ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΡΥΦΩΝΑ ΑΛΕΞΙΑΔΗ (16.9.2016)

                                       ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

Αθήνα, σήμερα στις 16 Σεπτεμβρίου 2016, ημέρα Παρασκευή και ώρα 10.10΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Δ΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΝΙΚΗΤΑ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμαστε στη συζήτηση των

ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, μπορώ να έχω τον λόγο για μισό λεπτό;

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Για ποιόν λόγο; 

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Θέλω να γίνει μια διευκρίνιση. Παρ’ ότι είμαι νέος Βουλευτής, όπως γνωρίζετε, πρωτοεξελέγην το 2012, τον όρο «φόρτος εργασίας» Υπουργού σε κοινοβουλευτικό έλεγχο δεν τον έχω ξανακούσει. Δηλαδή, στην ΙΕ΄ Περίοδο δεν υπήρχε αυτός ο όρος. Οι Υπουργοί, όταν ήταν στην Ελλάδα, έρχονταν και απαντούσαν. Όταν ήταν στο εξωτερικό, σε αποστολή της Κυβέρνησης, για την οποία είχε δοθεί άδεια του Πρωθυπουργού, σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα περί λειτουργίας της Κυβέρνησης, φυσικά και απουσίαζαν. Κι εγώ για δυόμισι χρόνια που ήμουν Υπουργός δούλευα δεκατέσσερις ώρες την ημέρα, αλλά δεν νομίζω ότι έχασα καμμία ερώτηση.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Μηταράκη, επειδή δικαίως διαμαρτύρεστε -έχουν διαμαρτυρηθεί και άλλοι συνάδελφοι- και το θέμα έχει απασχολήσει τη Διάσκεψη των Προέδρων, θα σας ενημερώσω σχετικά.

Πράγματι, οι ερωτήσεις που δεν συζητούνται, σύμφωνα με τον κ. Βούτση που μας ενημέρωσε, έχουν φτάσει περίπου το επίπεδο του 70%, δηλαδή είναι πολύ παραπάνω απ’ αυτό που πάντοτε συναντούσαμε στη Βουλή.

Έχουμε πάρει μία απόφαση: Θα γίνει αναθεώρηση του Β΄ τμήματος του Κανονισμού Λειτουργίας της Βουλής, που αφορά τα συγκεκριμένα θέματα, και εκεί θα κοιτάξουμε πώς θα βελτιωθεί αυτό και από άποψη δικής μας λειτουργίας, αλλά και από άποψη «ποινολογίου» των Υπουργών.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Έχει προταθεί από συναδέλφους –και νομίζω ότι είναι πολύ καλή σκέψη- να δίνεται η δυνατότητα της πρωτολογίας του ερωτώντα Βουλευτή, εν απουσία του Υπουργού.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Όλα αυτά έχουν συζητηθεί στη Διάσκεψη των Προέδρων και θα ληφθούν υπ’ όψιν, όταν αρχίσει η συζήτηση για την αναθεώρηση του Β΄ τμήματος του Κανονισμού της Βουλής τον Οκτώβριο.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, μπορώ να έχω τον λόγο;

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ορίστε, κύριε Συντυχάκη.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Στο ίδιο πνεύμα θα μιλήσω. Ήταν σήμερα να συζητηθεί η επίκαιρη ερώτησή μου.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ναι το είδα. Έχετε δίκιο.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Είναι εξ αναβολής επίκαιρη ερώτηση. Θα μου πείτε είναι δύο, ενώ έχει συμβεί να έχουμε και οκτώ αναβολές. Όπως είπατε κι εσείς, είναι περίπου το 70% των επικαίρων που δεν συζητιούνται. Το ποιοτικό στοιχείο, όμως, ποιο είναι; Το ποιοτικό στοιχείο είναι ότι γίνεται κατ’ εξακολούθηση, γίνεται συστηματικά και το εκλαμβάνουμε, τουλάχιστον εμείς, ως άρνηση του Υπουργού ή του οποιουδήποτε Υπουργού να τοποθετηθεί για ένα κρίσιμο θέμα των παιδικών σταθμών, όταν γνωρίζουμε ότι σαράντα οκτώ χιλιάδες παιδιά θα μείνουν εκτός.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Χάνεται η επικαιρότητα, έχετε δίκιο.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Χάνεται η επικαιρότητα. Κατά συνέπεια, να ληφθούν σοβαρά υπ’ όψιν και από το Προεδρείο της Βουλής…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Συντυχάκη, δεν είναι ο κατάλληλος χώρος εδώ. Έχετε τους εκπροσώπους σας και ο κ. Παφίλης στη Διάσκεψη των Προέδρων όλα αυτά που λέτε τα έχει πει επανειλημμένως. Απλώς τώρα στην Ολομέλεια εγώ δίνω καταχρηστικά τον λόγο, επειδή σήμερα είναι λίγες οι ερωτήσεις.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Έχει και μια επιπλέον αξία, γιατί ένας κόσμος παρακολουθεί τις επίκαιρες ερωτήσεις. Όταν βλέπει ότι αναβάλλεται η μία επίκαιρη ερώτηση πίσω από την άλλη, αντιλαμβάνεστε ότι είναι αρνητικό.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Δεν σας αδικώ. Όμως, υπάρχουν και Υπουργοί οι οποίοι είναι εξαιρετικά συνεπείς.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Ας σταματήσει αυτή η παρωχημένη δικαιολογία για «ανειλημμένες υποχρεώσεις».

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Δεν θα δοθεί λύση εδώ, κύριε Συντυχάκη.

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Υποχρέωση είναι να έρθει να απαντήσει ο Υπουργός. Είναι απαράδεκτη η διαδικασία και η στάση του Υπουργού!

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Εντάξει. Σας ευχαριστώ.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Κύριε Πρόεδρε, μπορώ να δώσω μια απάντηση;

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Έχετε τον λόγο, κύριε Αλεξιάδη, παρ’ ότι δεν σας αφορούν τα παράπονα.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΝΟΤΗΣ) ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Ο κ. Αλεξιάδης είναι επιμελής.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Δεν αφορούν εμένα, αλλά αφορούν την Κυβέρνηση. Επιτρέψτε μου να δώσω μία απάντηση.

Αυτό που ακούγεται είναι η μία πλευρά του φεγγαριού. Ας δούμε και την άλλη. Την προηγούμενη εβδομάδα Δευτέρα, Πέμπτη, Παρασκευή έπρεπε να έρθω να απαντήσω σε επίκαιρες ερωτήσεις, αυτή την εβδομάδα Πέμπτη, Παρασκευή και μαθαίνω ότι έχω και τη Δευτέρα. Σε λίγο καιρό θα έρθω κι εγώ στην κατηγορία αυτών, γιατί πρέπει να ρυθμιστεί σε επίπεδο Βουλής. Ένα αυτό.

Δεύτερον, το πρόγραμμα του κ. Τσακαλώτου, για το οποίο έχω πλήρη εικόνα λόγω του ότι είμαστε στο ίδιο Υπουργείο, είναι τόσο επιβαρυμένο, όχι μόνο δεκατέσσερις ώρες την ημέρα, αν βάλουμε και τα ταξίδια στο εξωτερικό και τις υποχρεώσεις και την προετοιμασία για τους Θεσμούς. Αυτό το διάστημα είναι οι Θεσμοί εδώ και έχει ένα τεράστιο έργο στην πλάτη του.

Δεν είναι δυνατόν να ακούγονται συνθήματα για την απουσία του. Μιλάω για τον συγκεκριμένο Υπουργό, γιατί έχω εικόνα του προγράμματος του, που ξεπερνάει κατά πολύ τις δεκατέσσερις ώρες. Μερικές φορές είναι από τις πέντε η ώρα το πρωί, γιατί επιστρέφει από ένα ταξίδι κι έχει υποχρέωση στη Βουλή ή οτιδήποτε άλλο.

Άρα, να δούμε τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση και να κοιτάξουμε όλοι πώς θα τα αντιμετωπίσουμε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Εκτιμώ την προσπάθεια να πάρετε στην πλάτη σας όλο το Υπουργείο Οικονομικών, κύριε Αλεξιάδη. Αφού, όμως, με τσιγκλήσατε, θα σας πω ότι, παρ’ ότι αναγνωρίζω πως ο κ. Τσακαλώτος είναι ένας Υπουργός που και ταξίδια έχει, δεν δικαιολογείται να μου έχει αναβληθεί επτά φορές επίκαιρη ερώτηση για τον περιβόητο κ. Κιμ Γκλεν. Όσα ταξίδια κι όσο φόρτο εργασίας κι αν έχει, δεν δικαιολογείται να έχει αναβληθεί επτά φορές!

Εν πάση περιπτώσει, για εσάς μόνο καλά λόγια μπορώ να λέω κι έχετε δίκιο για το κάθε μέρα που σας βάζουν, επειδή έρχεστε. Κι αυτό είναι ένα θέμα που επίσης θα λυθεί διά ομογενοποιήσεως των ερωτήσεων ενός Υπουργείου. Έχετε δίκιο. Το έχουμε συζητήσει με τον κ. Βούτση. Θα κάνετε υπομονή κανένα μήνα. Δεν θα σας ταλαιπωρούμε συνεχώς.

Πρώτη θα συζητηθεί η έκτη με αριθμό 1255/13-9-2016 επίκαιρη ερώτηση του πρώτου κύκλου του Βουλευτή Β΄ Πειραιά των Ανεξαρτήτων Ελλήνων κ. Δημητρίου Καμμένου προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων.

Ορίστε, κύριε Καμμένο, έχετε τον λόγο.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Καλημέρα, κύριε Αλεξιάδη. Σας ευχαριστώ που είστε σήμερα εδώ και χθες ήμασταν μαζί.

Σήμερα πρέπει να συζητήσουμε το ζήτημα, το οποίο χρονίζει, της καταπολέμησης του λαθρεμπορίου καυσίμων. Θα καταθέσω στα Πρακτικά για όποιον συνάδελφο χρειαστεί να έχει μια εικόνα την έκθεση του κ. Μάρδα, ο οποίος μιλάει για 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ διαφυγόντα έσοδα ετησίως από το λαθρεμπόριο καυσίμων. Οι πιο συντηρητικές μελέτες το κατεβάζουν στα 600. Δεν είναι, όμως, έξι ευρώ. Είναι πάρα πολλά τα χρήματα που χάνονται.

(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Δημήτριος Καμμένος καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Το λαθρεμπόριο και η νοθεία καυσίμων έχει αναδειχθεί ως το μεγαλύτερο, σοβαρότερο και ανεξέλεγκτο πρόβλημα το οποίο θέτει σε κίνδυνο και τη δημόσια υγεία αλλά και δημιουργεί τρύπες στα έσοδα του ελληνικού δημοσίου. Σύμφωνα με μελέτες η πιο σύγχρονη και αποτελεσματική μέθοδος στον έλεγχο της νοθείας στα καύσιμα είναι η μοριακή ιχνηθεσία. Είναι ένα χημικό στοιχείο το οποίο τοποθετείται στις ποσότητες των υγρών καυσίμων και είναι δυνατή η παρακολούθηση της διακίνησής τους σε όλα τα επίπεδα.

Το Υπουργείο Οικονομικών εξέφραζε από τις αρχές του 2016 την αισιοδοξία ότι όλα τα μέτρα θα έμπαιναν σε εφαρμογή το αργότερο μέχρι τα τέλη του περασμένου Ιουνίου. Γνωρίζω τις κοινές υπουργικές αποφάσεις, όπως την από 27/6/2014, αλλά και την από 03/02/2016 -τις έχω μπροστά μου, αλλά δεν τις καταθέτω, γιατί είναι δημόσια έγγραφα- για τη συγκρότηση των μελών εργασίας του Υπουργείου Οικονομικών για τη σύσταση σχεδίου κοινής υπουργικής απόφασης γι’ αυτά τα ζητήματα.

Είμαι ενήμερος, επίσης, ότι η σύσταση της ομάδας εργασίας ολοκλήρωσε το έργο της στις 8 Μαρτίου, πριν από αρκετούς μήνες. Το έστειλε στο Υπουργείο Οικονομικών και θα ερωτηθείτε γι’ αυτό. Άρα, έχουμε και ένα πόρισμα για το τι πρέπει να κάνουμε από τον Μάρτιο και πρέπει πλέον, εφ’ όσον τελείωσε η πρώτη διαπραγμάτευση -και καταλαβαίνω την καθυστέρηση λόγω των διαπραγματεύσεων με τους Θεσμούς- να επιταχύνουμε.

Ένα ακόμη μέτρο που δεν βοήθησε την πάταξη του λαθρεμπορίου -και πρέπει να το πούμε- είναι αυτό της εγκατάστασης του συστήματος εισροών-εκροών στα πρατήρια, που κόστισε συνολικά στους πρατηριούχους και στο Δημόσιο πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ και δεν έχει αξιοποιηθεί.

Πώς δεν έχει αξιοποιηθεί; Θα πρέπει να το αναφέρουμε. Ο Σύνδεσμος των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών αναφέρει ότι το 98% των πρατηρίων έχει το σύστημα. Το 94% των δεδομένων πηγαίνουν στο Υπουργείο, αλλά ούτε ελέγχονται, ούτε αξιοποιούνται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων λόγω έλλειψης στελέχωσής της. Αυτό καταγγέλλει ο Σύνδεσμος. Πρέπει να το ελέγξουμε.

Βάλαμε το σύστημα. Εάν δεν έχουμε, όμως, και τον κόσμο για να ελέγξουμε; Κάποιος θα πει ότι όχι δεν το βάλαμε εμείς, το έβαλε η προηγούμενη Κυβέρνηση. Όμως, δεν θέλω να ψέξω –είναι εδώ και ο κ. Μηταράκης- την προηγούμενη Κυβέρνηση ότι έβαλε το σύστημα, για να γίνει η προμήθεια των 100 εκατομμυρίων ευρώ. Διότι εάν δεν φέρεις και το έσοδο, τότε τι κάνεις; Βάζεις ένα σύστημα χωρίς να έχεις στελεχώσει αυτούς που θα ελέγχουν τα δεδομένα για το λαθρεμπόριο;

(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Συγγνώμη, κύριε Πρόεδρε, που θα καταχραστώ άλλα είκοσι δευτερόλεπτα.

Ερωτάσθε εν τάχει, κύριε Υπουργέ: Πώς προτίθεστε να αντιμετωπίσετε το λαθρεμπόριο καυσίμων; Γιατί ενώ ισχύει η νομοθετική ρύθμιση από το 2012, καθυστερεί η έκθεση της ενεργοποιημένης διάταξης για τη μοριακή ιχνηθεσία; Ποια είναι μέχρι τώρα τα αποτελέσματα εργασίας της ομάδας διοίκησης, όπως είπα, και το πόρισμα που έχει βγει από τον Μάρτιο του 2016; Και γιατί…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Οι ερωτήσεις είναι γραμμένες. Τις έχει δει ο Υπουργός.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Ευχαριστώ πολύ. Θα επανέλθω στη δευτερολογία μου.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Πραγματικά είναι ένα σημαντικότατο θέμα το θέμα του λαθρεμπορίου καυσίμων. Εγώ προτείνω ότι θα πρέπει κάποια στιγμή, κύριε Καμμένε, να κάνουμε μια αναλυτική συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων για το τι έχει γίνει στον τομέα του λαθρεμπορίου καυσίμων, στον τομέα του λαθρεμπορίου καπνικών, να έχουμε τον χρόνο να καταθέσουμε τα πάντα.

Εδώ έχουμε το εξής δεδομένο. Έχουμε ένα πλήρες νομοθετικό πλαίσιο. Στο θέμα του λαθρεμπορίου καυσίμων δεν έχουμε να φέρουμε κάποια καινούργια νομοθετική διάταξη, δηλαδή, να φέρουμε καινούργιο νομοσχέδιο, όπως είχαμε στο λαθρεμπόριο των καπνικών. Όμως, έχουμε το περίεργο να υπάρχουν πολύ καλές νομοθετικές διατάξεις από το 2012, 2013, 2014 οι οποίες τι προέβλεπαν; Προέβλεπαν πολύ σωστά μέτρα με μία δηλητηριώδη λεπτομέρεια, ότι έπρεπε να εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση. Και αυτό παρέμενε κάπου στα συρτάρια του Υπουργείου.

Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι και για τα τρία θέματα -θα μιλήσω αναλυτικά γι’ αυτά- υπάρχει προσπάθεια να επιταχυνθούν οι ενέργειες. Και λέω να επιταχυνθούν πάρα πολύ και καταλαβαίνω το γλωσσικό ατόπημα. Όμως, κάνουμε μεγάλη προσπάθεια στο να γίνουν πολύ πιο γρήγορα αυτά τα πράγματα, να βγουν αυτές οι υπουργικές αποφάσεις. Έχει τελειώσει η συγκεκριμένη Επιτροπή. Είμαστε τώρα στη φάση μελέτης για να βγει η κοινή υπουργική απόφαση, για να λύσει το θέμα των ιχνηθετών.

Οι ιχνηθέτες –θα το πω πολύ σύντομα, όπως και εσείς- είναι ένα στοιχείο το οποίο θα μπαίνει μέσα στο καύσιμο, όταν βγαίνει από το διυλιστήριο. Και οποτεδήποτε βρούμε αυτό το καύσιμο και το ελέγξουμε, θα ξέρουμε πότε, από πού έφυγε, ποια ποσότητα και για πού προοριζόταν.

Έτσι αν βρούμε καύσιμο στη Λαμία που έπρεπε να πάει στην Τρίπολη θα ξέρουμε ότι είναι προϊόν λαθρεμπορίας. Ή εάν βρούμε καύσιμο το οποίο είναι για άλλη χρήση να πηγαίνει για άλλη χρήση, πάλι θα είναι προϊόν λαθρεμπορίας. Θα μας δώσει ένα πάρα πολύ καλό εργαλείο, για να ελέγξουμε μετά τη διακίνηση του πετρελαίου.

Διαβεβαιώνω, λοιπόν, ότι σε ό,τι αφορά τους ιχνηθέτες, τρέχουν οι διαδικασίες πάρα πολύ. Υπήρχε ένα ζήτημα στο αν θα πρέπει να αποκαλυφθεί ή όχι το χημικό μόριο του ιχνηθέτη. Αυτό δημιουργούσε προβλήματα διότι οι σοβαρές εταιρείες, που μπορούν να διεκδικήσουν τους διαγωνισμούς, δεν θα έρχονταν ποτέ να πουν ότι αυτό είναι το χημικό μόριο, δηλαδή, «αυτή είναι η σύνθεση του ιχνηθέτη που πουλάω», διότι μετά θα μπορούσε να αντιγραφεί. Αυτό ξεπεράστηκε με έγγραφο που κάναμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σύμφωνα με γραπτή απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δεν κρίνεται υποχρεωτική η εκ μέρους των κρατών-μελών δημοσιοποίηση του χημικού τύπου.

Και θέλω να σας ενημερώσω ότι ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προβεί σε πρόκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ευρωπαϊκό ιχνηθέτη νέας τεχνολογίας με ημερομηνία υποβολής προσφορών μέχρι 31/3 και ολοκλήρωση επιβολής του νέου μορίου πριν την 31/12/2016.

Για πλήρη ενημέρωσή σας καταθέτω μια σειρά από έγγραφα του Υπουργείου Οικονομικών, της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων για το πόσοι έλεγχοι έγιναν κλπ.

Στη δευτερομιλία μου θα απαντήσω στα υπόλοιπα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Τον λόγο έχει ο κ. Καμμένος.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Υπουργέ.

Η εικόνα που μας δίνετε είναι ενθαρρυντική. Θέλω να ελπίζω και πιστεύω -και θα ελεγχθούμε γι’ αυτό- ότι μέσα στο έτος, στο 2016 που διανύουμε τώρα και τους επόμενους μήνες, εφόσον υπογράψουμε εμείς τις κοινές υπουργικές αποφάσεις, υπάρχουν τα συστήματα, γίνει ο διαγωνισμός, να τελειώσουμε με τη διαδικασία έτσι ώστε τέλος του χρόνου ή αρχή του 2017 να μπορέσουμε να έχουμε βάλει το σύστημα σε εφαρμογή. Να ξεκινήσουμε να μειώνουμε την απώλεια εσόδων έτσι ώστε αυτήν τη μείωση της απώλειας των εσόδων να μπορέσουμε να τη βάλουμε και σε αριθμούς στον προϋπολογισμό του 2017 για το 2018. Διότι και 600 εκατομμύρια τον χρόνο να είναι ή 700 και όχι 2,5 δισεκατομμύρια, που είχε υπολογίσει ο κ. Μάρδας, είναι πάρα πολύ υψηλό το ποσό και δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια ούτε να καθυστερήσουμε άλλο. Μαζί με τα καπνικά, που τελειώσαμε, πρέπει να τελειώσει και το θέμα των καυσίμων και του ΦΠΑ, όπως είπαμε χθες, και κλείνουμε σχεδόν το 90% της απώλειας, τουλάχιστον της φανερής και τεράστιας, εσόδων για το δημόσιο, που είναι και της αρμοδιότητάς σας.

Τίθεται ένα επίσης τεράστιο ζήτημα με τα τελωνεία. Θα πρέπει να το αναφέρω διότι τόσο στον Έβρο, από την Τουρκία, τόσο στα σύνορά μας με την Αλβανία, όσο με τα Σκόπια όσο και με τη Βουλγαρία, λόγω και της κρίσεως -και δεν είναι μόνο αυτού του τρέχοντος έτους, αλλά και των προηγούμενων ετών- πολλά βυτιοφόρα με πάρα πολλούς τρόπους κάνουν λαθρεμπόριο. Θα αφήσω και ένα μικρό έγγραφο που έχω, το οποίο εξηγεί ακριβώς πώς γίνεται το λαθρεμπόριο βήμα-βήμα στα σύνορα, τι δηλώνουν τι δεν δηλώνουν, πώς μεταφορτώνουν τα υγρά καύσιμα και στην Τουρκία και σε όλα τα σύνορα για ενημέρωση όλων. Και θα κάνω μια ειδική ερώτηση και για τα τελωνεία γι’ αυτόν τον λόγο.

Όπως, επίσης, και για τα σκάφη, τα λεγόμενα σλέπια ή μπάρτζες, όπως τα λένε στην αγορά, τα οποία ξεφορτώνουν μεσοπέλαγα καύσιμα και γίνεται το λαθρεμπόριο. Εκεί επισήμαινε ο κ. Σιούφας, αν δεν κάνω λάθος, μπορεί να θυμάται και ο κ. Κακλαμάνης καλύτερα από εμάς γιατί δεν ήμασταν και στη Βουλή, ότι παραμένουν ακινητοποιημένα επί τέσσερα χρόνια σκάφη δίωξης λαθρεμπορίου που παρελήφθησαν το 2008 με κόστος αγοράς δύο εκατομμυρίων ευρώ για να εντοπίζουν τα αόρατα σλέπια, αυτά τα μικρά σκάφη που ξεφορτώνουν μεσοπέλαγα. Το καταθέτω.

Θα ήθελα, κύριε Υπουργέ, εάν έχετε τον χρόνο και την καλοσύνη να μας ενημερώσετε, για να μην αναγκαστώ να κάνω άλλη ερώτηση. Αυτά τα σκάφη τα έχουμε παραλάβει; Έχει γίνει κάτι; Τα έχει πάρει το δημόσιο; Είναι σε λειτουργία; Αν όχι ας το κάνουμε εμείς αν δεν το έκαναν οι άλλοι από το 2008. Για να μπορέσουμε να καταδιώξουμε και το λαθρεμπόριο στη θάλασσα.

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Τον λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Θα είμαι ο τελευταίος, κύριε Βουλευτή, που θα πω ότι στον τομέα του λαθρεμπορίου, στον τομέα φοροδιαφυγής έχουμε κάνει ό,τι έπρεπε να κάνουμε και είμαστε εφησυχασμένοι και επαναπαυόμαστε στις δάφνες μας. Έχουμε να κάνουμε πάρα πολλή δουλειά και πρέπει να κινηθούμε πολύ πιο γρήγορα και έχουμε να κάνουμε πολλά πράγματα. Γνωρίζουμε τα προβλήματα και ειδικά στο λαθρεμπόριο καυσίμων γνωρίζουμε το τι κρύβεται πίσω απ’ αυτήν την ιστορία, το ποιοι εξυπηρετούνται.

Υπάρχει, όμως, και ένας άλλος σημαντικότατος παράγοντας, το θέμα του ανταγωνισμού, διότι επιχειρήσεις σοβαρές, οι οποίες δεν θέλουν να εμπλακούν σ’ αυτό το σπορ, δεν μπορούν να ανταποκριθούν και αναγκάζονται και αποσύρονται από την αγορά ή έχουν τρομερά οικονομικά προβλήματα, ενώ κάποιοι άλλοι δημιουργούν τέτοιες δομές που βοηθούν το λαθρεμπόριο και μπορούν και επιβάλουν την άποψή τους στην αγορά των καυσίμων και όχι μόνο, διότι επεκτείνονται και αλλού. Γνωρίζουμε καταστάσεις, πρόσωπα κλπ..

Σε ό,τι αφορά το λαθρεμπόριο καυσίμων, τρεις είναι οι άξονες που κινούμαστε: Πρώτο είναι το θέμα της ιχνηθέτησης των καυσίμων, δεύτερο το θέμα της τοποθέτησης GPS και τρίτο το θέμα της πλήρους εφαρμογής του συστήματος εισροών-εκροών.

Θα ξεκινήσω από το σύστημα εισροών-εκροών, γιατί για την ιχνηθεσία είπα. Το σύστημα εισροών-εκροών έχει τοποθετηθεί στο 98% των βενζινάδικων, όπως είπαμε. Έχει τοποθετηθεί περίπου στο 72% των δομών για διυλιστήρια και φορολογητέες αποθήκες. Εκεί είμαστε στο στάδιο εφαρμογής και προχωρά αυτή η διαδικασία. Είμαστε, δηλαδή, στο να εφαρμοστούν αυτά τα πράγματα και θα πιέσουμε να εφαρμοστούν πιο γρήγορα και να εφαρμοστεί και το νομοθετικό πλαίσιο που υπάρχει στο σύστημα εισροών-εκροών. Βεβαίως, το θέμα δεν είναι μόνο να τοποθετηθεί το σύστημα και να συλλέγουμε τα στοιχεία, διότι έχουμε γεμίσει στο Υπουργείο Οικονομικών από αποθήκες -θυμάμαι παλαιότερα- με ένα σωρό αρχεία, τα οποία δεν ήλεγχε κανείς ή τώρα με ηλεκτρονικά αρχεία που δεν ελέγχονται όπως θα έπρεπε. Άρα, εκεί κάνουμε συγκεκριμένες ενέργειες και θα έχουμε αποτελέσματα.

Θέλω να κλείσω με το σύστημα GPS. Έχει τελειώσει το πόρισμα της επιτροπής που προβλεπόταν εδώ και χρόνια και δεν είχε γίνει ποτέ, εκδόθηκαν δυο κοινές υπουργικές αποφάσεις τον Δεκέμβριο και τον Απρίλιο και πλέον είμαστε στο στάδιο εφαρμογής αυτού του συστήματος.

Αυτό που θέλω να σας πω είναι ότι και τα τρία συστήματα, η ιχνηθεσία, το GPS και τα συστήματα εισροών-εκροών είναι τρεις παράλληλες δράσεις, τις οποίες πιέζουμε να «τρέξουν» όσο γίνεται πιο γρήγορα, διότι έχουμε την αίσθηση και την πληροφόρηση ότι μόλις αυτά τα συστήματα λειτουργήσουν, ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς θα εξυγιανθεί, θα αυξηθούν τα δημόσια έσοδα του Δημοσίου και θα σταματήσουν αυτά τα παρατράγουδα που υπάρχουν αυτή την περίοδο.

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Υπουργέ, εάν ξέρετε, μπορείτε να μας πείτε για τα δυο ειδικά καράβια που είπε ο κύριος συνάδελφος; Υπάρχει απάντηση;

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Δεν έχω εικόνα ακριβώς αυτή τη στιγμή.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Εντάξει.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Η εικόνα που έχω αυτή τη στιγμή είναι ότι έχουν χρησιμοποιηθεί αυτά τα σκάφη, αλλά πιο αναλυτικά θα σας ενημερώσω.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Εντάξει. Καλυφθήκατε, κύριε Καμμένο, εν μέρει ίσως προς το τέλος, αλλά μπορεί να το δει ο κύριος Υπουργός.