Αποθεωση του επιτελικου κρατους : Ο ΕΦΚΑ να γινει η νεα ΔΕΗ !

Τα κυριότερα σημεία της ομιλίας του Τρύφωνα Αλεξιάδη, εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια του νομοσχεδίου για το νέο μισθολόγιο της ΑΑΔΕ

Μαύρη ημέρα για την κοινοβουλευτική διαδικασία, μεθοδεύσεις που προσβάλλουν την ίδια τη Βουλή, αναπάντητα ερωτήματα από το υπουργείο Οικονομικών που ενώ έφερε νομοσχέδιο με 26 άρθρα και 74 σελίδες, προς συζήτηση επί τέσσερις ημέρες στην Επιτροπή, κατέθεσε μετά τη λήξη της Επιτροπής σωρεία τροπολογιών τελείως άσχετων με το νομοσχέδιο, ορισμένων τελείως άσχετων και με το Υπουργείο Οικονομικών και έτσι σήμερα από 26 άρθρα συζητούμε 47 και από 74 σελίδες συζητούμε 209. Μπράβο σας! Είναι η αποθέωση του επιτελικού κράτους!

Ανάμεσά τους σημαντικότατη τροπολογία του Υπουργείου Εργασίας για την οποία ενημερωθήκαμε πρώτα από τα MME και περιμένοντας τον  κ. Χατζηδάκη, ο οποίος είχε δηλώσει ότι «ο ΕΦΚΑ θα είναι η νέα ΔΕΗ», είναι φυσιολογικό οι Έλληνες πολίτες, βλέποντας τι έγινε με τη ΔΕΗ και τις υπηρεσίες της αυτές τις ημέρες, να φοβούνται πάρα πολύ με το τι θα γίνει και στον ΕΦΚΑ.

Σημαντικό το νομοσχέδιο, αφορά τον εργασιακό βίο 12.000 περίπου εργαζομένων σε πολύ σημαντικές υπηρεσίες και για την οικονομία και για το πολιτικό σύστημα της χώρας. Σημαντικό το νομοσχέδιο, αλλά ψευδεπίγραφος ο τίτλος του, αντί να λύνει ζητήματα που αφορούν αμοιβές εργαζομένων, οδηγεί σε φαινόμενα διαφθοράς που όχι μόνο θα επεκταθούν με αυτό το νομοσχέδιο, αλλά θα βαρύνουν πλέον ονομαστικά και αυτούς που το έφεραν να ψηφιστεί με τόση πρεμούρα, εν μέσω πανδημίας.

Αναπάντητα τα ερωτήματα από τη μεριά του υπουργείου Οικονομικών σε μια σειρά ζητήματα, ακόμα και σε αυτά που θέτει η ίδια η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, όπως στο σημείο που αναφέρει πως διάταξη του νομοσχεδίου επιφέρει ευμενέστερες μισθολογικές συνέπειες για έναν δημόσιο υπάλληλο και δυσμενέστερες για έναν άλλο.

Είμαστε σαφέστατα ως ΣΥΡΙΖΑ υπέρ της αναγκαίας αξιολόγησης και αξιοκρατίας στο δημόσιο, αλλά το νομοσχέδιο οδηγεί τους εργαζόμενους συλλήβδην ενάντια στον θεσμό της αξιολόγησης και της αξιοκρατίας. Διαχρονικά η Αριστερά πάλευε για την αξιοκρατία και την αξιολόγηση  – θυμόμαστε όλοι την τιμωρητική αξιολόγηση του τότε Υπουργού και τωρινού Πρωθυπουργού με την υποχρεωτική διαθεσιμότητα του 15% των εργαζομένων και με άλλα ευτράπελα, τη μεγάλη χαρά που νιώθατε απολύοντας δημοσίους υπαλλήλους, εργαζόμενους του Υπουργείου Οικονομικών, τους οποίους  μετά από μεγάλους αγώνες καταφέραμε επί ΣΥΡΙΖΑ να επαναπροσληφθούν, αλλά και να λύσουμε προβλήματα και στο Υπουργείο Οικονομικών και σε άλλους τομείς.

Διαφωνούμε με το νομοσχέδιο σε πολλά σημεία. Χαρακτηριστικά, διαφωνούμε διότι φεύγει από τη συλλογική επίτευξη στόχων και πριμοδοτεί τη λογική της ατομικής στοχοθεσίας. Σε μια περίοδο υψηλής ανεργίας, ειδικά των νέων, δίνει τη δυνατότητα για πρόσληψη προσωπικού από το «παράθυρο». Στις φορολογικές υπηρεσίες ποτέ δεν είχαμε τέτοιες διαδικασίες προσλήψεων ή συμβάσεων, κάτι τέτοιο δεν υπήρχε ποτέ.

Σε ποια φορολογική ή τελωνειακή υπηρεσία σε άλλη πολιτισμένη χώρα υπάρχει το σύστημα που περιγράφεται στο νομοσχέδιο της «ενός ανδρός αρχής», πείτε μας σε ποια χώρα υπάρχουν αυτές οι διαδικασίες αξιολόγησης;

Λέμε «ναι» στην αξιοκρατία και την αξιολόγηση, λέμε «όχι» στην αδιαφάνεια και στην αυθαιρεσία. Λέμε «ναι» σε ό,τι προάγει τη διαφάνεια και τη σωστή λειτουργία του δημοσίου. Διαφωνούμε με το νομοσχέδιο, διότι δίνει απόλυτη εξουσία στον διοικητή της ΑΑΔΕ για μισθολογικές διαφοροποιήσεις. Διαφωνούμε με τη σύνδεση της αμοιβής εργασίας με την αξιολόγηση, όπως προσδιορίζεται στο νομοσχέδιο και θεωρούμε ότι η υιοθέτηση του ανωτέρω συστήματος αναιρεί την ίδια την έννοια του προκαθορισμένου και σταθερού μισθού από εξαρτημένη εργασία.

Κατορθώσατε με αυτό το νομοσχέδιο, οι πάντες να είναι εναντίον σας. Όλα τα κόμματα στη Βουλή, πολλοί Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας που το εκφράζουν σε ιδιαίτερες συζητήσεις, ολόκληρες Ομοσπονδίες, οι οποίες δεν ελέγχονται από το ΣΥΡΙΖΑ, όπως η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος, η οποία κήρυξε ομόφωνα – δεν μπορέσατε να πείσετε ούτε καν τους δικούς σας για τις απόψεις σας στο θέμα του νομοσχεδίου – την πολύ πετυχημένη σημερινή απεργία με τα πολύ μεγάλα ποσοστά συμμετοχής, για την οποία τους συγχαίρω.

Να δοθούν απαντήσεις σε όσα καταγγέλλει η ΑΔΕΔΥ για ειδικότερα θέματα που αφορούν το Υπουργείο Οικονομικών, όπως, για παράδειγμα, ότι το νομοσχέδιο δεν ικανοποιεί το δίκαιο αίτημα για μισθολογική εξομοίωση των νέων υπαλλήλων, σε Υπουργείο Οικονομικών, ΑΑΔΕ, που δεν λαμβάνουν την προσωπική διαφορά. Το νομοσχέδιο σύμφωνα με την ΑΔΕΔΥ αποτελεί προπομπό για το υπόλοιπο Δημόσιο, για να καταργήσει αυτονόητα δικαιώματα, να είστε σίγουροι ότι θα βρείτε απέναντι και εμάς σαν Αριστερά και το συνδικαλιστικό κίνημα και την κοινωνία ολόκληρη.

Να δοθούν απαντήσεις στις βαρύτατες καταγγελίες που διατυπώθηκαν από τον Πρόεδρο της ΟΤΥΕ, της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων περί της προέλευσης του σχεδίου του μισθολογίου και να κατατεθεί στα Πρακτικά το πρώτο e-mail της αντίστοιχης Διεύθυνσης της ΑΑΔΕ ή του Υπουργείου Οικονομικών, με το οποίο στάλθηκε από αντίστοιχη Διεύθυνση το πρώτο σχέδιο για αυτό το μισθολόγιο.

Να δοθούν απαντήσεις στα ερωτήματα, στους προβληματισμούς και στις προτάσεις για το μισθολόγιο που έχουν εκφράσει και δημοσιοποιήσει οι ίδιοι οι υπάλληλοι του Υπουργείου Οικονομικών, η Ομοσπονδία Εφοριακών,  με τους οποίους δεν θελήσατε να έρθετε σε διάλογο. 

Όσο για το θέμα της δημιουργίας της ΑΑΔΕ, που δεν ήταν στο πρόγραμμά μας, εμείς το κληρονομήσαμε ως Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, ιστορία που είχε ξεκινήσει από το 2012, όπως αναφέρει και η έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής και είμαστε περήφανοι και για τον αγώνα που δώσαμε το 2015 και για την ορθότητα εκείνου του αγώνα. Και καταφέραμε μέσα από διαπραγματεύσεις να μείνει το ΣΔΟΕ εκτός ΑΑΔΕ και μπορέσαμε να δώσουμε άλλο περιεχόμενο στο Σώμα, να το ενισχύσουμε και ας μάθουμε επιτέλους, αν θα οριστεί διοίκηση στο ακέφαλο ΣΔΟΕ, αν θα οριστεί γενικός διευθυντής, αν θα προχωρήσουν οι διαδικασίες…

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Συζητάμε σήμερα ένα νομοσχέδιο το οποίο θα μπορούσαμε να το ψηφίσουμε όλοι. Συζητάμε σήμερα ένα νομοσχέδιο το οποίο θα μπορούσαμε να έχουμε συμφωνήσει και να έχουμε τελειώσει πολύ νωρίτερα. Δυστυχώς, όμως, με ευθύνη της Κυβέρνησης επιλέχθηκε μια διαδικασία που επιτρέψτε μου να τη χαρακτηρίσω -ξέροντας τη βαρύτητα του χαρακτηρισμού- σαν μαύρη ημέρα για την κοινοβουλευτική διαδικασία. Μια μαύρη ημέρα για την κοινοβουλευτική διαδικασία όχι μόνο σε ό,τι αφορά τα του προηγουμένου νομοσχεδίου, διότι και εκεί ακούστηκαν από τον ίδιο τον Πρόεδρό μας τα όσα έγιναν και αναγκαστήκαμε να αποχωρήσουμε, αλλά και σε αυτό το νομοσχέδιο. Σε αυτό το νομοσχέδιο γίνονται μεθοδεύσεις που προσβάλλουν όχι τον Αλεξιάδη ή τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά προσβάλλουν την ίδια τη Βουλή. Παρακαλώ έστω και αυτή την ύστατη στιγμή και τον παριστάμενο Υφυπουργό Οικονομικών. Ο κύριος Υπουργός έχει υποχρεώσεις τόσες μέρες. Στις τέσσερις συνεδριάσεις της Επιτροπής δεν μπόρεσε να παραστεί. Ελπίζω σήμερα να μπορέσει να έρθει αυτός ή οι άλλοι Υπουργοί.

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Οικονομικών): Θα έρθει σε λίγο. Εδώ είναι.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ: Θα έρθει; Αυτό είναι ευχάριστο, αλλά ξέρετε εντός της Αίθουσας του Κοινοβουλίου γίνεται η διαδικασία.

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Οικονομικών): Θα έρθει σε λίγο.

 ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ: Αυτό είναι ευχάριστο, ότι θα έρθει, διότι έχει να απαντήσει σε πάρα πολλά αιτήματα τα οποία δεν έχουν απαντηθεί μέχρι στιγμής. Έχει να απαντήσει σε πάρα πολλά ερωτήματα και αυτός και οι άλλοι Υπουργοί, όπως για παράδειγμα, στο πώς γίνεται αυτό το θαύμα -γιατί θαύμα είναι- να έρχεται ένα νομοσχέδιο με είκοσι έξι άρθρα και εβδομήντα τέσσερις σελίδες, να συζητείται τέσσερις μέρες στην Επιτροπή με πλήρη άνεση χρόνου, στην Επιτροπή να μην καταδέχονται να μας ενημερώσουν ότι θα έρθουν σημαντικότατες τροπολογίες, να έχουμε, λοιπόν, είκοσι έξι άρθρα και εβδομήντα τέσσερις σελίδες και μετά την Επιτροπή που τελείωσε τη Δευτέρα το βράδυ να κατατίθεται σωρεία τροπολογιών τελείως άσχετες με το νομοσχέδιο, τελείως άσχετες και με το Υπουργείο Οικονομικών ορισμένες από αυτές και έτσι σήμερα από είκοσι έξι άρθρα να συζητούμε σαράντα επτά και από εβδομήντα τέσσερις σελίδες να συζητούμε διακόσιες είκοσι εννιά. Μπράβο σας! Είναι η αποθέωση του επιτελικού κράτους! Ξεκινήσαμε το προηγούμενο χρονικό διάστημα να το συζητάμε και είναι πλέον ανέκδοτο, με όσα έγιναν το τελευταίο χρονικό διάστημα. Βεβαίως, είναι ανέκδοτο τα περί επιτελικού κράτους, όταν δεν μπορεί να ρυθμίσει τα θέματα των τροπολογιών και των διατάξεων κ.λπ.

Μαθαίνουμε τη σημαντικότερη τροπολογία -και θα μιλήσει η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου αργότερα για αυτήν- του Υπουργείου Εργασίας πρώτα από τα Mέσα Mαζικής Eνημέρωσης και αγωνιούμε να δούμε πότε θα κατατεθεί στη Βουλή και περιμένουμε να έρθει ο κ. Χατζηδάκης εδώ, γιατί έχουμε τρομοκρατηθεί λίγο, όχι από το περιεχόμενο της τροπολογίας -γι’ αυτό θα υπάρχει τοποθέτηση-, αλλά θυμηθήκαμε αυτές τις μέρες εκείνη τη δήλωσή του, ότι ο ΕΦΚΑ θα είναι η νέα ΔΕΗ. Και αυτές τις μέρες έχουν καταλάβει οι Έλληνες πολίτες το τι έγινε στη ΔΕΗ, το τι έγινε σε άλλες υπηρεσίες της ΔΕΗ και φοβόμαστε πάρα πολύ το τι θα γίνει και στον ΕΦΚΑ. Αυτά, όμως, όταν καταδεχθούν οι Υπουργοί και βρουν χρόνο και έρθουν εδώ και τα συζητήσουμε, θα μπορέσουμε να τοποθετηθούμε και να πούμε πιο σημαντικά θέματα.

Σε σχέση με το νομοσχέδιο το συγκεκριμένο, όπως είπα και πριν, καταρχήν είμαστε υπέρ τού να λυθούν θέματα του νομοσχεδίου, είμαστε υπέρ τού να δίνονται λύσεις σε συγκεκριμένα ζητήματα, ειδικά όταν αφορούν τους εργαζόμενους, αλλά αυτό το νομοσχέδιο ενώ έχει έναν ψευδεπίγραφο τίτλο, τελικά δεν το κάνει αυτό. Είναι πρωτάκουστο να προσερχόμαστε όλα τα κόμματα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων και επειδή το νομοσχέδιο αφορά αμοιβές εργαζομένων να θέτουμε τα ζητήματα και να ζητούμε να δοθούν λύσεις και να ζητούμε απαντήσεις και να ζητούμε διευκρινίσεις και αυτά να μη δίδονται.

Τονίζουμε, λοιπόν, ότι το νομοσχέδιο είναι σημαντικό, γιατί αφορά τον εργασιακό βίο δώδεκα χιλιάδων περίπου εργαζομένων σε πολύ σημαντικές υπηρεσίες και για την οικονομία της χώρας και για το πολιτικό σύστημα της χώρας, διότι δυστυχώς αυτές οι υπηρεσίες στο παρελθόν χρησιμοποιήθηκαν από κόμματα εξουσίας ως το μακρύ χέρι της εξουσίας. Είναι πολύ σημαντικό να μη δώσουμε δυνατότητα σε έναν διευθυντή υπηρεσίας ή σε έναν γενικό διευθυντή ή σε έναν εκεί μέσα γενικώς να είναι αυτός που θα κάνει το κουμάντο και θα οδηγεί αυτές τις υπηρεσίες σε άλλες καταστάσεις που έχουμε ζήσει και στη χώρα μας, αλλά και έχουμε ζήσει στο παρελθόν. Διότι τα φαινόμενα διαφθοράς που θα επεκταθούν με αυτό το νομοσχέδιο, θα βαρύνουν πλέον ονομαστικά και συγκεκριμένα αυτούς που το έφεραν. Δεν μπορούμε να καταλάβουμε, λοιπόν, γιατί αυτή η πρεμούρα να ψηφιστεί αυτό το νομοσχέδιο εν μέσω πανδημίας και όταν υπάρχουν μια σειρά ανοιχτά ζητήματα, τα οποία θέτει και η ίδια Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής.

Και εδώ, κύριε Προεδρεύοντα, κάνω μια παράκληση να μεταφερθεί και στον κύριο Πρόεδρο και στους υπόλοιπους του Προεδρείου ότι θα πρέπει κάποια στιγμή να σεβαστεί η Βουλή την ίδια την Επιστημονική Υπηρεσία και να ξεκινάει η συνεδρίαση με το να απαντούν οι Υπουργοί με αυτά που θέτει η ίδια η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής. Διότι μας ζητάτε να κάνουμε τοποθετήσεις και ξεκινούμε οι εισηγητές, όταν η ίδια η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στις πολύ σωστές παρατηρήσεις της -και τη μελετώ πάντα όταν προσέρχομαι να μιλήσω- θέτει μια σειρά από ζητήματα. Ειδικά σε αυτό το νομοσχέδιο, στο άρθρο 20 παράγραφος 2 θέτει το ζήτημα και λέει ότι η μελλοντική τροποποίηση του ν.4354/2015 ενδέχεται μεταξύ άλλων να συνεπάγεται ευμενέστερες μισθολογικές συνέπειες για έναν δημόσιο υπάλληλο και δυσμενέστερες για έναν άλλο. Ενδέχεται, δηλαδή, αναλόγως της εκπαιδευτικής κατηγορίας, των ετών υπηρεσίας που διανύουν σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή, συγκεκριμένα μισθολογικά κλιμάκια κ.ο.κ. για κάποιους υπαλλήλους να προκύπτει αύξηση αποδοχών και για κάποιους άλλους μείωση αποδοχών. Θα απαντήσετε, λοιπόν, σ’ αυτά τα ζητήματα, όπου το αιτιολογεί μέσα και το κάνει συγκεκριμένο ότι πρέπει να υπάρχουν απαντήσεις σε αυτά τα ζητήματα;

Επειδή δεχθήκαμε τις προηγούμενες μέρες -και δεν θέλω να ξαναγίνει αυτό- μια διαδικασία προσπάθειας παραποίησης των όσων λέμε για το νομοσχέδιο, εμείς είμαστε σαφέστατα υπέρ της αναγκαίας αξιολόγησης και αξιοκρατίας στο δημόσιο. Θέλουμε να υπάρχουν τέτοιες διαδικασίες και σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να υπάρχουν άλλου είδους καταστάσεις.

Αλλά το νομοσχέδιο κάνει ακόμα μεγαλύτερο κακό. Οδηγεί τους εργαζόμενους συλλήβδην ενάντια στον θεσμό της αξιολόγησης και της αξιοκρατίας, για την οποία διαχρονικά παλεύει η Αριστερά, αξιοκρατία και αξιολόγηση που πάλεψε ο ΣΥΡΙΖΑ να αποκαταστήσει. Διότι θυμόμαστε όλοι την τιμωρητική αξιολόγηση του τότε Υπουργού και τώρα Πρωθυπουργού με υποχρεωτική διαθεσιμότητα του 15% των εργαζομένων και άλλα ευτράπελα, η οποία οδήγησε σε απολύσεις εργαζομένων από το Υπουργείο Οικονομικών, για τις οποίες κάναμε μεγάλους αγώνες και καταφέραμε επί ΣΥΡΙΖΑ να επαναπροσληφθούν και να λυθούν αυτά τα προβλήματα και στο Υπουργείο Οικονομικών και σε άλλους τομείς του δημοσίου, που με μεγάλη χαρά απολύατε δημοσίους υπαλλήλους και αποδυναμώνατε υπηρεσίες.

Διαφωνούμε με το νομοσχέδιο σε πολλά σημεία. Χαρακτηριστικά, διαφωνούμε διότι φεύγει από τη συλλογική επίτευξη στόχων και πριμοδοτεί τη λογική της ατομικής στοχοθεσίας. Σε μια περίοδο υψηλής ανεργίας, ειδικά των νέων, δίνει τη δυνατότητα για πρόσληψη προσωπικού από το «παράθυρο» και στις φορολογικές υπηρεσίες όπου κάτι τέτοιο δεν υπήρχε ποτέ. Εγώ παρακολουθώ τα του Υπουργείου Οικονομικών από το 1983 που διορίστηκε η σύζυγός μου και από το ΄87 που διορίστηκα εγώ. Ποτέ δεν είχαμε τέτοιες διαδικασίες προσλήψεων, συμβάσεων και μάλιστα από το «παράθυρο» για τέτοιες καταστάσεις. Ανοίγετε ένα παράθυρο στο Υπουργείο Οικονομικών που θα μας οδηγήσει σε πολύ δύσκολες καταστάσεις.

Επίσης, μίλησε ο Διοικητής της ΑΑΔΕ στην Επιτροπή για βέλτιστη πρακτική. Ρωτήσαμε και εκεί δεν πήραμε απάντηση, γι’ αυτό ρωτάμε στην Ολομέλεια: Σε ποια φορολογική ή τελωνειακή υπηρεσία σε άλλη πολιτισμένη χώρα υπάρχει τέτοια κατάσταση σαν αυτή που περιγράφεται στο νομοσχέδιο; Διότι, εμείς, μελετώντας τον πρόσφατο οδηγό της IOTA -Intra-European Organisation of Tax Administrations- για την αποτελεσματικότητα των φορολογικών διοικήσεων, είδαμε ότι τέτοιο σύστημα σαν αυτό που εισάγει το νομοσχέδιο δεν έχει καμία άλλη χώρα. Παράκληση, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, πείτε μας ότι αυτό το σύστημα που προτείνετε εδώ με ενός ανδρός αρχή υπάρχει και στην τάδε και στην τάδε χώρα και υπάρχουν αυτές οι διαδικασίες αξιολόγησης.

Το ξαναλέω για τελευταία φορά: Λέμε «ναι» στην αξιοκρατία και την αξιολόγηση, λέμε «όχι» στην αδιαφάνεια και στην αυθαιρεσία. Λέμε «ναι» σε ό,τι προάγει τη διαφάνεια και τη σωστή λειτουργία του δημοσίου. Το νομοσχέδιο, όμως, δεν κάνει αυτό. Το νομοσχέδιο παρουσιάζει σημαντικά προβλήματά του και η ψήφισή του αναμένεται να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που καλείται να επιλύσει. Διαφωνούμε με το νομοσχέδιο, διότι δίνει απόλυτη εξουσία στον διοικητή της ΑΑΔΕ για μισθολογικές διαφοροποιήσεις. Ξεκαθαρίζουμε ότι δεν είναι θέμα προσωπικό. Δεν διαφωνούμε με τον κ. Πιτσιλή. Διαφωνούμε με τον θεσμό, στο να μπορεί ένας άνθρωπος να αποφασίζει κάτι τέτοιο. Διαφωνούμε με τη σύνδεση της αμοιβής εργασίας με την αξιολόγησή του, όπως είναι στο νομοσχέδιο μέσα και θεωρούμε ότι η υιοθέτηση του ανωτέρω συστήματος αναιρεί τον ίδιο τον πυρήνα του μισθού από εξαρτημένη εργασία, αφού αυτός παύει πλέον να είναι προκαθορισμένος και σταθερός, αλλά εξαρτάται από παράγοντες μη προσδιορισμένους εκ των προτέρων, μεταβλητούς ανά πάσα στιγμή, όπως τα επιδόματα θέσης, τα οποία δεν δίνονται υπό μορφή μπόνους, αλλά συγκροτούν τον μισθό.

Με λίγα λόγια, σε αυτό το επίπεδο δημιουργείται πεδίο δόξης λαμπρό για αδιαφανείς και πελατειακές πρακτικές, ενώ μετά βεβαιότητας θα διαταραχθεί η εργασιακή ειρήνη σε έναν ιδιαίτερα κρίσιμο τομέα, όπως αυτός των δημοσίων εσόδων. Βεβαίως, όπως είπα και πριν, αναλαμβάνετε την ευθύνη για φαινόμενα διαφθοράς τα οποία θα ανθήσουν σε έναν πολύ δύσκολο χώρο, όπου και ως συνδικαλιστής είχα εκφραστεί κατά των φαινομένων αυτών και μετά με την πολιτική μου ιδιότητα, αλλά και με οποιαδήποτε άλλη ιδιότητα. Είναι ένας δύσκολος χώρος που αν δεν πάρουμε μέτρα στον περιορισμό και στο χτύπημα των όποιων φαινομένων διαφθοράς, τότε θα έχουμε προβλήματα που θα τα βρίσκουμε μπροστά μας.

Προσέξτε, όμως, εδώ τι καταφέρατε, διότι πραγματικά και αυτό είναι θαύμα. Και στον χώρο των εφοριακών και στον χώρο των τελωνειακών η κυβερνητική παράταξη είχε τουλάχιστον -γιατί μετά από αυτά που κάνατε προβλέπω άλλα πράγματα- μεγάλες συνδικαλιστικές δυνάμεις. Δηλαδή η ΔΑΚΕ, η αντίστοιχη παράταξη, είχε μεγάλες δυνάμεις.

Τι κατορθώσατε, λοιπόν, με αυτό το νομοσχέδιο; Οι πάντες είναι εναντίον σας. Είναι εναντίον σας, φυσικά, όλα τα κόμματα στη Βουλή -δεν άκουσα κάτι άλλο-είναι εναντίον του νομοσχεδίου πολλοί Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, που δεν μπορούν να βγουν να το πουν δημόσια, αλλά σε συζητήσεις κ.λπ. το εκφράζουν με διάφορους τρόπους, είναι εναντίον, βεβαίως, και ολόκληρες ομοσπονδίες, οι οποίες δεν ελέγχονται από το ΣΥΡΙΖΑ.

Θα αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: Η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος, η οποία σήμερα έχει μία πολύ πετυχημένη απεργία -τους συγχαίρω για αυτή την κινητοποίηση- με πολύ μεγάλα ποσοστά συμμετοχής. Και όσοι νομίσατε ότι θα ξεμπερδέψετε έτσι εύκολα με το Υπουργείο Οικονομικών, δεν έχετε διδαχθεί τίποτα από αγώνες που έχουν γίνει όλα τα προηγούμενα χρόνια, από τη δεκαετία του ΄80 μέχρι και πρόσφατα. Σήμερα, λοιπόν, η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος, η ΟΤΥΕ, έχει απεργία με μεγάλη συμμετοχή, μία απεργία, μάλιστα, η οποία κηρύχθηκε ομόφωνα. Το ξαναλέω, ομόφωνα! Δεν μπορείτε να πείσετε ούτε καν τους δικούς σας εκεί για τις απόψεις σας στο θέμα του νομοσχεδίου.

Καταθέτω το σχετικό έγγραφο για τα Πρακτικά. (1)

Επίσης, υπάρχει και δελτίο Τύπου της ΑΔΕΔΥ με ημερομηνία 15 Φεβρουαρίου, (2) η οποία καταγγέλλει το νομοσχέδιο για ειδικότερα θέματα που αφορούν το Υπουργείο Οικονομικών, όπως, για παράδειγμα, ότι δεν ικανοποιεί το δίκαιο αίτημα για μισθολογική εξομοίωση των νέων υπαλλήλων, σε Υπουργείο Οικονομικών, ΑΑΔΕ, που δεν λαμβάνουν την προσωπική διαφορά. Επιτέλους, ας υπάρξει μία απάντηση και σε αυτό το ζήτημα. Θα λυθούν αυτά τα ζητήματα κάποτε στο Υπουργείο Οικονομικών;

Όσον αφορά τους νέους υπαλλήλους εκτός ΑΑΔΕ, που καταδικάζονται σε μισθούς των 750, 800 ευρώ, επίσης πολύ σωστά η ΑΔΕΔΥ διατυπώνει ότι αυτό το μισθολόγιο αποτελεί προπομπό για το υπόλοιπο Δημόσιο, για να καταργήσει αυτονόητα δικαιώματα. Και πολύ σωστά το κάνει, διότι αυτό το νομοσχέδιο δεν αφορά μόνο τα του Υπουργείου Οικονομικών. Στην ουσία είναι ένα υβρίδιο, είναι μία προσπάθεια, για να επεκτείνετε και στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα απόψεις που έχετε, πολιτικές που έχετε, οι οποίες, όμως, να είστε σίγουροι ότι θα βρουν απέναντι και εμάς σαν Αριστερά και το συνδικαλιστικό κίνημα και την κοινωνία ολόκληρη.

Στην όλη διαδικασία μέχρι τώρα ακούστηκαν και βαρύτατες καταγγελίες, στις οποίες ο μεν Διοικητής της ΑΑΔΕ πήρε θέση, ενώ εσείς, σαν πολιτική ηγεσία, δεν έχετε απαντήσει ακόμα. Περιμένουμε έστω και σήμερα να απαντήσετε σε αυτές τις βαρύτατες καταγγελίες.

Στο παρελθόν ήμουν εγώ μαζί με άλλους συνδικαλιστές από τον χώρο του Υπουργείου Οικονομικών, που είχαμε δημοσιοποιήσει εκείνο το e-mail, το οποίο αποδείκνυε ότι διατάξεις νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών είχαν γραφτεί εκτός Ελλάδος από συγκεκριμένους υπαλλήλους συγκεκριμένων άλλων φορέων, όχι του Υπουργείου Οικονομικών. Αυτό καταγγέλθηκε ξανά εδώ. Αυτό καταγγέλθηκε εδώ από τον Πρόεδρο της ΟΤΥΕ, της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων. Αναμένουμε, λοιπόν, από εσάς τη διαβεβαίωση ότι δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο.

Και, βεβαίως, για να μας διαψεύσετε, και επειδή πολύ σωστά κατά καιρούς καταθέτετε έγγραφα, πίνακες κ.λπ., αναμένουμε να καταθέσετε στα Πρακτικά το πρώτο e-mail της αντίστοιχης Διεύθυνσης της ΑΑΔΕ, του Υπουργείου Οικονομικών -όποιο θέλετε- με το οποίο στάλθηκε από αντίστοιχη Διεύθυνση το πρώτο σχέδιο για αυτό το μισθολόγιο. Αν δεν το κάνετε αυτό, με συγχωρείτε πολύ αλλά αυτό που κάνετε είναι να επιβεβαιώνετε την καταγγελία αυτή.

Σε ό,τι αφορά, όμως, το ίδιο το μισθολόγιο και επειδή θα ακούσουμε κριτική ως προς το «Τι λέτε εσείς;», «Τι υποστηρίζετε;», «Ποιες είναι οι προτάσεις σας;», εμείς δεν έχουμε να πούμε τίποτα άλλο από αυτό που λένε οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, οι οποίοι με μία πολύ σημαντική ενέργεια κάθισαν μόνοι τους για να συνεισφέρουν στο διάλογο, σε ένα διάλογο τον οποίον δεν θελήσατε να κάνετε. Διότι αν μπει κάποιος και δει στη διαβούλευση το τι καταθέτουν ως προβληματισμό σε ερωτήματα, ως προτάσεις οι ίδιοι οι υπάλληλοι του Υπουργείου Οικονομικών και το τι λέτε εσείς, είναι σαφέστατο το τι έχει γίνει. Δεν θέλετε διάλογο. Και δεν αρνείστε τον διάλογο, προσβάλλετε τον διάλογο.

Η ίδια η Ομοσπονδία, όμως, Εφοριακών πολύ σωστά έχει δημοσιοποιήσει από 19/11/2020 -θα καταθέσω το σχετικό για τα Πρακτικά- τις προτάσεις της για το μισθολόγιο (3) . Πρέπει ως πολιτική ηγεσία -αντιλαμβάνομαι και τις δεσμεύσεις και τους περιορισμούς- να βγείτε και να απαντήσετε σε αυτό το ζήτημα. Αυτά πρότεινε η Ομοσπονδία Εφοριακών. Ποιες είναι οι δικές σας προτάσεις ή οι απαντήσεις σε αυτά τα ζητήματα; Διότι όπως είπε η εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Εφοριακών αυτό που έκανε η ΑΑΔΕ είναι να τους ενημερώσει για το νομοσχέδιο. Ο διάλογος ο περίφημος και αυτός τον οποίο ομνύετε και λέτε διάφορα ωραία πράγματα εδώ στη Βουλή, αλλά δεν πείθουν πλέον κανέναν, ήταν για να ενημερωθούν για το μισθολόγιο.

Επειδή και στην Επιτροπή και στο παρελθόν και τώρα ακούγονται διάφορα πράγματα που αφορούν την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και ειδικά τον Αλεξιάδη, ο οποίος ως τότε Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών εισηγήθηκε τα της ΑΑΔΕ, θα ήθελα να σας πω τα εξής:

Καταρχάς, να σας πω ότι είμαι περήφανος γι’ αυτό το πράγμα. Είμαι περήφανος για όσα έκανα όσο ήμουν στο Υπουργείο Οικονομικών, για τον αγώνα που δώσαμε το 2015. Και επιβεβαιώνεται τώρα, πλέον, η ορθότητα εκείνου του αγώνα. Πολύς κόσμος καταλαβαίνει ότι κάναμε πολύ σωστά και δώσαμε τον αγώνα εκείνον που δώσαμε το 2015, πολύ σωστά κάναμε το συμβιβασμό που έπρεπε να κάνουμε και δεν σας επιτρέψαμε να επανέλθετε στην εξουσία λίγους μήνες αφότου χάσατε τις εκλογές. Διότι όλα αυτά τα οποία φέρνετε τώρα, από τη ΔΕΗ, τους δρόμους, τον ΕΦΚΑ κ.λπ., θα τα είχαμε ζήσει από τότε. Πολύ σωστά, λοιπόν, κάναμε και δώσαμε αυτόν τον αγώνα.

Όμως, επειδή κάποιοι ξύνονται στην γκλίτσα του τσοπάνη και ανακατεύουν και το δικό μου όνομα και ανακατεύουν και το ΣΥΡΙΖΑ, έψαξα κι εγώ το πλούσιο αρχείο μου και βρήκα τα της ΑΑΔΕ.

Πρώτα απ’ όλα, διαβάστε την έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, για να δείτε πώς ξεκίνησε αυτή η ιστορία. Δεν ήταν στο πρόγραμμά μας, δεν είναι ιδιοκτησία μας το θέμα της ΑΑΔΕ. Εμείς το κληρονομήσαμε. Ως Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, ΓΓΔΕ, το κληρονομήσαμε -το εξηγεί μέσα η έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής- από το 2012, όταν τότε πήρατε ένα στέλεχος της αγοράς, που δεν είχε καμία εξάρτηση από κόμμα. Αργότερα ο αγαπητός Χάρης Θεοχάρης κατάλαβε τα καλά του νεοφιλελευθερισμού και στήριξε το Κόμμα σας μετά από μία πορεία. Δεν είναι εδώ, βέβαια, για να μιλάω γι’ αυτόν, οπότε δεν κάνει να πω άλλα πράγματα. Συμμετείχε και αυτός μαζί με εσάς στις απολύσεις των καθαριστριών που είπα πριν. Σε ό,τι αφορά, λοιπόν, αυτά τα ζητήματα, ήταν κάτι το οποίο κληρονομήσαμε.

Και επειδή δεν είναι εδώ τώρα κάποιος από το ΜέΡΑ25, αλλά φαντάζομαι ότι θα ενημερωθεί και θα απαντήσει, έψαξα το πλούσιο αρχείο μου και βρήκα δημοσιεύματα του Φεβρουαρίου του 2015. Θα τα καταθέσω στα Πρακτικά και ελπίζω να υπάρχει απάντηση, για να μην υπάρχει καμία παρανόηση περί ΑΑΔΕ, τι συμφώνησε ποιος, ποιος παρέλαβε κάτι και που καταφέραμε να το φτάσουμε.

Δημοσίευμα, λοιπόν, από εφημερίδα, που όσο κι αν ψάξει κανείς το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών του 2015, δεν υπάρχει διάψευση. Ούτε αργότερα είδα κάποια διάψευση. Δημοσίευση, λοιπόν, για το τι κατάφερε ο τότε Υπουργός Οικονομικών και ολόκληρη η επιστολή του, όπου λέει σε συγκεκριμένο σημείο «…θα ενισχύσει την ανεξαρτησία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων…». Τι σημαίνει αυτό στα απλά ελληνικά; Και λέει, επίσης, πιο κάτω, «Στη βάση αυτή θα πρέπει να εξεταστούν τα πλεονεκτήματα της ενσωμάτωσής του ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ». Αυτοί που κατηγορούν εμάς ότι ξεπουλήσαμε τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και δημιουργήσαμε την ΑΑΔΕ, ας βγουν να μας πουν τι είχαν συμφωνήσει τότε.

Εμείς κληρονομήσαμε αυτή την κατάσταση και καταφέραμε μέσα από διαπραγματεύσεις και το ΣΔΟΕ έμεινε -και πολύ σωστά και είμαστε περήφανοι γι’ αυτό- εκτός ΑΑΔΕ και μπορέσαμε να δώσουμε άλλο περιεχόμενο στο Σώμα, να το ενισχύσουμε και να φτάσει σε μία κατάσταση.

 Και μια που μιλάμε για το ΣΔΟΕ, κάποια στιγμή ας μάθουμε και εδώ, επιτέλους, αν θα οριστεί διοίκηση, αν θα οριστεί γενικός διευθυντής, αν θα προχωρήσουν οι όλες διαδικασίες κ.λπ..

Θα μπορούσα να μιλάω αρκετή ώρα, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, γι’ αυτό το νομοσχέδιο και λόγω προϋπηρεσίας και λόγω αντικειμένου. Έχουμε πει, όμως, αρκετά πράγματα στην Επιτροπή και δεν θέλω να σας κουράσω και να πω ξανά τα ίδια και τα ίδια. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι η Κυβέρνηση κατάφερε ένα νομοσχέδιο το οποίο θα μπορούσε να έχει τη μέγιστη συναίνεση και μέσα από διάλογο και με τους εργαζόμενους να το ψηφίσουμε σήμερα όλοι μαζί, τελικά να απορώ αν θα το ψηφίσουν ακόμα και οι κυβερνητικοί Βουλευτές.

Ευχαριστώ για τον χρόνο σας.

(1) – ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Ο.Τ.Υ.Ε.

(2) – ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΑΔΕΔΥ

(3) – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΟΕ – ΔΟΥ