ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΡΥΦΩΝΑ ΑΛΕΞΙΑΔΗ (30.6.2016)
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
Αθήνα, σήμερα στις 30 Ιουνίου 2016, ημέρα Πέμπτη και ώρα 09.35΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια, για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Β΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΒΑΡΕΜΕΝΟΥ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, καλημέρα σας, αρχίζει η συνεδρίαση.
Εισερχόμαστε στη συζήτηση των
ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Πρώτη θα συζητηθεί η έκτη με αριθμό 1036/22-6-2016 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου του Βουλευτή Β΄ Αθηνών της Ένωσης Κεντρώων κ. Γεωργίου – Δημητρίου Καρρά προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με την επείγουσα ανάγκη έκδοσης Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό των όρων και των διαδικασιών απαλλαγής από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης των προϊόντων που προορίζονται για την παραγωγή ξυδιού.
Κύριε Καρρά, έχετε τον λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ – ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΡΡΑΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, ευχαριστώ που είστε εδώ.
Όταν αψυχολόγητα, ως ισοδύναμο στα τέλη εκπαίδευσης, επιβλήθηκε ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο κρασί, η Κυβέρνηση δεν φρόντισε να έχει υπ’ όψιν της και τις παρενέργειες που θα προκύψουν.
Μία σημαντική παρενέργεια είναι ότι τα υποβαθμισμένα προϊόντα που έχει το κρασί, δεν μπορούν να διοχετεύονται στην αγορά, όπως και τα υποπροϊόντα, τα οποία, όμως, είναι εμπορεύσιμα, κατάλληλα ως ξύδι. Χρησιμοποιούνται, λοιπόν, τα υποπροϊόντα και η υποβαθμισμένη ύλη για την παραγωγή ξυδιού.
Αυτό, όμως, επιβαρύνθηκε από 1/1/2016 με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης κατά 0,20 λεπτά ανά λίτρο, όπως και το υποπροϊόν του οίνου.
Τι συνέπεια είχε αυτό; Η αξία του υποβαθμισμένου οίνου, η οποία είναι περίπου 0,18 ή 0,20 λεπτά -η εμπορική αξία- όπως διαμορφώνεται στην αγορά, συν 0,20 λεπτά επί του λίτρου με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, διπλασίασε την τιμή.
Τι συνέβη; Εστράφησαν σε άλλες αγορές. Ήδη μειώθηκε η παραγωγή ξυδιού. Ήδη είναι στις φορολογικές αποθήκες μεγάλες ποσότητες, οι οποίες υφίστανται και αλλοίωση, αφού ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο.
Γιατί το λέω αυτό; Από τη βιβλιογραφία που κοίταξα, κύριε Πρόεδρε, είδα ότι δημιουργούνται μικροβιακοί φόρτοι, η λεγόμενη «μούχλα». Αυτή και να αφαιρεθεί ακόμα, αφήνει μυρωδιά και μυρίζει το υποπροϊόν, οπότε απορρίπτεται.
Ήδη πλησιάζει η νέα σεζόν της παραγωγής -από το Φθινόπωρο- και θα πρέπει να ελευθερωθούν οι αποθήκες. Αυτά, λοιπόν, θα απορριφθούν και θα χάσουν την αξία τους. Ήδη γίνονται εισαγωγές.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Το ερώτημα ποιο είναι;
ΓΕΩΡΓΙΟΣ – ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΡΡΑΣ: Τελειώνω αμέσως.
Με την έννοια αυτή έχουμε το εξής πρόβλημα: Η Κυβέρνηση αντελήφθη μεν ότι θα πρέπει να το ρυθμίσει αυτό το ζήτημα -μετά τρεις μήνες από την εισαγωγή του ειδικού φόρου-, αλλά το εξήρτησε από Υπουργική Απόφαση, την οποία το Υπουργείο Οικονομικών δεν έχει εκδώσει. Παραμένει, λοιπόν, υπό τελωνειακό φορολογικό καθεστώς και η αγορά έχει νεκρώσει.
Γι’ αυτό, λοιπόν, ζήτησα από τον κύριο Υπουργό να μας δώσει τις εξηγήσεις του.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για να απαντήσετε.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Ευχαριστώ, κύριε Βουλευτά. Δεν θα συμφωνήσω μαζί σας στην άποψή σας περί του τι έγινε για το ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Έχουμε ακούσει πάρα πολλή κριτική σε αυτήν την Αίθουσα.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ – ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΡΡΑΣ: Δεν έκανα ιδιαίτερη κριτική. Αναφορά έκανα.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Αναφορά.
Όμως, κάποια στιγμή πρέπει να κατατεθεί και κάποια πρόταση. Όσο δεν κατατίθεται μια πρόταση, τόσο γινόμαστε πιο βέβαιοι ότι αυτό που κάναμε για το ΦΠΑ στη εκπαίδευση, ήταν σωστό. Όμως, περί των πολιτικών εκτιμήσεων ας μη χάσουμε άλλον χρόνο.
Σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο θέμα το οποίο αναδεικνύετε με την ερώτησή σας -που πολύ σωστά αναδεικνύετε το θέμα των καθυστερήσεων- να σας πω ότι σίγουρα υπάρχει καθυστέρηση από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών. Έπρεπε να έχει βγει πολύ νωρίτερα αυτή η απόφαση και να αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα.
Τα δεδομένα της απόφασης δεν μπορούσαν να συμπεριληφθούν στον νόμο, διότι είναι τόσο σύνθετα, τόσο τεχνικά και τόσο νομικά τα θέματα, που έπρεπε να ορίζονται σε συγκεκριμένη Υπουργική Απόφαση. Άρα, σωστά ο νόμος προέβλεπε το ότι έπρεπε να βγει Υπουργική Απόφαση. Όμως, δεν υπάρχει δικαιολογία στο ότι καθυστερήσαμε σαν Υπουργείο Οικονομικών και έπρεπε να έχουμε βγάλει νωρίτερα αυτήν την απόφαση.
Βεβαίως, όπως ξέρετε και εσείς από τις νομικές σας γνώσεις, όσον αφορά την πρώτη ερώτηση, που λέτε «Προτίθεστε να ασκήσετε την εξουσία σας και να εκδώσετε την ανωτέρω αναμενόμενη κανονιστική απόφαση», όπως ξέρετε, η ΓΓΔΕ, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, είναι μια Ανεξάρτητη Αρχή, ενώ είναι συγκεκριμένες οι νομικές αρμοδιότητες που έχει ο Υπουργός. Πρέπει να ετοιμάσουν οι υπηρεσίες της ΓΓΔΕ τις συγκεκριμένες αποφάσεις. Εγώ έχω την πολιτική ευθύνη (σύμφωνα με την απόφαση του Πρωθυπουργού) αλλά η ΓΓΔΕ έχει ανεξαρτησία. Άρα, βεβαίως και έχω τη γενικότερη πολιτική ευθύνη, αλλά θα πρέπει και ο καθένας να αναλαμβάνει την ευθύνη του.
Παρ’ όλα αυτά, οι απαντήσεις τις οποίες θα καταθέσουμε και τις οποίες έχουμε από τις δύο αρμόδιες Υπηρεσίες, δηλαδή από τη Διεύθυνση Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης της ΓΓΔΕ και από τη Διεύθυνση Αλκοόλης και Τροφίμων πάλι της ΓΓΔΕ, αναφέρουν συγκεκριμένα γι’ αυτά τα ζητήματα ότι είναι στο τελευταίο στάδιο επεξεργασίας από τις συναρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου μας και επίκειται η έκδοση της εν λόγω απόφασης.
Όσον αφορά αυτή την απόφαση, λοιπόν (η οποία σίγουρα έπρεπε να έχει βγει εδώ και καιρό για να μη δημιουργηθούν αυτά τα προβλήματα στην αγορά) οι πληροφορίες μου είναι ότι θα βγει τις αμέσως επόμενες μέρες για να μη δημιουργήσουμε άλλα προβλήματα στους πολίτες που έχουν ήδη τα προηγούμενα προβλήματα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Ορίστε, κύριε Καρρά, έχετε τον λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ – ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΡΡΑΣ: Θα είμαι συντομότατος, κύριε Πρόεδρε.
Βεβαίως και η εφαρμογή του νόμου εξαρτάται από μια κανονιστική απόφαση. Μια κανονιστική απόφαση θέλει κάποιον χρόνο για να προετοιμαστεί, διότι έχει τεχνικά λεπτομερειακά θέματα. Γι’ αυτό δεν θα διαφωνήσω με τον κ. Αλεξιάδη.
Όμως, θα διαφωνήσω μαζί του σε άλλο σημείο. Εφόσον η Κυβέρνηση προτίθεται να εισαγάγει διάταξη νόμου και να ρυθμίσει ένα θέμα και γνωρίζει ότι θα καθυστερήσει η έκδοση της κανονιστικής απόφασης, δεν θα ήταν χρήσιμο, κύριε Υπουργέ, από την ώρα που παίρνετε την απόφαση να εισάγετε μια νέα νομοθεσία, να ξεκινήσει αντίστοιχα και παράλληλα η προετοιμασία της Υπουργικής Απόφασης;
Νομίζω ότι θα πρέπει να το εκτιμήσετε αυτό σε επόμενα στάδια, όχι μόνο στο θέμα του οίνου και του ξυδιού, αλλά στο να μην υπάρχουν τέτοιες καθυστερήσεις γενικότερα, όπως και εσείς έντιμα αποδέχεστε ότι υπάρχει μια καθυστέρηση.
Εκείνο το οποίο θέλω να πω σε μεγάλη συντομία, κύριε Πρόεδρε, είναι ότι όταν καθυστερεί κάτι να αντιμετωπιστεί στην αγορά, η αγορά έχει διεξόδους. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δηλαδή, δεν κατέστη δυνατόν να διατεθούν οι ποσότητες του υποβαθμισμένου οίνου για να γίνει ξύδι, αλλά αντικαταστάθηκαν από εισαγωγές. Οπότε, άρχισε πλέον ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο προϊόντων μεταξύ περισσοτέρων χωρών. Καλύπτονται μερικώς οι ανάγκες της αγοράς, γιατί τα εισαγόμενα είδη δεν φορολογούνται, δεν έχουν τον ειδικό φόρο κατανάλωσης. Επομένως, μπορεί να έχει ήδη διαμορφωθεί ένα ευνοϊκό κλίμα υπέρ των εισαγωγών.
Αυτό, λοιπόν, το Υπουργείο Οικονομικών πρέπει να το σταθμίζει στις αποφάσεις του, γιατί σήμερα υπάρχουν ζητήματα, όπως αυτά των πληρωμών. Έχουν δοθεί πιστώσεις για να αγοραστούν από το εξωτερικό οι υποβαθμισμένοι οίνοι και να γίνουν όξος.
Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει συνεχής συνεργασία με εμπορικούς οίκους του εξωτερικού, που μπορεί να συνεχιστεί έστω κι αν επιλυθεί το ζήτημα, όπως λέει ο κ. Αλεξιάδης.
Γι’ αυτό, λοιπόν, επαναλαμβάνω ότι θα πρέπει να εκδίδονται σε συντομότατο χρόνο -σχεδόν ταυτόχρονα με τη νομοθετική ρύθμιση- για να μην αντιμετωπίζουμε αυτά τα ζητήματα, διότι ο διαδραμών χρόνος συνολικά είναι έξι μήνες. Από την ψήφιση του νόμου, από την 1/1/2016 που ισχύει ο ειδικός φόρος, ήδη σήμερα συμπληρώνονται έξι μήνες που επιβαρύνεται το προϊόν.
Επίσης, όσο δεν εκδίδεται η κανονιστική απόφαση, υπάγεται σε φορολογικό καθεστώς και εξακολουθούν να υπάρχουν τα προβλήματα. Και θα τεθεί και ένα τελευταίο ζήτημα, το οποίο θέλω να απεύχομαι ότι θα συντρέξει. Όσο καθυστερεί η απόφαση και περνάει ο εύλογος χρόνος, εγείρονται και αξιώσεις αποζημιώσεως των εμπόρων-παραγωγών. Και τουλάχιστον στην παρούσα φάση δεν θέλω να πούμε γι’ αυτές, διότι αν υποστούν οικονομικές ζημιές οι οποίες δεν θα μπορούν να αντιμετωπιστούν από αλλού, όπως αν συμβεί η απόρριψη όλων αυτών των υποβαθμισμένων προϊόντων για να ελευθερωθούν οι φορολογικές αποθήκες και να μπει η νέα σοδιά μέσα, τότε πώς θα καλυφθεί η ζημιά; Δεν ξέρω αν υπάρχει κανονισμός, δεν ξέρω αν υπάρχει κονδύλι που να μπορεί να τις καλύψει αυτές.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κι εμείς ευχαριστούμε.
Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Δεν θα επαναλάβω τα περί αποδοχής της κριτικής για καθυστερήσεις. Το έχω κάνει και άλλη φορά. Θέλω να είμαι ειλικρινής. Υπάρχουν τομείς όπου το Υπουργείο Οικονομικών πάει πολύ γρήγορα και πάει πολύ πιο μπροστά από τα γεγονότα και υπάρχουν και άλλοι τομείς που λόγω άλλων εργασιών, υπάρχουν καθυστερήσεις. Το προσωπικό στο Υπουργείο Οικονομικών, δυστυχώς, είναι πάρα πολύ λίγο. Υπάρχει πολύ μεγάλος φόρτος εργασιών και μερικές φορές -όπως και σε αυτή την περίπτωση- δυστυχώς δεν μπορούμε έγκαιρα να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που έχουν οι επιχειρήσεις και οι πολίτες. Αυτό είναι ένα δεδομένο.
Πρέπει, όμως, να δείτε την προσπάθεια που γίνεται στο Υπουργείο Οικονομικών, σαν ένα ενιαίο σύνολο. Διότι μπορεί σε κάποιους τομείς να μην είμαστε τόσο γρήγοροι όσο θα έπρεπε να είμαστε, δείτε όμως τη συνολική εικόνα. Η συνολική εικόνα, όπως προκύπτει και από τα αποτελέσματα, όπως προκύπτει και από τα δεδομένα, όπως προκύπτει από τον μεγάλο αγώνα που δίνουμε, δείχνει ότι ανταποκρινόμαστε στα προβλήματα και προσπαθούμε να βελτιώσουμε και τις όποιες καθυστερήσεις υπάρχουν.
Εγώ θα ήμουν ευτυχής αν κάποια στιγμή μπορούσαμε να βάλουμε στην άκρη (στο νομοθετικό μας σύστημα) όλη αυτήν τη βιομηχανία των εγκυκλίων και των αποφάσεων που βγαίνουν. Θα πρέπει το σύστημά μας να είναι πολύ πιο απλό. Θα πρέπει να έχουμε συγκεκριμένα πλαίσια και συγκεκριμένους κανόνες και να μην χρειάζεται κάθε φορά, με μία διάταξη να αλλάζει μία ολόκληρη ιστορία και να χρειάζεται τόσος πολύς κόπος, είτε στο Υπουργείο Οικονομικών είτε σε επιχειρήσεις -λογιστές, δικηγόρους- για το τι πρέπει να γίνει.
Προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε. Και εργαζόμαστε στο να γίνει πιο απλό και πιο κατανοητό το φορολογικό μας σύστημα.
Ευχαριστώ.