ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ “DOCUMENTO”
Στο θέμα της ακρίβειας η κυβέρνηση δηλώνει ότι δεν μπορεί να κάνει παρεμβάσεις στην αγορά και παραπέμπει τους πολίτες σε διάφορες ηλεκτρονικές πλατφόρμες για έρευνα αγοράς, ώστε να ψωνίσουν όπου βρουν τις καλύτερες τιμές.
Αλίμονο αν μια κυβέρνηση λέει ότι «δεν μπορώ να κάνω τίποτα» για την ακρίβεια! Γιατί τότε δίνει σήμα σε συγκεκριμένα καρτέλ και οργανωμένα συμφέροντα να κάνουν ό,τι θέλουν! Στη χώρα μας υπάρχουν μονοπωλιακές πολιτικές ειδικά των τραπεζών, των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, των εταιρειών παροχής ενέργειας κ.λπ. που δρουν με μεθόδους οι οποίες δεν συνάδουν με την λειτουργία της αγοράς. Παράδειγμα: όταν οι τράπεζες κλείνουν σωρηδόν τραπεζικά καταστήματα και σε ένα νησί ή απομακρυσμένη περιοχή μένει ένα ΑΤΜ που το διαχειρίζεται μια εταιρεία, η οποία επιβάλλει προμήθεια 2 και 3 ευρώ σε κάθε συναλλαγή, δεν έχουμε υγιή ανταγωνισμό. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε δώσει φορολογικά κίνητρα για να αυξήσει τις ψηφιακές συναλλαγές, αλλά οι τράπεζες δεν μειώνουν τις προμήθειές τους και η κυβέρνηση της ΝΔ δεν παρεμβαίνει ώστε να τις υποχρεώσει να το κάνουν. Θα μου πεις πώς; Επιβάλλοντας ειδική φορολογία στις προμήθειες κι ας είναι τζίρος κι όχι κέρδη. Και αν ανατριχιάζουν στην ιδέα, να θυμίσουμε, ο ιδρυτής της ΝΔ Κων. Καραμανλής είχε επιβάλλει φόρο στον τζίρο (σε συγκεκριμένες επιχειρήσεις), όχι ο ΣΥΡΙΖΑ!
Η αύξηση των τιμών είναι εισαγόμενη, ωστόσο η κυβέρνηση δεν έχει κάποια δημοσιονομικά εργαλεία για να τη συγκρατήσει;
Έχει. Θα μπορούσε να πάρει τρεις πρωτοβουλίες μείωσης της φορολογίας που και θα περιόριζαν την ακρίβεια και θα τόνωναν τη δραστηριότητα στην αγορά. Πρώτον, μείωση φορολογίας στα καύσιμα για κίνηση και θέρμανση. Αν γινόταν αυτό, θα αυξανόταν η κατανάλωση και θα ενισχύονταν βενζινάδικα, συνεργεία και όλος ο κλάδος του αυτοκινήτου, ενώ σε ότι αφορά τη θέρμανση, θα δούλευαν ξανά τα καλοριφέρ ώστε και τα παράθυρα θα ανοίγουν για καλύτερο αερισμό για να αποτρέπεται η διάδοση του κορωνοϊού και θα αυξάνονταν οι δουλειές για συντηρητές, επισκευές κλπ. Δεύτερον, μείωση της φορολογίας καπνικών, αφού ο φόρος είναι πολύ μεγάλο μέρος της τιμής του τσιγάρου – που θα βοηθήσει στη μείωση του λαθρεμπορίου. Τρίτον, μείωση των τελών κυκλοφορίας που για κάποιες κατηγορίες οχημάτων είναι πάρα πολύ ψηλά. Τα παραδείγματα είναι πολλά. Ας τολμήσουν διάλογο με την κοινωνία και τις πολιτικές δυνάμεις και θα ακούσουν προτάσεις.
Κάποιες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις προσπάθησαν να συγκρατήσουν τα επίπεδα ακρίβειας μειώνοντας το ΦΠΑ στην ενέργεια και το ίδιο έχει ζητήσει και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πειραιά Βασίλης Κορκίδης: να μειωθεί ο ΦΠΑ στα βασικά αγαθά. Αυτό δεν θα βοηθούσε να τα βγάλουν πέρα και τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα με την ακρίβεια;
Η κυβέρνηση της ΝΔ λέει ότι έχει το δημοσιονομικό χώρο για να κάνει μειώσεις στη φορολογία. Η μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα μπορεί να βοηθήσει τα λαϊκά στρώματα που έχουν αφορολόγητο (στο φόρο εισοδήματος αλλά όχι στον ΦΠΑ!) αλλά η έμμεση φορολογία τα επιβαρύνει πολύ περισσότερο από τα υψηλότερα εισοδήματα και θα πιεστούν πολύ από την ακρίβεια, αλλά θα ωφελήσει και την οικονομία, γιατί θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα π.χ. του ελληνικού τουρισμού, των ελληνικών τροφίμων και θα περιορίσει τις συνοριακές εκροές, εννοώ τα ψώνια και τα γαμήλια γλέντια στην Τουρκία και τη Βουλγαρία, που επιλέγουν λόγω καλύτερων τιμών οι κάτοικοι παραμεθόριων περιοχών. Όμως η κυβέρνηση της ΝΔ έχει ανακοινώσει ότι θέλει να μειώσει τις ασφαλιστικές εισφορές και να καταργήσει τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ που αφορά τις μεγάλες περιουσίες, όχι να μειώσει τον ΦΠΑ στα τρόφιμα.
Η κυβέρνηση της ΝΔ λέει ότι έχει δημοσιονομικό χώρο 1 δις ευρώ. Όμως σας άκουγα πρόσφατα στον ραδιοσταθμό «Στο Κόκκινο» να συνοψίζετε τα στοιχεία για τα δημόσια ελλείμματα της διακυβέρνησης ΝΔ και να λέτε ότι φέρνουν τη χώρα σε εξαιρετικά δύσκολη οικονομική κατάσταση…
Η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έβγαζε για τρία χρόνια πλεονάσματα και δημιούργησε το δημοσιονομικό μαξιλάρι που εκμεταλλεύτηκε η ΝΔ με την πανδημία για να ασκήσει επιδοματική πολιτική. Η κυβέρνηση της ΝΔ όμως έκλεισε τον Προϋπολογισμό του 2020 με 21 δισ. έλλειμμα και προβλέπεται να κλείσει και του 2021 κοντά στα 20 δισ. έλλειμμα. Αν προσθέσουμε σε αυτά το κόστος του νέου ασφαλιστικού που υπολογίζεται από 50 έως 70 δισ. στα επόμενα χρόνια, είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς ότι μόλις τελειώσει η πανδημία, υπό την πίεση των δανειστών, θα έρθουν ξανά περιοριστικές πολιτικές, δηλαδή νέα μνημόνια. Είναι βέβαια στη δική τους πολιτική αντίληψη, αλλά βλάπτουν σοβαρά τους πολίτες και τη χώρα.