Διεύθυνσης Εφαρμογής Έμμεσης Φορολογίας και της Διεύθυνσης Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης και ΦΠΑ και της Διεύθυνσης Φορολογικής Πολιτικής που σχετίζονται με την ερώτησή σας, για να μην χάσουμε χρόνο και να ενημερωθείτε αναλυτικά.

Σε ό,τι αφορά, όμως, τα της εφαρμογής του εφαρμοστικού νόμου για τον ΦΠΑ ή όχι, εμείς θεωρούμε ότι πρέπει η χώρα να είναι συνεπής στη συμφωνία που έκανε με το ν. 4334 και το ν. 4336, ακριβώς για να οδηγηθούμε στα επόμενα βήματα, όπως έχουμε οδηγηθεί στα βήματα αυτά. Επ’ αυτού, βεβαίως, μπορεί να υπάρχουν διαφορετικές πολιτικές εκτιμήσεις. Εκείνο που θέλω να διαβεβαιώσω κι εσάς, όπως και τον προηγούμενο Βουλευτή, είναι ότι η Κυβέρνηση κάνει ό,τι είναι δυνατόν στα πλαίσια μέσα στα οποία κινείται και το επόμενο χρονικό διάστημα ειδικά για τα θέματα των νησιών θα έρθουν συγκεκριμένες ρυθμίσεις, όπως είμαστε υποχρεωμένοι από το ν. 4334, όπως είμαστε υποχρεωμένοι από το Σύνταγμα κι όπως είμαστε και υποχρεωμένοι απέναντι στους πολίτες των νησιών.

Δεν είναι πολιτική επιλογή μας αυτά που είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε είτε για τα νησιά είτε για την υπόλοιπή Ελλάδα και ειδικά για τα νησιά, ιδιαίτερα τα μικρά, διότι Θερμοπύλες φυλάσσουν εκεί οι άνθρωποι. Είμαστε, όμως, αναγκασμένοι μέσα απ’ όλη αυτήν την κατάσταση. Δεν είναι μια πολιτική μας επιλογή, είναι μια πολιτική μας αναγκαιότητα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Τον λόγο έχει ο ΣΤ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. Δημήτριος Κρεμαστινός.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΡΕΜΑΣΤΙΝΟΣ (ΣΤ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Το ερώτημα είναι τι ακριβώς θα πράξει η Κυβέρνηση γι’ αυτά τα θέματα. Δηλαδή, θα τα αφήσει όπως είναι σήμερα; Θα πει στις Βρυξέλλες ότι το Σύνταγμά μας παραβιάζεται σ’ αυτά τα θέματα και κατά συνέπεια πρέπει να επανεξεταστούν; Αυτά είναι τα ερωτήματα. Ειδικότερα, μάλιστα, όταν από τηλεοράσεως είδαμε τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, ο οποίος στηρίζει και συμμετέχει στην Κυβέρνηση, να λέει ότι δεν είναι μόνο αντισυνταγματικό αυτό το πράγμα που έγινε, αλλά και εγκληματικό για τα νησιά. Η λέξη «εγκληματικό» δεν είναι απλή λέξη.

Κι εγώ πιστεύω ότι εφόσον σ’ αυτήν τη χώρα λειτουργεί ακόμα η δικαιοσύνη, γρήγορα θα ανατραπεί ως αντισυνταγματική αυτή η διάταξη, οπότε θα έρθετε στη δύσκολη θέση να την ξαναδιατυπώσετε. Διότι δεν είναι δυνατόν να υπάρχει το Συμβούλιο Επικρατείας και να μην δει το αυτονόητο. Αυτές οι περιοχές, οι νησιωτικές περιοχές, συνεισφέρουν από τις πρώτες στην αύξηση, αν θέλετε, του εισοδήματος της χώρας, εννοώ αυτά που εισπράττουν τα δικά σας ταμεία. Αν, λοιπόν, δεν είναι ανταγωνιστικές, θα πέσει -αν θέλετε- και το επίπεδο των εισπράξεων που έχετε. Άρα, δεν είναι τόσο απλό το θέμα. Και δεν πρέπει να το βλέπετε -όχι εσείς προσωπικά, η Κυβέρνηση εννοώ- σαν θέμα επαρχιακό, τοπικό, νησιωτικό, βουλευτικό, όπως θέλετε πείτε το. Είναι θέμα εθνικό.

Και βεβαίως, εγώ θα περίμενα –επαναλαμβάνω εκπροσωπείτε την Κυβέρνηση, αλλά ο κύριος πολιτικός μοχλός είναι άλλος- να σχολιάσετε αυτό το πράγμα. Είναι, πράγματι, εγκληματική αυτή η απόφαση; Έτσι είπε ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, ο οποίος εψήφισε όχι μόνο τον νόμο, αλλά και τη συνταγματικότητά του. Διότι εδώ ετέθη στη Βουλή θέμα αντισυνταγματικότητος, ηγέρθηκαν οι Βουλευτές.

Αφού ήταν, λοιπόν, εγκληματικό και αφού ήταν και αντισυνταγματικό μέρος του νομοσχεδίου –διότι περί αυτού μιλάμε, μιλάμε για το νομοσχέδιο, δεν μιλάμε για την τάδε διάταξη- πώς είναι δυνατόν να λέμε στην τηλεόραση αυτά τα πράγματα και το βράδυ να κάνουμε άλλα πράγματα στη Βουλή; Nομίζω πως πρέπει να δώσει μια απάντηση η Κυβέρνηση σε αυτό.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών): Θα συμφωνήσω μαζί σας στο θέμα του αυτονόητου που είπατε για το εθνικό θέμα. Σε αυτά δεν έχω να προσθέσω τίποτε άλλο, παρά τη σύμφωνη γνώμη μου.

Σίγουρα είναι και στη δική μας πρώτη προτεραιότητα και γενικότερα στη Βουλή το πώς πρέπει να αντιμετωπίσουμε τα θέματα της νησιωτικότητας, ειδικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μικρά νησιά.

Σαφέστατα δεν μπορώ να σχολιάσω δηλώσεις άλλων Υπουργών και μάλιστα μέσα στη Βουλή. Αυτά είναι θέματα σε επίπεδο Κυβέρνησης και ο καθένας έχει την ευθύνη γι’ αυτό που λέει. Η Κυβέρνηση, μέσα από μια συγκεκριμένη επιχειρηματολογία και μέσα από ένα συγκεκριμένο πολιτικό σκεπτικό, κατέθεσε αυτό το νομοσχέδιο και ψηφιστήκαν αυτά τα μέτρα. Έχουμε εξηγήσει -και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και οι Υπουργοί και εγώ- το πώς οδηγηθήκαμε εδώ και το αν είχαμε άλλη επιλογή.

Σε ό,τι αφορά, όμως, τα μέτρα αποκατάστασης των νησιών, είπα και πριν ότι εξετάζουμε στο Υπουργείο Οικονομικών συγκεκριμένα μέτρα αποκατάστασης των προβλημάτων που έχουν τα νησιά από τις φορολογικές αυτές ρυθμίσεις. Δεν είμαστε αυτή τη στιγμή σε θέση, για ευνόητους λόγους, να τα εμφανίσουμε αυτά. Το επόμενο χρονικό διάστημα, όμως, αυτά θα εμφανιστούν, για να δούμε πώς μπορούμε να ελαφρύνουμε τα νησιά, ειδικά τα νησιά της Δωδεκανήσου και τα νησιά που είναι στα ανατολικά μας σύνορα, με αυτά τα θέματα.

Τώρα, όσον αφορά τα ζητήματα συνταγματικότητας, κύριε Βουλευτά, δεν μπορώ εγώ να πάρω θέση. Είναι θέμα πλέον των αρμόδιων δικαστηρίων. Σέβομαι όλες τις απόψεις, αλλά εκεί θα κριθούν όλα αυτά τα θέματα.  

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.