Ποτε επιτελους θα σταματησει η ασυστολη κερδοσκοπια εις βαρος των κατοικων της Σαλαμινας απο τις κοινοπραξιες των φερι μποτ;

Ο Τρύφων Αλεξιάδης φέρνει στη Βουλή τη δυσαρέσκεια κατοίκων, εργαζομένων και επιχειρηματιών της Σαλαμίνας για την ανάλγητη πολιτική στο θέμα της τιμής των εισιτηρίων των φέριμποτ στην πορθμειακή  γραμμή Περάματος – Σαλαμίνας.

Σε ερώτησή τους προς τους Υπουργούς Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Ανάπτυξης & Επενδύσεων, 27 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με πρωτοβουλία του βουλευτή Β΄ Πειραιά Τρ. Αλεξιάδη περιγράφουν το καθεστώς που επικρατεί στην εκμετάλλευση της γραμμής, με την έλλειψη οποιασδήποτε εκπτωτικής πολιτικής για οχήματα και επιβάτες εργαζομένων και κατοίκων του νησιού που πηγαινοέρχονται καθημερινά, αλλά και το μέγεθος της αυθαιρεσίας των πλοιοκτητών που με κρατική ανοχή προχωρούν σε αυξήσεις.

Το καθεστώς αυθαιρεσίας που επικρατεί έρχεται να επιβεβαιώσει η σύγκριση των τιμών της πορθμειακής γραμμής Περάματος-Σαλαμίνας με την αντίστοιχη Ρίου-Αντιρρίου, στην οποία μάλιστα δραστηριοποιούνται ίδιοι πλοιοκτήτες με τελείως διαφορετική τιμολογιακή πολιτική, αλλά και η σύγκριση τιμών με την οδική διέλευση του στενού μέσω της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου.

Όπως αναφέρουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ στην ερώτησή τους η συντριπτική σύγκριση τιμών γιγαντώνει τη δυσαρέσκεια ακόμη περισσότερο, δυσαρέσκεια που πηγάζει από την απουσία ενημέρωσης για την παρέμβαση οποιουδήποτε ελεγκτικού μηχανισμού που να έχει επιληφθεί για θέματα αθέμιτων συμφωνιών και αισχροκέρδειας με σκοπό την προστασία των πολιτών και των επιχειρήσεων της Σαλαμίνας.

Επειδή το κόστος των εισιτηρίων ψαλιδίζει καθημερινά το εισόδημα στις τραγικές συνθήκες πανδημίας και ακρίβειας

Επειδή οι κάτοικοι της Σαλαμίνας βαρέθηκαν να τους ξεζουμίζουν κα να τους αντιμετωπίζουν σαν πολίτες Β’ κατηγορίας

Ερωτούν τους Υπουργούς:

Προτίθενται να παρέμβουν για τις νέες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων;

Προτίθενται να παρέμβουν για την εφαρμογή εκπτωτικής πολιτικής για τους εργαζόμενους κατοίκους του νησιού που καθημερινά χρησιμοποιούν τα φέριμποτ για μετάβαση στην εργασία τους; Για τους μαθητές που μεταβαίνουν σε φροντιστήρια του Πειραιά και της Αθήνας; Για τους επαγγελματίες του νησιού με συχνές διελεύσεις φορτίων τους; Για τους ανάπηρους; Για τους ανέργους; Για την έκδοση μηναίων καρτών;

Προτίθενται να εξετάσουν ή να παραπέμψουν το θέμα στις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες (Επιτροπή ανταγωνισμού κ.λπ.) για τυχόν αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές, απαγόρευση συμπράξεων και γενικότερα καταχρηστικής έως μονοπωλιακής συμπεριφοράς των κοινοπραξιών που δραστηριοποιούνται στο πορθμείο Σαλαμίνας-Περάματος;

Πότε επιτέλους θα προχωρήσει η έκδοση ηλεκτρονικών εισιτηρίων για επιβάτες και οχήματα; Πότε επιτέλους θα ενταχθεί το νησί της Σαλαμίνας στο μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου;

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα 28.01.2022

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τους κ.κ.

  • Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
  • Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων

ΘΕΜΑ: Πότε επιτέλους θα σταματήσει η ασύστολη κερδοσκοπία εις βάρος των κατοίκων της Σαλαμίνας από τις κοινοπραξίες των φέριμποτ;

Με το κύμα ακρίβειας να σαρώνει την αγορά και να εκτροχιάζει τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών της χώρας, η νέα αυθαίρετη αύξηση των εισιτηρίων στην πορθμειακή γραμμή Περάματος – Σαλαμίνας δικαιολογημένα έχει προκαλέσει ένα κύμα οργής στους κατοίκους και τους εργαζόμενους του νησιού της Σαλαμίνας που καθημερινά χρησιμοποιούν τη γραμμή για μετάβαση και επιστροφή από την εργασία τους.

Τα ναύλα για την καθημερινή μετακίνηση, ιδίως αν οδηγούν και αυτοκίνητο,  συνιστούν πραγματική αφαίμαξη για τις οικογένειες των εργαζομένων. Η ιδιαιτερότητα της συγκριμένης πορθμειακής γραμμής, που μοιάζει με «αστικού τύπου» συγκοινωνία,καθώς η χρονική διάρκεια της είναι μικρή και οι επιβάτες, ως επί το πλείστον κάτοικοι Σαλαμίνας, επιβάλλει μια διαφορετική προσέγγιση  τιμολογιακής  πολιτικής σε σχέση με δρομολόγια πλοίων προς άλλα ελληνικά νησιά. Η απουσία οποιασδήποτε εκπτωτικής πολιτικής και οι πανομοιότυπες τιμές στα εισιτήρια των δυο κοινοπραξιών στερεί την οποιαδήποτε επιλογή από τους διακινούμενους, που μένουν «αιχμάλωτοι» στις διαθέσεις των πλοιοκτητών που προχωρούν σε αυξήσεις χωρίς καν να προηγηθεί ενημέρωση του επιβατικού κοινού.

Ας σημειωθεί ότι οι πολίτες και οι επιχειρήσεις της Σαλαμίνας δεν τυγχάνουν απολαβής του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου, που ισχύει για τα υπόλοιπα νησιά της Επικράτειας, παρόλο που έχουν περάσει περισσότερα από τρία χρόνια από την εφαρμογή, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, του ευεργετικού αυτού μέτρου καθώς για την εφαρμογή απαιτείται η χρήση ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το οποίο δεν διαθέτουν τα φέριμποτ της γραμμής.

Οι δύο κοινοπραξίες ( Κοινοπραξία «Επιβατηγών – Οχηματαγωγών Σαλαμίνας» και Κοινοπραξία Πορθμείου Σαλαμίνας «Άγιος Νικόλας» ) έχοντας το απόλυτο μονοπώλιο στις μετακινήσεις από και προς το νησί, προσπορίζονται τα έσοδα από τη δεύτερη σε κίνηση επιβατών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, θαλάσσια σύνδεση στην Ευρώπη πίσω από τη γραμμή Ντόβερ – Καλέ που συνδέει ακτοπλοϊκά την Αγγλία με τη Γαλλία. Με στοιχείατης Eurostat υπολογίζεται ότι τη διαδρομή κάνουν ετησίως περί τα 4 εκατομμύρια Ι.Χ. και 11 εκατομμύρια επιβάτες. Στην τόσο «πολυσύχναστη» πορθμειακή γραμμή όμως με τα δεκάδες εκατομμύρια κέρδη, η απουσία οποιασδήποτε εκπτωτικής πολιτικής για οχήματα και επιβάτες εργαζομένων και κατοίκων του νησιού που πηγαινοέρχονται καθημερινά, δείχνει όχι μόνο έλλειψη σεβασμού, αλλά και το μέγεθος της αυθαιρεσίας των πλοιοκτητών που με κρατική ανοχή προχωρούν σε αυξήσεις.

Το καθεστώς αυθαιρεσίας που επικρατεί έρχεται να επιβεβαιώσει η σύγκριση των τιμών της πορθμειακής γραμμής Περάματος-Σαλαμίνας με την αντίστοιχη Ρίου-Αντιρρίου. Ας σημειωθεί ότι οι ίδιοι πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται και στις δυο γραμμές έχουν τελείως διαφορετική τιμολογιακή πολιτική.

Έτσι για μεγαλύτερη απόσταση στο στενό Ρίου – Αντιρρίου, οι πεζοί επιβάτες διακινούνται δωρεάν, το ίδιο και οι ποδηλάτες με τα ποδήλατά τους, ενώ οι οδηγοί και οι επιβάτες οχημάτων δεν πληρώνουν. Υπάρχει μειωμένο εισιτήριο για τα αναπηρικά Ι.Χ.(3,5 €), ενιαίο εισιτήριο για τα δίκυκλα ανεξαρτήτως κυβισμού (1 €), αντίθετα με το τι συμβαίνει στο πορθμείο της Σαλαμίνας, που προστιθέμενα στο εισιτήριο του οδηγού υπάρχει διαφορετική τιμή στα κάτω των 250 cc (1 €) και στα άνω των 250 cc (1,40 €). Στο πορθμείο Ρίου – Αντιρρίου η τιμή για τα Ι.Χ.Ε είναι ενιαία,για τα φορτηγά με βάση τον αριθμό των αξόνων τους και για τα λεωφορεία με βάση των αριθμό θέσεων, ανεξαρτήτως μήκους και όχι όπως συμβαίνει στο πορθμείο της Σαλαμίνας με τις τιμές να υπολογίζονται με το μέτρο.

Με μια απλή σύγκριση στις τιμές των εισιτηρίων μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι ιδιαίτερα στη διακίνηση των φορτηγών οι τιμές έχουν τεράστια απόκλιση, όταν για φορτηγό 2 αξόνων η διέλευση Ρίου – Αντιρρίου κοστίζει 11 €, η διέλευση Σαλαμίνας-Περάματος φτάνει στα 23 € (ενώ την ίδια ώρα η διέλευση μέσω της …Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου κοστίζει λιγότερο, 20 €). Για φορτηγό 5 αξόνων το εισιτήριο στο πορθμείο Ρίου – Αντιρρίου κοστίζει 24,50 €, στο πορθμείοΣαλαμίνας -Περάματος αγγίζει τα 53 € (αντίστοιχα στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου κοστίζει 41,5 € ).

Η διέλευση στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου είναι φθηνότερη όμως όχι μόνο για τα φορτηγά, αλλά σύμφωνα με τις κλιμακωτές εκπτώσεις που προσφέρονται για διελεύσεις που πραγματοποιούνται μέσα στον ίδιο ημερολογιακό μήνα, το κόστος διέλευσης της Γέφυρας για κάποιον που διέρχεται με το αυτοκίνητό του περισσότερες από 11 φορές τον μήνα φτάνει στα 5,03 €, ενώ για κάποιον που διέρχεται πάνω από 16 φορές πέφτει στα 4,54 €. Δηλαδή η διέλευση με αυτοκίνητο της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου, των 2,8 km περίπου, για κάποιον που την χρησιμοποιεί συχνά κοστίζει φθηνότερα από τη διέλευση με φέριμποτ της θαλάσσιας διαδρομής περίπου 2,5 km Σαλαμίνας-Περάματος που στοιχίζει  πλέον 5,70 € σε έναν οδηγό χωρίς συνεπιβάτες με αυτοκίνητο μέχρι 4,25m και 6,60 € αν το αυτοκίνητο είναι μεγαλύτερο των 4,25 m.

Επιπλέον στη Γέφυρα υπάρχει ειδική εκπτωτική πολιτική για όσους επιθυμούν να περάσουν στην άλλη πλευρά και να επιστρέψουν σε σύντομο χρονικό διάστημα, με την επιβάρυνση της επιστροφής να κοστίζει μόνο 0,30 € για 4 ώρες και τα Σαββατοκύριακα του καλοκαιριού η περίοδος της επιστροφής να φτάνει τις 10 ώρες  (!). Τι καλύτερο της εφαρμογής παρόμοιου μέτρου για τη Σαλαμίνα, που αποτελεί τόπο απόδρασης με δεκάδες «στέκια» και παραλίες… 

Η συντριπτική αυτή σύγκριση τιμών γιγαντώνει τη δυσαρέσκεια ακόμη περισσότερο, δυσαρέσκεια που πηγάζει από την απουσία ενημέρωσης για την παρέμβαση οποιουδήποτε ελεγκτικού μηχανισμού που να έχει επιληφθεί για θέματα αθέμιτων συμφωνιών και αισχροκέρδειας με σκοπό την προστασία των πολιτών και των επιχειρήσεων της Σαλαμίνας.

Οι καταγγελίες των κατοίκων της Σαλαμίνας και η οργή που εκφράζεται πλέον ακόμη και μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα είναι απόλυτα δικαιολογημένη. Η παντελής έλλειψη κοινωνικής αντίληψης για τους   εργαζόμενους, τους συχνούς και τοπικούς χρήστες της πορθμειακής γραμμής Σαλαμίνας – Περάματος είναι ολοφάνερη από τους πλοιοκτήτες και το αρμόδιο Υπουργείο. Οι αλλεπάλληλες εκκλήσεις και οι διαμαρτυρίες ενεργών πολιτών, η πίεση προς τον Δήμο να αναλάβει πρωτοβουλίες, οι ανακοινώσεις του Εργατικού Κέντρου Σαλαμίνας, οι Ερωτήσεις και οι Αναφορές βουλευτών προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν έχουν ακόμη τύχει απάντησης.   

Επειδή το κόστος των εισιτηρίων ψαλιδίζει καθημερινά το εισόδημα στις τραγικές συνθήκες πανδημίας και ακρίβειας

Επειδή οι συγκρίσεις με την αντίστοιχη πορθμειακή γραμμή, αλλά ακόμη και με τις τιμές διοδίων της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου καταδεικνύουν το απόλυτο καθεστώς αυθαιρεσίας με το οποίο τιμολογούν οι κοινοπραξίες της γραμμής Περάματος – Σαλαμίνας

Επειδή οι κάτοικοι της Σαλαμίνας βαρέθηκαν να τους ξεζουμίζουν και να τους αντιμετωπίζουν σαν πολίτες Β’ κατηγορίας

Ερωτώνται οι κ.κ.  Υπουργοί:

  1. Προτίθενται να παρέμβουν για τις νέες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων;
  2. Προτίθενται να παρέμβουν για την εφαρμογή εκπτωτικής πολιτικής για τους εργαζόμενους κατοίκους του νησιού που καθημερινά χρησιμοποιούν τα φέριμποτ για μετάβαση στην εργασία τους; για τους μαθητές που μεταβαίνουν σε φροντιστήρια του Πειραιά και της Αθήνας; για τους επαγγελματίες του νησιού με συχνές διελεύσεις φορτίων τους; για τους ανάπηρους; για τους ανέργους ; για την έκδοση μηναίων καρτών; 
  3. Προτίθενται να εξετάσουν ή να παραπέμψουν το θέμα στις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες (Επιτροπή ανταγωνισμού κ.λπ.) για τυχόν αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές, απαγόρευση συμπράξεων και γενικότερα καταχρηστικής έως μονοπωλιακής συμπεριφοράς των κοινοπραξιών που δραστηριοποιούνται στο πορθμείο Σαλαμίνας – Περάματος;
  4. Πότε επιτέλους θα προχωρήσει η έκδοση ηλεκτρονικών εισιτηρίων για επιβάτες και οχήματα; Πότε επιτέλους θα ενταχθεί το νησί της Σαλαμίνας στο μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Αλεξιάδης Τρύφων

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αναγνωστοπούλου Αθανασία

Αυγέρη Θεοδώρα

Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος

Βαρδάκης Σωκράτης

Βέττα Καλλιόπη

Δρίτσας Θεόδωρος

Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος

Θραψανιώτης Εμμανουήλ

Καλαματιανός Διονύσιος

Καφαντάρη Χαρούλα

Μάλαμα Κυριακή

Μιχαηλίδης Ανδρέας

Μπαλάφας Ιωάννης

Μωραΐτης Αθανάσιος

Ξανθόπουλος Θεόφιλος

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παππάς Νικόλαος

Πούλου Παναγιού

Ραγκούσης Γιάννης

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σκουρολιάκος Πάνος

Συρμαλένιος Νικόλαος

Φίλης Νικόλαος

Χαρίτου Δημήτριος

Χαρίτσης Αλέξης